۴
۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۴۱
آیا شورای عالی فضای مجازی در نخستین قدم موفق خواهد بود؟

باید با گوگل مذاکره کرد

ایتنا - پیداست اقدام گوگل بدون فعل و انفعالات پشت پرده و لابی‌های گسترده سیاسی انجام نشده که با اندکی فشار احساساتی در فضای وب، براحتی بازگشت‌پذیر باشد.


محمود اروج‌زاده
در پی بروز تنش‌های اخیر میان کشورمان با برخی همسایگان جنوبی، دامنه این بحث و جدل‌ها از عرصه سیاست به حوزه مجازی نیز کشیده شده، که البته امری طبیعی است، چرا که امروزه فضای مجازی در عمل، کم و بیش بازتابی از فضای عمومی جوامع را نشان می‌دهد.

در این میان شاید مهم‌ترین اتفاق، اقدامی است که گوگل صورت داد و علی‌الظاهر برای پا پس کشیدن از دنیای سیاست، نام خلیج فارس را در نقشه جهانی خود حذف کرد.
فضای وب فارسی هم(به ویژه شامل شبکه‌های اجتماعی) واکنش نشان داده و می‌دهد، عکس‌العملی که بخودی خود غیرطبیعی نیست، هر چند البته در کارگر بودن آن چندان تضمینی نیست، چرا که پیداست اقدام گوگل بدون فعل و انفعالات پشت پرده و لابی‌های گسترده سیاسی انجام نشده که با اندکی فشار احساساتی در فضای وب، براحتی بازگشت‌پذیر باشد.

اگر بخواهیم مانند همیشه، راه حل مسئله را به یک موج احساسی سطحی تقلیل دهیم، و به فکر حل و فصل مهندسی آن نباشیم، البته تکلیف معلوم است، و چیزی هم تغییر نخواهد کرد.
اما اگر تجربه جدیدی را پیش رو قرار می‌دهیم که علاقه‌مندیم به راه حلی معقول‌تر(و البته مسئولانه‌تر) ختم شود، بهتر است کمی متفاوت نگاه کنیم.

به راستی چه راه‌های متفاوتی می‌توان یافت؟
یک راه جالب و البته کاملا تازه مقابل روی ماست: «تعامل و مذاکره».  چطور؟

خیلی ساده، جملات زیر را بخوانید:
«...این شورا یک فرادستگاه است و فراقوه دیده شده است تا بتواند ساماندهی حاکمیتی را در این حوزه بر عهده گیرد. اکنون نهادهای جدیدی در سطح بین‌المللی در حال شکل‌گیری است، گوگل نهادی مثل فیفاست. در مملکت تعریف شده که چه کسی باید با فیفا صحبت کند... مثلا می‌خواهیم با گوگل تعامل کنیم، چه کسی تعامل کند؟ کارهایی است که در سطح فراقوه‌ای و در سطح ملی در معنای دقیق کلمه است. به طور مثال می‌خواهیم به گوگل بگوییم من یک کلمه‌ای را جست‌وجو می‌کنم اول این نتایج را نشان نده، این نتایج در فرهنگ ما زیاد کاربرد ندارد یا چیز خوبی نیست...»

اینها بخشی از سخنان حجت‌الاسلام حمید شهریاری است که در مقام عضو حقیقی(و عملا از بازیگران اصلی) نهاد تازه تاسیس «شورای عالی فضای مجازی» در گفت‌وگو با هفته‌نامه عصرارتباط گفته است.

کاملا مشخص است که از این پس در فضازی مجای و بطور کلی مدیریت صنعت آی‌تی، مفهومی به عنوان «مذاکره در عرصه بین‌المللی» گنجانیده خواهد شد که مسئولیت آن هم با شورای جدید است.
نکته جالب‌تر در این میان، مثال ایشان است که کاملا با حال و هوا و نیاز فعلی ما منطبق است.
از طرف دیگر، اگر نتوان با گوگل در زمینه موضوع تاریخی مشخص و مستندی مانند خلیج فارس مذاکره کرد، طبعا حساب مذاکره در باره فیلترینگ نتایج جست‌وجو از اساس منتفی خواهد بود.

بنابراین ظاهرا راه حل مورد نظر ما ابهامی ندارد؛ راهکار که معلوم، دستگاه مسئول هم که مشخص(و کاملا هم داوطلب این کار)

حالا باید دید شورای عالی فضای مجازی می‌تواند از پس اولین وظیفه خود بخوبی برآید؟
 
 
کد مطلب: 22083
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
شاید بهتر باشد کمی فکر کنیم مسئولان کشور ما چه کارهایی میکنند که حتی شرکت بی طرف و مستقلی مانند گوگل هم با ما مشکل پیدا میکند.
feedback
Iran, Islamic Republic of
گوگل بی طرف و مستقل نیست.
وحید
feedback
هیچ شرکتی در دنیا بی طرف مطلق نیست، انصافا گوگل حالا به هر نیتی، خدمات خیلی خوبی برای وب و زبان فارسی ارائه کرده، تو این مسئله باید واقع بین بود، ما چقدر تونستیم با گوگل همکاری داشته باشیم؟؟ گوگلی که این همه به فکر ما بوده!! جزء اینه که همش تو کار این شرکت اختلال وارد کردیم و کاربران رو کلافه؟؟ شیوه صحیح در اینطور مواقع اینه که انقدر تو وب نفوذ داشته باشیم که حرفمون خریدار داشته باشه، اما ما چند تا سایت مطرح بین المللی داریم؟؟ چقدر از تولید محتوا و وبمسترهای ایرانی واقعا حمایت کردیم؟؟ اما عربها چی؟ تویتر رو هم به نام خودشون زدن!! کلی هزینه واسه این چیزا خرج می کنن!!
feedback
گوگل اگه بی طرف بود اسم خلیج فارس رو حذف نمیکرد
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام