۳
۰
plusresetminus
پنجشنبه ۶ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۱:۲۲

تکیه بر جای بزرگان

ایتنا - وجود سیاست مشترک در سیاست‌های دولت چین و ایران در حوزه اینترنت، باعث قرار گرفتن اسم ایران در رده‌های بالای لیست سیاه کشورهای محدودکننده اینترنت و سلاطین فیلترینگ خواهد شد.


شبنم کهن چی - وزیر ارتباطات در جریان سفری به چین، گفته است که: «ایران و چین نگاه مشترکی به اینترنت دارند». (خبرگزاری ایتنا روز سه‌شنبه ۴ تیرماه ۱۳۹۲)


این جمله کوتاه، خیلی‌ها از جمله من را کنجکاو کرده که بدانم نقاط مشترک ایران و چین در حوزه اینترنت چیست؟ 

وقتی صحبت از چین می‌کنیم اولین چیزی که به ذهن‌مان می‌رسد تعداد زیاد کاربران و سایت‌های فیلترشده‌اش است. بیشتر گزارش‌هایی که در باره وضعیت اینترنت در چین منتشر می‌شود، حکایت از به کارگیری آخرین فناوری‌ها برای افزایش محدودیت در اینترنت و گسترش فیلترینگ دارد.
چین با داشتن بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر اینترنت، از جمله کشورهای پیشرو در زمینه فیلترینگ و محدود کردن کاربران در استفاده از اینترنت است.
برخی از نهادها و سازمان‌های بین‌المللی نیز در گزارش‌های خود از چین به عنوان یکی از چند کشور جهان که سلطان فیلترینگ هستند، یاد می‌کنند.

شیوه چینی در اعمال سانسور اینترنت نیز که به «روش چینی» معروف است، به واسطه بکارگیری ابزاری با نام «دیوار چین» در جهان شناخته می‌شود.
فارغ از دلایلی که دولت چین برای اعمال محدودیت در دسترسی به اینترنت دارد –که حتی این دلایل نیز با دلایل فیلترینگ در ایران فرق می‌کند- بگردیم دنبال نگاه مشترک ایران و چین به اینترنت. هر چند در ایران هم فیلترینگ به خصوص در اواخر دهه ۸۰ باعث نارضایتی و اعتراض بسیاری از کاربران ایرانی شد، اما ایران هنوز به جایگاه چین در ماراتن فیلترینگ نرسیده است. در این صورت به ابزارها می‌رسیم.

امیدواریم که منظور آقای نامی از "نگاه مشترک ایران و چین به اینترنت" همان سیاست محدودکننده و حریص فیلترینگ نباشد. با فرض درست بودن این امیدواری، وزیر ارتباطات باید متوجه باشد که ایران و چین تنها دارای ابزار مشترکی در محدودسازی اینترنت هستند و نه نگاه و سیاست مشترک. چون وجود سیاست مشترک در سیاست‌های دولت چین و ایران در حوزه اینترنت، باعث قرار گرفتن اسم ایران در رده‌های بالای لیست سیاه کشورهای محدودکننده اینترنت و سلاطین فیلترینگ خواهد شد.
 
 
کد مطلب: 26617
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
"بسم‌الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر محمدحسن نامی
نظر به تعهد، دانش و تجارب ارزنده و به استناد اصل یکصد و سی و پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و براساس این حکم به عنوان «سرپرست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات» منصوب می‌گردید. امید است با استعانت از خداوند متعال و استفاده از همه ظرفیت‌های موجود و بهره‌گیری از همکاری کارشناسان، مدیران و پرسنل خدوم آن وزارتخانه و در سایه توجهات حضرت ولیعصر(عج) در انجام این مأموریت خطیر موفق باشید. "
https://www.itna.ir/vdcenz8w.jh8nwi9bbj.html

چقدر هم موفق بوند:
https://www.itna.ir/vota1.xm449nakk5.html
feedback
اینترنتم چند روزه خیلی داغونه دارم دیوونه میشم به خدا. با گوگل با بدبختی میشه سرچ کرد. چند ساعت در روز به قدری سرعت میاد پایین که هیچ صفحه ای رو نمیشه باز کرد.
فیلترینگ هم که دیگه شده نور الا نور.
با ای اس پی هم تماس گرفتم میگن مشکل سراسریه.
کیه این کارارو داره میکنه؟ چرا؟ هدفش چیه! من واقعا نمیفهمم!
feedback
Iran, Islamic Republic of
بالاخره ایشان یکی از سه مدرک دکترایی که داره (خدا زیادترش کنه) ، دکترای مدیریت کشورداری از دانشگاه کیم ایل سونگ کره شمالی ست و باید نگاه مشترک با چین و همسایگانش از جمله کره شمالی و مغولستان و روسیه ، نه تنها در زمینه اینترنت بلکه در بسیاری از زمینه ها و موضوعات دیگر هم داشته باشند.
از عالیجنابان متخصص در زمینه علوم کامپیوتر و فن آوری اطلاعات و ارتباطات و دیگر موضوعات مربوطه می پرسم چرا مشترکان و کاربران ایرانی مطابق با انتظار و میل خدمات دهندگان سرویس های دیتا و فن آوری اطلاعات عمل نمی کنند. مثلا از سرویس رایانامه (E-Mail) داخلی استقبال مطلوبی نمی شود! و در مقابل همان کاربران به خدمات دهندگان غیر ایرانی روی خوش نشان می دهند؟ آیا بستن ، ایجاد اختلال و ... چاره ساز بوده؟ اگر آری، نتایج و آمار آن چیست؟ و اگر نه پس چرا آب در هاون می کوبید؟!!
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام