۹
۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۰
بچه‌ها را به ابزار درآمدزايي بدل نکنيم

اقدام همراه اول غیراخلاقی بود

ایتنا - هنوز هم فرهنگ استفاده از تلفن همراه حتي در ميان بزرگسالان آن‌طور که بايد و شايد، ايجاد نشده است.



بایت - اقدام اخير يک شرکت در بازاريابي براي همراه اول در ميان دانش‌آموزان سراسر کشور، به يکي از پرحاشيه‌ترين اخبار آي‌تي کشور تبديل شد.

يک شرکت خصوصي سعي کرد تا در کنار ديسک‌هاي رايگان قرآني که به همه دانش‌آموزان کشور هديه مي‌دهد، يک سيم‌کارت نيز به آن‌ها اهدا کند. البته وزارت آموزش و پرورش به سرعت وارد و مانع از عملي شدن اين اقدام شد.

حال بايد از خود پرسيد که اين اقدام که به يقين اپراتور اول حامي آن بوده، چرا صورت گرفته است؟


همراه اول مشتريان جدي خود را دارد که عموما بزرگسال هستند.
در طي دو سال گذشته، بازار سيم‌کارت نيز تقريبا اشباع شده است. در اين مدت، همراه اول به هيچ وجه سعي نکرده با ارزان‌تر کردن سيم‌کارت‌ها، تعرفه‌ها و يا ارائه خدمات بهتر، براي خود مشترک جديد بيابد. علاوه بر اين که رگولاتوري نيز در تمام اين مدت، نسبت به افزايش تعداد مشترکان مجاز در پروانه همراه اول، سخت‌گيري‌هايي را اعمال کرده است.
پس چرا ناگهان سر و کله يک شرکت خصوصي پيدا مي‌شود تا اين گونه ميان نونهالان کشور ما سيم‌کارت خيرات کند؟

بديهي است آن دسته از بزرگسالاني که واقعا به تلفن همراه نيازمندند، حاضرند براي آن پول پرداخت کنند و اگر نيازي به آن نداشته‌ باشند، حتي اگر سيم‌کارت هم مجاني باشد، بقيه هزينه‌ها از جمله هزينه خريد گوشي و هزينه مکالمه را نمي‌پذيرند و سيم‌کارت مجاني به کارشان نمي‌آيد.

در مقابل نونهالان کشور نيز عليرغم علاقه‌اي که به داشتن تلفن همراه دارند، به علت نظارت جدي والدين و سخت‌گيري مدارس نسبت به همراه داشتن تلفن همراه، مشتري خوبي براي اپراتورهاي تلفن همراه نيستند.
اگر چه اين بازار، پتانسيل بسيار بالايي دارد چرا که اين رده‌هاي سني، شيفته فناوري هستند و مدارس، يک بازار فوق‌العاده مستعد براي اپراتورها است.

سيم‌کارت‌هاي رايگان، بذر همراه اول در زمين حاصل خيز مدارس بود تا نسل بعدي مشتريان اين اپراتور را تضمين کند در حالي که اين اقدام واقعا اخلاقي نبود.

سيم‌کارت‌هاي رايگان در دست دانش‌آموزان، اصرار به والدين براي خريد گوشي را در پي داشت و با توجه به اين که اين اقدام از طريق مدارس و در پوشش يک کار فرهنگي صورت مي‌گرفت بعيد نبود بسياري از والدين کوتاه بيايند و به خريد تلفن همراه تن بدهند و اين همان فاجعه‌اي است که نبايد رخ بدهد.

تلفن همراه در دست کودکان، يعني ترويج فناوري بدون فرهنگ‌سازي، چرا که دانش‌آموزان کم تجربه و کم سن، به سختي مي‌توانند زشتي‌ها و بدي‌هاي نهان در پس مسائل روزمره و عادي پيرامون خود را دريابند.
هنوز هم فرهنگ استفاده از تلفن همراه حتي در ميان بزرگسالان آن‌طور که بايد و شايد، ايجاد نشده است.

توزيع سيم‌کارت رايگان ميان دانش‌آموزان، همزمان با تضمين مشتريان آينده همراه اول، آينده ويران فرهنگ استفاده از تلفن همراه کشور را نيز تضمين مي‌کرد و چه قدر خوب که مسئولان آموزش و پرورش قاطعانه و هوشمندانه، مانع از شکل‌گيري اين اقدام شدند.

اميد است خدمات‌دهندگان فناوري در ايران نيز فرهنگ صحيح بازاريابي و کسب درآمد در اين حيطه را بياموزند و براي کسب درآمد، به روش‌هاي رقابتي و سازنده روي آورند و از توسل به روش‌هاي غيراخلاقي و زشت، خودداري نمايند.
 
کد مطلب: 22128
نام شما
آدرس ايميل شما


Somebody
feedback
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا کار خیلی خوبی کرده
دستش درد نکنه
محسن
feedback
Iran, Islamic Republic of
کی گفته جلوشو گرفتن . یکی از همین سیم کارتا الان تو دست پسر عمومه . که تو مدرسه با یه سی دی قرانی بهش دادن. هرچند ایشون خودش سیم کارت داشت !
امیر رجائی زاده
feedback
United Kingdom
یه شرکت می خواد یه کار خوب بکنه جلوشو میگیرید!!!
feedback
بچه ی دبستانیو چه به موبایل؟
خطرناکه اقا
کجای دنیا دیدین به بچه ی دبستانی موبایل بدن؟
بله واقعا کار همراه اول غیر اخلاقی بود!
چه معنی داره؟
حد اقل یه مشورت با یه روانشناس کودکی کارشناسی چیزی به عمل میاوردن قبلش
feedback
همراه داشتن سیم کارت و تلفن همراه در مدرسه کار بسیار بدی هست چون حواشی بسیار بدی دارد و مدرسه را از محل علم و اخلا بودن خارج میکند و محل سرگرمیهای نا مناسب میشود کلاس درس و مدرسه محلیست مقدس
مرتضی
feedback
United Kingdom
اپراتور همراه اول هرکاری که بخواد انجام بده بدون بازخواست و چون و چرا میکنه و هیچ نهاد و سازمانی نیست تا به روی کار این اپراتور نظارت کنه مثل این پیامک های مزاحم که گفته شده به 40 میلیون مشترک پیامک داده شده و از اونها در مورد پیامک های تبلیغی نظرخواهی شد متاسفانه خود من یکی از مشترکین همراه اول هستم متاسفانه دائمی معلوم نیست چرا این پیامک برای من نیومده سوال هم اگر بشه خیلی راحت میگن خوب شما جزء اون 40 میلیون نبودید و هنوز این پیامک رو دریافت نکردین معلوم نیست حالا کی جزء اون تعداد بوده و باز متاسفانه این مزاحمت چند برابر شده و نه تنها کم نشده بلکه زیادتر شده .معلوم نیست کی به کیه و چه کسی مسئوله این مزاحمته این اپراتوره فقط به سود خودشون فکر میکنند و اصلا" رعایت حال مشتری رو نمیکنن .
feedback
اخلاق کیلویی چند اونهم همراه اول که ودیعه مردم بدبخت بالا کشیده
feedback
به به به به
چی میشه کلاس درس!!!!
این زنگ میخوره و اون زنگ میخوره و این بازی میکنه و اون عکس میگیره و این فیلم میگیره و دالانگو دولونگا تالاپو تلوپ
چه شود
سينا
feedback
Iran, Islamic Republic of
بچه اگه يه روز چيپس نخره مي تونه بره همراه اول بخره مي مونه فعال سازيش كه توسط پدر صورت مي گيره هديه تولد بچه هم موبايله كه مادرش بهش مي ده نمي دونم چرا جلوشو گرفتن
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام