۱۵
۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۴

جملات تخیلی یک مقام پژوهشگاه فضای مجازی درباره گوگل و"پارسی جو"

ایتنا - توجه کنید سال‌ها با نام "ملی" و قرار دادن این کلمه روی پروژه‌های دوزاری، چقدر هزینه کرده‌اند و حالا متوجه شده‌اند که نباید از واژه "ملی" استفاده می‌کرده‌اند.
جملات تخیلی یک مقام پژوهشگاه فضای مجازی درباره گوگل و"پارسی جو"


خراسانی، علیرضا - امید داشتیم جملات حرص دهنده با پسوند "ملی" در حوزه فناوری اطلاعات که اصلا ملی نبوده و مانند خار بر تن کاربلدها در ۸ سال گذشته رفته، فراموش شده و تکرار نشود.


به چند جمله اظهار شده از سوی یکی از این افراد توجه کنید:{لینک کامل}

۱- «در زمینه تولید داخل ۲۰ سال گذشته مرکز تحقیقات مخابرات به سمت تولید تکنولوژی سوئیچ و روتر که تکنولوژی به روز دنیا بود حرکت کرد که اگر این تولید ملی هدایت می‌شد امروز شاهد کارخانه‌هایی در حد "سیسکو" در کشور بودیم.»

این جمله یعنی عده‌ای در این مرکز ۲۰ سال پول بیت‌المال را هدر داده و در تخیل خود می‌خواسته‌اند "سیسکو" شوند!
اینها یا سیسکو نمی‌دانند چیست! و یا مردم و خبرنگارانی که این خبر را تهیه کرده‌اند، هیچ فرض کرده‌اند.{اصلا خبرنگار وظیفه دارد در این مواقع بر اساس رسالت ذاتی خود، مصاحبه شونده را به چالش بکشاند. هر چند خبرنگاران این خبرگزاری که با وی مصاحبه کرده‌اند بارها نشان داده‌اند که اصلا آی.تی نمی‌دانند چیست!} وگرنه هیچ مقامی در ۸ سال گذشته به خود جرات نمی‌داد از واژه "ملی" سوءاستفاده کرده و بعد در پایان دولتی که برای همیشه به تاریخ پیوست بگویند اشتباه کردیم، باید از واژه "بومی" به جای "ملی" استفاده می‌کردیم.

توجه کنید سال‌ها با نام "ملی" و قرار دادن این کلمه روی پروژه‌های دوزاری، چقدر هزینه کرده‌اند و حالا متوجه شده‌اند که نباید از واژه "ملی" استفاده می‌کرده‌اند. داستان "اینترنت ملی"، "شبکه ملی اینترنت"، "ایمیل ملی" و ... را حتما یادتان است؟ حالا بعد از گذشت سال‌ها می‌گویند اشتباه کردیم، بخشنامه کردیم که از واژه "بومی" استفاده کنیم نه "ملی" و بعد نام اشتباه در اشتباه "شبکه ملی اینترنت" را گذاشتند "شبکه ملی اطلاعات" و ...

یعنی ما (نه مردم بلکه مدیرانی که باید به ما یاد می‌دادند) سال‌ها نمی‌دانستیم دنبال چه چیزی هستیم و چه می‌خواهیم و فقط بودجه‌ای سالانه و کلان برایش تعریف کرده و وب سایت می‌ساخته‌ایم، سرور خریده و ستاپ می‌کرده ایم و اتاق سرور می‌ساختیم و به آن می‌گفتیم دیتاسنتر! آخر سر هم که کم می آوردیم یک جمله‌ای در مورد تحریم می‌گفتیم و این گونه گزارش به مقامات ارشد می‌دادیم.

۲- در این اظهار نظر اشاره‌ای به پروژه موتور جست‌وجوی "پارسی جو" شده {ابتدا به آن جست‌وجوگر ملی گفتند و بعد دیدند خیلی ضایع است به آن جست‌وجوگر بومی گفتند} و تخیل زده شده که این موتور رقیب گوگل در ایران می‌شود. در بخش دیگر ایشان گفته اگر گوگل در ایران دفتر داشت رقابت با آن سخت می‌شد و ...

این جمله را هم از نظر فنی و هم از لحاظ غیرفنی می‌توان مورد نقد قرار داد. اینها نمی‌دانند که وقتی دانشجویان کامپیوتر و آی.تی مطالبشان را می‌خوانند چه حالی به آنها دست می‌دهد! مانند خودروسازی رقیبی وجود نداشته و حال و روز پروژه‌های موتور جست‌وجو چنین است که می‌بینیم، وای به حال روزی که یکی از آنها بخواهد باشد! موتور چینی بایدو که ۲۱ هزار مهندس و برنامه نویس و ... داشته با بانک آلمان و گلدن ساچز روی پروژه‌های مشترک کار می‌کنند، حالا شما که فاز اول پروژه خود را هم نتوانسته‌اید راه بیندازید(بعد از چند سال) چگونه می‌خواهید با گوگل رقابت کنید؟ نسخه اول موتور جست‌وجوی "پارسی جو" در اسفند ۱۳۹۱ باید با ۳۰۰ میلیون سند فارسی عرضه می‌شده و نسخه دومش نیز با ۵۰۰ میلیون سند باید خرداد ۱۳۹۲ عرضه می‌شده است.

در موتور چینی بایدو (که ظاهرا آمال مدیران ایرانی چین است، ولی نمی‌دانند خود چینی‌ها برای داشتن موتور قوی از تجهیزات امریکایی استفاده می‌کنند) ۷۴۰ میلیون صفحه، ۸۰ میلیون عکس و ۱۰ میلیون فایل مولتی مدیا وجود دارد. آنهم با ۲۱ هزار و ۸۰۰ مهندس و تکنسین و ... حالا شما چگونه یا ۵ نفر آدم می‌خواسته‌اید ۵۰۰ میلیون صفحه وارد موتور جست‌وجو کنید؟ اگر چینی‌ها می‌گویند ۷۴۰ میلیون صفحه، این ۷۴۰ میلیون صفحه به صورت خالص چینی است و تریک و فریب در آن وجود ندارد. اما آیا الگوریتم موتورهای ایرانی و کراولینگ کردن شان و کپی برداری شان از موتورهای گوگل و .... را حساب کرده‌اید که می گویید ۵۰۰ میلیون سند؟ اصلا ایرانی‌ها ۵۰۰ میلیون صفحه و سند دارند؟ که شما با یک چند سرور دست و پا شکسته می‌خواهید به کاربر ایرانی سرویس و خدمات دهید؟

در جای دیگری در مورد این موتور جست‌وجو آمده جوابگوی ۲۰ هزار کاربر در روز است. با ۲۰ هزار کاربر؟ در روز؟ می‌خواهید رقیب گوگل شوید؟ مگر تعداد کاربران ایرانی ۲۰ هزار است؟ یا ده‌ها میلیون؟

حالا پژوهشگاه فضای مجازی چه کار کرده است؟ ظاهرا سرورهای خاک خورده "شبکه ملی اطلاعات" که با هزینه میلیاردی ساخته شده است را در اختیار این موتور جست‌وجو قرار داده‌اند تا کارش توسعه پیدا کند.

تجربه کار با مدیران آی.تی ایرانی نشان می‌دهد که تخیلشان بالاتر از عملگرایی شان است و تفکر تجاری سازی محصول نیز با جیب بیت‌المال عاقبت ندارد.
برخی برای پیشبرد منافع شان حتی ممکن است در آینده به اسم "ملی" در گوگل را هم تخته کنند اما باید خاطر نشان ساخت که:

یک مدیر آی تی وقتی صاحب پروژه می‌شود بر اساس بودجه‌ای که تعریف می‌شود و مدت زمان انجام پروژه کار خود را شروع کرده و به اتمام می‌رساند. وقتی نتواند آن را پیاده سازی کند، در ژاپن هاراگیری می‌کند، در غرب از کار حرفه‌ای دست می‌کشد و از خجالت سکته می‌کند و در کشور ما به سمت بالاتر ارتقاء می‌یابد.

کشف چیزی که سال‌ها قبل اختراع شده و کپی برداری از آن اختراع و نامیدن ملی و بومی روی آن، از لحاظ اخلاقی نیز درست نیست.
مدیران آی تی باید دنبال راهکاری باشند که کاربران در عمل از آن رضایت داشته باشند، نه راه حل تخیلی که خودشان فکر می کنند قشنگ است!
 
 
کد مطلب: 27514
نام شما
آدرس ايميل شما


مسعود عباسیان
feedback
جالب اینجاست الان تو گوگل زدم پارسی جو تا سایت پارسی جو رو بیارم
آرمین
feedback
یک هزار تشکر به خاطر این مقاله 100% درست. متاسفم که در کشوری زندگی میکنیم که مسئولان قصد جایگزینی پارسی جو با گوگل را دارند! قیاس دو سرویس فوق قیاس چهارپا با خودروی فرمول یک است! بد به حال ما مردم که مارا شایسته آن چهارپا میدانند.
sina
feedback
United States
مملکتی که زیر بار توهمات مدفون شده چه انتظاری از به اصطلاح مدیرانش دارید؟ باید عقل گرایی جاشو با توهم گرایی عوض کنه تو این مملکت .... تا فرهنگ مردم ما توهم گرایی باشه همین اشو همین کاسست ...... غریبها صها سال پیش توهم گرایی رو کنار گذاشتن تا به گوگل و سیسکو و ناسا و اپل و ودافون و ایرباسو بوئینگ وووووو رسیدن
feedback
با تشکر از نویسنده این مقاله و تشکر از ایتنا به خاطر نقل این مقاله. از این مقاله ها بیشتر بنویسید. همه جا پر شده از نقل حرف های اشتباه مسئولین بی مسئولیت، اون هم با آب و تاب فراوان. در حالی که تقریبا همه ی این حرف ها اشتباه هستند و جز خجالت و سرافکندگی و چپاول سرمایه ی مردم، چیزی نسیب ملت نشده.
بابک
feedback
رقابت با گوگل!؟
شوخی میفرمایند؟

گوگل میلیون ها سرور داره! اون وقت اینا با 3 4 تا سرور ماقبل تاریخ میخوان با اون رقابت کنند؟
(در سال 2006 تعداد سرور های گوگل بالای یک میلیون تخمین زده شده و حالا که 7 سال گذشته خودتون حساب کنید که چند تا ممکنه باشه...)
فرشاد
feedback
من توصیه میکنم دعا کنن و به سرورای زاغارتشون فوت بزنن شاید خدا بهشون کمک کنه قابل رقابت بشن. البته عملی تر اینه که مردم برای شفای این آدمایی که این چیزا رو عنوان میکنن دعا کنن و به کله این آقایون فوت بزنن شاید کمی مغز در بیارن
mmmm
feedback
من مطمئنم پارسی جو روزانه فوق فوقش 10 دوازده تا کاربر داره که اونام از اون افراطیهای ملی جو هستند...بله با این حساب با گوگلی که کاربراش میلیاردیه رقابت تنگاتنگی داره!!!
محمد
feedback
Iran, Islamic Republic of
دست مریزاد ایتنا
یکی از بهترین مقاله هایی بود که تو این مدت ازتون خوندم
مجتبی
feedback
" وقتی دانشجویان کامپیوتر و آی.تی مطالبشان را می‌خوانند چه حالی به آنها دست می‌دهد! "


این خبر بسیار خوب بود.

مخصوصا این تیکه که واقعا" کولاک بود

" اینها نمی‌دانند که وقتی دانشجویان کامپیوتر و آی.تی مطالبشان را می‌خوانند چه حالی به آنها دست می‌دهد! "
A
feedback
یعنی اگه این مقاله 100 صفحه بود میخوندم تا یکم دلم اروم شه
feedback
کشورهای ترکیه و کره جنوبی موتور جستجوی ملی دارند ایمیل ملی دارند مسولان کشور ما فقط بلدند حرف بزنند و از متخصصان کشور درست استفاده نمیکنند نه ایمیل ملی نه موتور جستجو الان نزدیک 65 کشور ایمیل ملی دارند جز ایران
feedback
هدف از پروژه های به اصطلاح ملی از اون اولی که سیستم عامل ملی بود تا حالا فقط چاپیدن(ضمن پوزش از همه) پول مملکت بوده.
حالا هی ما بشینیم حرص بخوریم.!
به امید روزی که هیچ مدیر احمقی به خودش اجازه نده اینطوری به شعور ملت توهین بکنه.
Mori
feedback
اگه بودجه ای که به اینترنت میدن رو صرف کارای واقعی برای افزایش سرعت میکردن الان ما از چین و کره میزدیم جلو...
ولی ببین چطوری بودجه رو حیف و میل کردن با این افکارشون!!!!
علیرضا جهانگرد
feedback
با سلام و احترام
در خصوص این مطلب و نکاتی که درباره موتور جستجوی ملی ذکر کرده اید، درباره پارسی جو کمی بی انصافی شده است. درست است که مرکز ملی فضای مجازی قصد کمک به این پروژه را دارد، لیکن تمام ماجرا این نیست.
فاز تحقيقاتي پروژه در شهريور 1387شروع گرديد.
طراحي و پياده سازي در مهر 1388 شروع گرديد.
ارديبهشت 1389 با جستجو در يك ميليون صفحه روي وب قرار گرفت.
در فروردين 1390 با پوشش چهل ميليون صفحه با ساختار كاملا توزيع شده و مقياس پذير روي وب قرار گرفت.
پارسي‌جو در ارديبهشت 1390مورد حمايت پژوهشگاه ارتباطات و فناوري‌اطلاعات قرار گرفت.
هم اكنون با پوشش بیش از دويست ميليون سند روي وب قرار دارد.

در تمامی کشورها موتورهای جستجو رتبه 1 مراجعه را دارا می باشند ولی فراموش نکنیم که دلیل اصلی رشد موتورهای جستجوی بومی مثل Naver در کره جنوبی و Yandex در روسیه و ... غیرت ملی مردم این کشورها به استفاده از محصولات تولید خودشان می باشد.
پس بهتر است اگر از مرکز ملی فضای مجازی ناراضی هستیم، پارسی جو را که با همت جمعی از جوانان متخصص این مرز و بوم در دانشگاه یزد توسعه یافته، زیر سوال نبریم.

یا حق
نامشخص
feedback
Iran, Islamic Republic of
متخصص :D
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام