کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وزارت ارتباطات و غفلت از رسانه‌ها

16 مهر 1392 ساعت 12:49

ایتنا - وزیر ارتباطات هنوز مدیر روابط عمومی این وزارتخانه را به عنوان رابط رسانه‌ای خود معرفی نکرده تا به این ترتیب سیاست‌های اطلاع‌رسانی در دوره اخیر روشن شود.




علی‌ شمیرانی - بهار - روزنامه‌نگاران حـوزه ارتباطات و فنــــاوری اطلاعات خاطره ذهنی خوبی از سال‌های گذشته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ندارند.
این وزارتخانه با وجود داشتن سه وزیر در هشت سال گذشته تنها دو نشست خبری برای پاسخ به رسانه‌ها ترتیب داد.
میزان اخبار ارسالی از این وزارتخانه نیز فارغ از ارزش و کیفیت خبری عددی نبود. 

اگرچه روزنامه‌نگاران به این وضعیت عادت کرده بودند و به محض مواجهه با ابهام و طرح ناشناخته‌ای یاد گرفته بودند که چگونه به رسالت حرفه‌ای خود عمل کنند.
در نتیجه نیز به علت نبود رابطه و تعامل، گاه بعضی طرح‌ها به علت عدم تبیین به شکلی نادرست در جامعه و افکار عمومی جا می‌افتاد.
به این ترتیب وزارت ارتباطات مجبور به صرف انرژی چندبرابر برای اصلاح اذهان عمومی می‌شد و در بعضی موارد نیز گاه این تلاش‌ها بی‌فایده بود.

برای نمونه اینترنت ملی که سال‌ها وقت صرف اصلاح و تغییر نام آن به شبکه ملی اطلاعات شد، هنوز هم نتوانسته تصویر مثبتی در اذهان عمومی ایجاد کند. حال آن‌که این مهم با تعامل سازنده و توجیه رسانه‌ها می‌توانست به شکلی به مراتب بهتر در جامعه مطرح شود. 

وزارت ارتباطات اما هم‌اکنون به واسطه تغییر دولت در دوره‌ای جدید به سر می‌برد و رسانه‌ها نیز منتظر مصادیق این تغییر هستند.
اگرچه وزیر ارتباطات هنوز مدیر روابط عمومی این وزارتخانه را به عنوان رابط رسانه‌ای خود معرفی نکرده تا به این ترتیب سیاست‌های اطلاع‌رسانی در دوره اخیر روشن شود.

نکته دیگر آن‌که وزیر ارتباطات در مدت حضور در مسئولیت جدید و از نخستین روز کاری خود دیدارهای غیررسانه‌ای زیادی با بخش‌های مختلف دست‌اندرکار در حوزه ‌ارتباطات و فناوری اطلاعات داشته که از نگاه رسانه‌ها نیز مغفول نمانده است. 

اما ظاهرا وزیر ارتباطات هنوز فرصتی برای نشستی مشابه (البته نه از نوع خبری) با نمایندگان رسانه‌ها در نظر نگرفته تا یکی از مهم‌ترین بخش‌های این حوزه که حالا سابقه روزنامه‌نگاری در آن ۱۷ساله شده و تجربیات قابل توجهی نیز دارد به بیان نقطه نظرات خود بپردازند.
بدیهی است با توجه به سابقه و تنوع رسانه‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، ظرفیت و پتانسیل بالایی مغفول مانده که می‌تواند نقش بسزایی در تسریع توسعه و فرهنگ جامعه در این عرصه ایفا کند. 

کوتاه کلام آن‌که روزنامه‌نگاران حوزه آی‌سی‌تی هشت سال است که آموخته‌اند بدون ارتباط با وزارتخانه تخصصی حوزه خود نیز می‌توانند کار و ماموریت‌شان را انجام دهند.
بنابراین این تیم مدیریتی جدید وزارت ارتباطات است که باید انتخاب کند که گام در مسیر سابق بگذارد یا روال جدیدی را در دستور کار خود قرار دهد.
 


کد مطلب: 27877

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/note/27877/وزارت-ارتباطات-غفلت-رسانه-ها

ايتنا
  https://www.itna.ir