۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۵

كلاهبرداري مجازي به نام پليس

ایتنا - اصولاً روش تشخيص هويت پليس از مزاحمان در فضاي اينترنت چگونه است؟ اصولاً شيوه عملكرد و حضور پليس در فضاهاي عمومي وب به چه شكل است؟


علي شميراني - فضاي وب ايران از حيث وقوع جرايم و كلاهبرداري‌ها با آنچه در دنيا مي‌گذرد تفاوتي ندارد.
اگرچه آمار دقيقي در دست نيست اما به نظر مي‌رسد ضريب نفوذ كلاهبرداران مجازي در كشور رو به افزايش است.

در سال‌هاي گذشته به ندرت با خبر كلاهبرداري‌هاي اينترنتي مواجه بوديم و به قولي سالي يك خبر به دستمان مي‌رسيد كه به علت بكر بودن موضوع و هيجان بالا، پرونده را تا صدور حكم نهايي تعقيب مي‌كرديم.

اما در سال‌هاي اخير و آغاز به كار پليس ويژه فضاي تبادل اطلاعات(فتا) اطلاع‌رساني گسترده‌اي از سراسر كشور پيرامون كلاهبرداري و سواستفاده از اينترنت منتشر مي‌شود كه حكايت از افزايش اين معضل دارد.
اگرچه پليس فتا نيز بايد موضوع اطلاع‌رساني را به شكلي انجام دهد كه با فضاي اينترنت هراسي و كندي كاربري‌هاي مثبت آن مواجه نشويم.

اما همانطور كه در دنياي واقعي امكان جعل عنوان پليس يا هر عنوان اجتماعي ديگر وجود دارد، در حال حاضر پليس‌هاي قلابي فتا نيز به يك روش كلاهبرداري تبديل شده‌اند.

در همين رابطه و به گفته رييس پليس فتاي يكي از استان‌ها «اخيراً‌ در برخي از اطاق‌هاي گفت‌وگو، انجمن‌ها و سايت‌هاي شبکه‌‌هاي اجتماعي مشاهده شده افرادي با جعل عنوان پليس سايبري و ايجاد نام‌هاي کاربري جعلي خود را به عنوان افسر پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات معرفي کرده‌اند. اين افراد با سوءاستفاده از اعتماد کاربران به پليس، نسبت به اخاذي، کلاهبرداري و ايجاد مزاحمت براي آنان اقدام مي‌کنند.»

اگرچه اين مقام مسئول در قالب يك توصيه كوتاه پليسي به تشريح شيوه رفتار ماموران پليس فتا اشاره كرده و گفته، در حال حاضر پليس به هيچ عنوان در فضاي سرويس‌هاي اينترنت با هيچ يک از کاربران تماس برقرار نمي‌كند، اما آيا اين توصيه كوتاه پليسي به اطلاع كليه كاربران فضاي مجازي رسيده است؟
اصولاً روش تشخيص هويت پليس از مزاحمان در فضاي اينترنت چگونه است؟ اصولاً شيوه عملكرد و حضور پليس در فضاهاي عمومي وب به چه شكل است؟

به هر تقدير به علت نامعلوم بودن رفتارشناسي ماموران پليس در فضاي وب از يك سو و اطلاع كلاهبرداران حرفه‌اي از اين خلاء زمينه براي خرابكاري‌هايي مساعد مي‌شود كه گاهاً مي‌تواند قربانيان زيادي را از چشم پليس دور نگاه دارد.

از اين‌رو به نظر مي‌رسد بخشي از انرژي پليس فتا خارج از رسيدگي به شكايات خصوصي، مي‌بايست به تشريح هر چه بيشتر نحوه عملكرد پليس و اطلاع رساني در اين خصوص صرف شود.
 
کد مطلب: 21785
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام