۱
۰
plusresetminus
چهارشنبه ۵ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۱۰

در انتخاب وزیر

ایتنا - توقع داریم شخص ریاست جمهور به این فناوری توجه ویژه نموده تا آنجا که در مناظره‌های انتخابات بعدی اگر حقوقدانی در مقابلش بود گردن فراز بگوید: «من نه تنها یک حقوقدان هستم، بلکه یک متخصص فاواهم هستم.»


امیرحسین سعیدی نائینی*
چه فرخنده ایام و مبارک روزهایی است این روزهای انتخابات. نامزدهای انتخاباتی باهم مناظره و گاهی مشاجره می‌کنند.
با صداقت و صراحت لهجه سخن به میان می‌آورند و اگر نامزدی بخواهد خلافی بگوید گازانبری توسط نامزدی دیگر قیچی می‌شود.
تعارفات صد من یک غاز و تکراری معمول به کنار رفته و همگی تلاش می‌کنند با شفافیت نظر خود را بیان کنند.

نظر مردم آنچنان اهمیت و قیمت پیدا می‌کند که گویی مردم، سالارند و آنان، خدمتگزار و رسانه ملی که انگار می‌تواند بخوبی از ذایقه مردم با خبر باشد، مناظرات را تشویق و تبلیغ می‌کند و پربیننده‌ترین و جذاب‌ترین اوقات را خلق می‌کند؛ برنامه‌هایی که نه تنها دکان ماهواره‌ها را تخته می‌کند، بلکه بحث و تبادل نظر درباره آنها بر سر کوچه و بازار دهن به دهن می‌شود.
کاش می‌شد به جای هر چهار سال یک‌بار هر روز انتخابات باشد.

نامزدهای انتخاباتی برنامه‌ها و اهداف خودرا بیان می‌دارند و با مردم عهد و پیمان می‌بندند و مردم نیز بر اساس آن به آنها رای می‌دهند.
البته ایام شیرین انتخاباتی با انتخاب رییس‌جمهور پایان نمی‌یابد. بلکه بعد از آن بحث شیرین انتخاب وزرای کابینه دهان‌ها را شیرین می‌کند واز جذابیت‌های این مباحث آنکه بعضی از سکانداران قدیمی‌ دستگاه‌ها وارد کارزار شده و آنچنان سخن به میان می‌آورند که تازه آدمی‌ متوجه افکار منور و مترقی آنها شده و مثلا در می‌یابد که این بندگان خدا چقدر به بخش خصوصی علاقه داشته‌اند، چقدر نگران اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی بوده‌اند. و البته فرصتی است برای این سوختگان که بگویند چرا نتوانستند به منویات خود دست یابند.
و باز آدمی ‌به مظلومیت اینان پی می‌برد که مثلا چقدر از بالاترین فرد وزارتخانه بدشان می‌آمده و یا بالاترین فرد وزارتخانه از فرد بالاترش چه دل پری داشته ولی باز هم برای خدمت به اسلام و مسلمین نه تنها لب به شکوه و شکایت نگشوده‌اند، بلکه هر وقت در مصاحبه‌ای دهان باز می‌کردند، جز تعریف و تمجید و ابراز رضایت و بر مراد بودن اوضاع و احوال نکته‌ای دیگر نگفته‌اند.

راستی چه سخت است این همه خودداری و تحمل دوگانگی درون و بیرون ما. امیدوارم در دنیا و آخرت جزای مناسب برای تحمل این همه رنج و عذاب به آنها داده شود.
کاش می‌شد به جای هر چهار سال یک‌بار هر روز انتخابات بود تا بعضی از مسوولان محترم بتوانند دل و زبان خودرا یکی کنند.

به هر حال به سلامتی و خوشی حماسه سیاسی خلق شد و مردم مرد منتخب خود را تعیین کردند.
و حال مرحله انتظار برای تحقق پیمان‌هاست
از آنجا که منتخب ملت مردی است روحانی امید است از خوبانی باشد که به عهد و پیمان خود وفا کند و ثابت کند که از حسن خلق و وفا کسی به او نرسد.
منتخب ملت مردی است روحانی و بهتر از ما میداند که: قرآن کریم در آیات گوناگونی مومنان را به این اصل حیاتی در جلب اعتماد اجتماعی توجه داده است و می‌فرماید:
مومنان رستگار شدند آنها کارهای فراوانی انجام می‌دهند که از جمله آن رعایت امانت‌ها و عهد است.
در سوره معارج نیز هنگام بر شمردن ویژگی‌های نمازگزاران، رعایت امانت‌ها و عهد را نیز از جمله آنها می‌داند.
در سوره بقره نیز هنگام بیان ویژگی‌های بر و نیکی و نیکان می‌فرماید: «والموفون بعهدهم اذا عاهدوا» (مومنان به هنگامی‌که پیمان می‌بندند به آن وفا می‌کنند).
به لحاظ اینکه وفای به عهد و پیمان از عوامل مهم اعتماد متقابل اجتماعی و در نتیجه از عوامل مهم سرمایه اجتماعی است. در روایات آمده است که رعایت عهد و پیمان و وفای به آن نسبت به همه لازم است؛ خواه طرف مقابل مسلمان باشد یا کافر و نیکوکار باشد یا بدکار. امام باقر(ع) فرمود: «سه چیز است که خدای سبحان اجازه ترک آن را به کسی نداده است: ۱ـ ادای امانت نسبت به نیکوکار و بدکار ۲ـ وفای به عهد و پیمان نسبت به نیکوکار و بدکار ۳ـ نیکی به پدر و مادر چه نیکوکار باشند چه بدکار».
پیامبر گرامی ‌اسلام(ص) نیز فرمود: «کسی که به خدا و روز قیامت اعتقاد دارد، باید به عهد و پیمان خود وفا کند.»
پس با مقدمه بالا امید داریم که وفا خوهیم دید و اما از جمله وعده‌هایی که ریاست محترم جمهور اعلام فرمودند که دل‌های خسته را امید و درهای بسته را کلید است، احترام به نظر صنوف است.

همین وعده شور و نشاطی در صنف فاوا بر پا کرده و اهالی صنف با ذوق و شوق تبادل نظر می‌کنند و دلسوزانه در پی آنند که بهترین فرد و یا افراد ممکن را انتخاب و معرفی کنند.
البته فعالان حرفه فاوا می‌دانند که انتخاب با رییس‌جمهور و مجلس شورای اسلامی ‌است و نظر آنها مشورتی است؛ ولی احترام وعده داده شده می‌طلبد که پیشنهادات بررسی دقیق شوند و در صورت عدم انتخاب دلایل اعلام شوند. 

از آنجا که هنوز در دوره شیرین پیشنهاددهی بوده و دولت رفته را قوتی نیست و دل به خاصیت دولت آینده بسته‌ایم، فرصت را غنیمت شمرده پیشنهاد‌هایی ارایه می‌شود. مسلم است که صنعت فاوا بر تمامی ‌امور کشور تاثیرگذار بوده و کافی است در اهمیت آن بیان شود که اکثریت قریب به اتفاق اهداف نظام مقدس اسلامی‌ در گرو به کارگیری صحیح این فناوری است.
پس به‌رغم نظر بسیاری از همکاران عزیز صنفی که در تلاش برای معرفی فردی جهت وزارت فاوا هستند، اعتقاد ندارم که حتی اگر ریاست جمهور، فردی هر چند مناسب را بر این سمت گمارد، مشکلات این حرفه حل شود و از آنجا که اعتقاد دارم اگر مشکلات این حرفه سر و سامان نیابد، همچنان شاهد فسادهایی در دستگاه‌ها خواهیم بود، دقت و سرعتی در اداره امور مملکت حکمفرما نخواهد شد و در نتیجه اداره امور نه تنها شفاف نیست بلکه بسیار گران خواهد بود
و در نتیجه عدم شفافیت و هزینه‌های بالا مشکلاتی نظیر بیکاری و تورم و گرانی را خواهیم داشت. از آن بالاتر در مسایل سیاسی و بین‌المللی نگاه غلبه بر تنگناهای تحریم تغییر می‌یابد که با اراده و عزم دولت و ملت با حداکثر توان این فناوری را در تمامی ‌امور ساری و جاری کنیم.

پس علاوه بر آنکه وزیری در صندلی وزارت فاوا تقاضا داریم، توقع داریم شخص ریاست جمهور به این فناوری توجه ویژه نموده تا آنجا که در مناظره‌های انتخابات بعدی اگر حقوقدانی در مقابلش بود گردن فراز بگوید: «من نه تنها یک حقوقدان هستم، بلکه یک متخصص فاواهم هستم.»
و بعد از آنکه دریافت بدون زیرساخت‌های قوی فاوا کاری از پیش نمی‌رود، کابینه‌ای فاوا محور تدبیر کند و امید فراوان داشته باشد که راه همین است و بس. و به لطف خدا گام‌هایی بلند در راستای تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ‌بر خواهد داشت.

حال اگر تعیین وزرایی با تسلط به فاوا فعلا امکان‌پذیر نیست، از مردان بزرگی که نشان داده‌اند می‌توانند منشا اثرات بزرگی با به کارگیری این فناوری باشند، نهایت استفاده را برده و حداقل صندلی وزارت چند وزارتخانه اقتصادی و خدماتی را به اینان بسپارد تا بتوانند سمت و سوی کابینه را به راه درستی هدایت نمایند.

برای آنان که فقط به خیر و صلاح کشور می‌اندیشند و در گرو مسایل و مشکلات و بده و بستان‌های سیاسی و پشت پرده نبوده و افراد را با معیارهای شایستگی و لیاقت می‌سنجند، نام نصرالله جهانگرد برای صندلی وزارت فاوا مطلوب و مشخص است و فاصله‌ای شگرف با دیگران دارد.
حضور افرادی باویژگی و شخصیتی چون محمود جراحی با ذهن خلاق منسجم و مسلط به مباحث سرمایه‌گذاری واشتغالزایی با رویکرد فاوا در کابینه در سایر سمت‌ها، عملا دولت یازدهم را به لحاظ تجهیز به فناوری‌های نو متفاوت خواهد ساخت.
اینان نه تنها تجربه و تسلط بر این فناوری دارند، بلکه شناختی عمیق از سیستم دولتی داشته و توان بخش خصوصی را می‌دانند و با مطالعات مستمر و هوشمندانه پیشرفت‌های این فناوری را در سطح جهانی دنبال نموده و می‌نمایند. هر دو صبور و حلیم و مردم‌دار و مهربان بوده و مستقل از جریانات سیاسی به فکر خدمت بوده و هستند.چنانچه حداقل این دو بزرگوار به عنوان وزیر در جلسات هیئت دولت حضور یابند، ریاست جمهور با خیالی آسوده می‌تواند اطمینان داشته باشد که فرصتی را نمی‌سوزاند، وقتی تلف نمی‌نماید و مسیر تحقق عهد و پیمانش پیموده می‌شود.

چنانچه از چنین افرادی استفاده نشود، در توافقات پشت پرده‌ای و بده بستان‌های معمول، سیاستمدارانی زمام امور را در دست خواهند گرفت که در بهترین حالت مشابه نوزادان خواهند شد که باید به دلیلی مشابه آنها را بعد از چندی عوض نمود. 

نباید فراموش کرد که شورای عالی فضای مجازی نیز نقش مهمی‌ داشته و ریاست جمهور باید تدابیری اندیشه نمایند که شاهد دعواها و بکش بکش‌هایی بین اخوان تعیین شده از طرف دولت نباشیم.
امید داریم که دولت امید و تدبیر، تدبیری کند که بیش از این، امید این صنف حساس و مهم با بی‌تدبیری‌ها ناامید نشود.

مسلم است وظیفه تمامی ‌آحاد صنف نهایت همکاری با هر فردی است که در کابینه قرار گیرد و اصل را بر برائت گذارد؛ مگر خلاف آن ثابت شود.
---------------------------------------------------------
* امیرحسین سعیدی نایینی، رییس هیئت مدیره دور اول سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور
 
 
کد مطلب: 26615
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
سردبیر ایتنا رو وزیر ارتباطات کنید ببینیم چه میکنه.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام