۰
plusresetminus
شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۹

حساسیت‌های انتخاب وزیر ارتباطات

ایتنا - استفاده از مدیران با تجربه و خوشنام از یکسو و حمایت قاطع شخص رییس‌جمهور از توسعه فاوا و پیشبرد طرح‌های کلان آی تی در کشور نقاط کلیدی توسعه در این بخش است.


علی شمیرانی - حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور در برهه خاصی قرار دارد.
ICT ایرانی هم‌اکنون از تنوع و گستردگی نهادهای مسوول در این عرصه، فقدان برنامه کلان و راهبردی و انواع طرح‌های خرد و کلان ناتمام گرفته تا‌ رویکردهای ضدتوسعه‌ای و خروج سرمایه‌ها و نیروی انسانی از این بخش رنج می‌برد.

تداوم این مسائل در سال‌های گذشته و ساختارهای پیچیده موجب شده تا اکثر طرح‌ها و برنامه‌های فاوای ایرانی با چالش‌های جدی مواجه شود.
این در حالی است که در دنیای امروز شاخص‌های توسعه‌ای تغییر کرده و این ضریب نفوذ و کاربری‌ فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی است که ملاک ارزیابی پیشرفت کشورها تلقی می‌شود.

از سوی دیگر امروز همگان می‌دانند که اعمال کوچک‌ترین ورودی مناسب به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور منجر به خروجی‌های گسترده، کلان و البته ماندگار در کشور می‌شود.

اگرچه از فرصت‌ها و تهدید‌های موجود در صنعت ICT کشور به موارد متعدد زیادی می‌توان اشاره کرد که پرس و جویی کوتاه از اهالی فعالان آی‌تی ایرانی هر جوینده‌ای را به پاسخ‌های انبوه رهنمون می‌کند.

به هر تقدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور ما در شرایطی است که اگر بال و پر پیدا کند می‌تواند به سهولت بخشی از بار اشتغال، سرمایه‌گذاری و اصلاحات ساختاری و اداری کشور و افزایش رضایت عمومی را به دوش کشد. از این رو به کارشناسان، مشاوران،‌ امنا و شخص رییس جمهور منتخب توصیه می‌شود که وسواس زیادی در انتخاب فرد مناسب برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به خرج دهند. 

در این خصوص مرور تجربه وزرای سابق که هر کدام نیز منتسب به بخشی از ارکان کشور بوده‌اند به وضوح پاسخ لازم را پیش روی مخاطب می‌گذارد. 

به عبارت دیگر فرد منتخب برای وزارت ارتباطات به هر بخشی که متعلق باشد بی‌شک مدیرانی از همان بخش به کار گرفته و فرمان ICT کشور را نیز به همان سمت و سو می‌چرخاند. 

اما اگر وزیر منتخب از جنس ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد امید زیادی را در دایره فعالان این عرصه تعریف می‌کند.
وزیر آینده و اساسا خط مشی آتی رییس جمهور در حوزه آی تی باید درس‌آموزی از ناکامی‌ها و حرکت به سمت استفاده از ظرفیت‌های فراوان حوزه فاوا در رشد اقتصادی ، افزایش اشتغال و رونق بخشی به بخش خصوصی جوان و با استعداد این بخش باشد. 

استفاده از مدیران با تجربه و خوشنام از یکسو و حمایت قاطع شخص رییس‌جمهور از توسعه فاوا و پیشبرد طرح‌های کلان آی تی در کشور نقاط کلیدی توسعه در این بخش است.
 
 
کد مطلب: 26916
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام