۰
plusresetminus
شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۰۵
سهم ما از شبكه ملي اطلاعات

قرار نیست چیز بیشتری از شبکه ملی اطلاعات بدانیم!

ایتنا - آنچه مسلم است، قرار نيست چيز بيشتري هم از اين شبكه بدانيم لذا به نظر مي‌رسد سهم ما از شبكه ملي اطلاعات تنها كاربري و استفاده از آن است.


علي شميراني - ايران نخستين كشور جهان است كه شبكه ملي اطلاعات را به طور كامل و مستقل راه‌اندازي مي‌كند. تاكنون برخي از كشورها مانند كره‌جنوبي، مالزي و چين ‌اين شبكه را با قابليت‌هاي نه‌چندان گسترده ايجاد كرده‌اند.

يكي از محاسن شبكه ملي اطلاعات ايجاد رونق جدي در حوزه فناوري اطلاعات است. ميزباني‌ها قطعاً به داخل كشور منتقل و مراكز «داده‌ها» از رونق خاصي برخوردار خواهد شد و ديگر مجبور نخواهيم بود اطلاعات را از خارج كشور دريافت كنيم.
در شبكه ملي اطلاعات در زمينه مركز داده ملي، مراكز داده‌هاي استان‌ها و دستگاه‌ها، بخش‌هاي خصوصي و كاربران خانگي رونق خواهد گرفت.

اين شبكه به گونه‌اي طراحي شده كه از نظر اقتصادي ترافيك نخواهيم داشت و كاربري كه نياز به دسترسي اينترنت داخلي دارد، به راحتي از آن استفاده مي‌كند و كاربري كه نياز به اينترنت جهاني است، مي‌تواند آن را با سرعت و كيفيت بالا دريافت كند. به اين ترتيب بالطبع قيمت و سرعت اينترنت نيز از نظر اقتصادي به نفع كاربر خواهد بود، ضمن اين‌كه اگر اطلاعاتي در يك شهر توليد مي‌شود، در همان شهر استفاده مي‌شود و ديگر نياز نيست آن اطلاعات به استان ديگري و يا به استان مجاور منتقل شود.
در واقع ترافيك داخلي را از ترافيك خارجي تفكيك كرده‌ايم تا پهناي باند مناسب‌تري در‌اختيار كاربران قرار گيرد.
شبكه ملي اطلاعات به گونه‌اي طراحي شده است كه پايداري خود را حفظ مي‌كند. در قانون توسعه پنجم آمده كه دستگاه‌هاي اجرايي و دولتي تا پايان سال ۹۱ از شبكه‌هاي اينترنتي جدا شده و به شبكه ملي اطلاعات متصل شوند اما شبكه‌هاي اختصاصي خودشان را داشته باشند.
شبكه ملي اطلاعات شامل سه بخش كاربران دولتي، اختصاصي و خانگي است كه در فاز نخست راه‌اندازي اين شبكه براي كاربران دولتي و شبكه‌هاي اختصاصي خواهد بود.


مطالبي كه در پي آمد برگرفته از اظهارات جديد وزير ارتباطات و رييس سازمان فناوري اطلاعات در لابه‌لاي رسانه‌ها است.
اگرچه رييس سازمان فناوري اطلاعات همچنين مژده داده كه روز ۲۷ ارديبهشت بخشي از شبكه ملي اطلاعات همزمان با سالروز ارتباطات و فناوري اطلاعات با حضور شخصيت‌ها و مقامات ارشد رونمايي خواهد شد.

اين كه مژده مذكور عملياتي شد يا نه از آن بي‌خبريم، اينكه صدر تا ذيل اين پروژه ملي چيست هم از آن بي‌خبريم. آنچه مي‌دانيم اطلاعاتي است كه از لابه‌لاي اظهارات مسئولان درز كرده و در حال شكل دادن يك تصوير و نما است و در نهايت آنچه ما مي‌دانيم اين است كه تنها ۴ ماه به راه‌اندازي شبكه مذكور باقي مانده است.

آنچه مسلم است، قرار نيست چيز بيشتري هم از اين شبكه بدانيم لذا به نظر مي‌رسد سهم ما از شبكه ملي اطلاعات تنها كاربري و استفاده از آن است. باقي قضايا هم به عهده مسئولان است و هر گونه پرسش بيشتر هم گويي به زمان عملياتي شدن اين شبكه باز مي‌گردد، البته اگر دانستن بيشتر در آن مقطع هم به مصلحتمان باشد.
 
کد مطلب: 22249
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام