۹
۰
plusresetminus
دوشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۲۲:۰۰

قطعی اینترنت و بازی با احساسات و استعداد جوانان

ایتنا - آیا به مجموعه تصمیم‌گیر در این کشور خوشبین خواهند ماند و شعارهای آنان را در توسعه علم و جایگاه و رتبه علمی کشور خواهند پذیرفت؟ مگر قرار است علم از چه طریقی انتقال یابد؟ آیا باید به عصر حجر برگشت؟




رسول جعفریان - مدتی است به هر بهانه‌ای و بدون هر گونه توضیحی، اینترنت و به ویژه سایت‌هایی که جنبه اطلاع‌رسانی دارند، دچار تعطیلی و کندی شده و اعصاب یک مشت جوان محصل و دانشجو و پژوهشگر را که روزانه با این قبیل وسائل به نقل و انتقال اطلاعات و جست‌وجوی در سایت ها می پردازند را خرد و خمیر می‌کنند.

این جدای از آن است که بسیاری از سایت ها که ضمن داشتن حجم بالایی از اطلاعات، به دلیل استفاده دوگانه از آن، مسدود شده و حتی دانشجویان و پژوهشگران ما از داشتن یک دهخدا آن هم به صورت آنلاین محروم هستند.
در عوض به خواندن سایت‌هایی هدایت می‌شوند که در همان لحظه اول مواجه با آنها، از شدت ناراحتی صفحه را می‌بندند و آهی می‌کشند و از پای رایانه برمی‌خیزند.

این قبیل اقدامات که به تدریج در حال تبدیل شدن به یک رویه و عادت شده و در ضمن هیچکس خود را موظف به توضیح در باره چرایی آن نمی‌داند، تأثیر بسیار بدی در میان جوانان خواهد گذاشت.

یک جوان دانش‌پژوه که علاقه‌مند است اطلاعاتی در باره موضوع مورد نیاز خود به دست آورد، مقالات خود را به این استاد و آن دانشگاه بفرستد، با دوست خود مشورت کند و... هرچه به سراغ ایمیل می‌رود آن را تعطیل دیده و به دنبال هر منبعی می گردد با مشکل مواجه می‌شود، در برابر این رویه چه خواهد کرد؟
ممکن است نسل میان سال نیاز به این کارها نداشته باشد، یا بسیاری از جوانان شاغل در بازار کار عادی شبانه‌روز سراغ کامپیوتر نرود، اما تعداد قابل ملاحظه‌ای از نسلی که به لطف این انقلاب در دانشگاه‌های مختلف دولتی و ملی دانشجو شده‌اند شب و روز نیازمند این ابزار و چشم به راه آن هستند که دریچه‌ای باز شده و دانشی به دست آورند.

این در حالی است که هیچ جایگزینی که بتواند نیم درصد از کار مورد نیازشان را انجام دهد وجود ندارد.

به نظر شما، عکس‌العمل این جوانان در برابر این رفتار چیست؟

آیا به مجموعه تصمیم‌گیر در این کشور خوشبین خواهند ماند و شعارهای آنان را در توسعه علم و جایگاه و رتبه علمی کشور خواهند پذیرفت؟ مگر قرار است علم از چه طریقی انتقال یابد؟ آیا باید به عصر حجر برگشت؟
وقتی این جوانان خود را با کشورهای پیشرفته و توسعه یافته مقایسه می‌کنند، چه احساسی در وجودشان در مقایسه میان خود و دیگران ایجاد خواهد شد؟

وقتی از کار و زندگی عادی‌شان که همین سرچ‌های رایانه‌ای و جست‌وجو در یافته‌های علمی جدید و پیشرفت باز بمانند، جز افسردگی و ناراحتی و نگرانی چه چیزی در جان و روانشان پدید خواهد آمد؟

ممکن است کسانی تصور می‌کنند واکنش به رفتارها چندان مهم نخواهد بود، اما بدانند برای نسلی نخبه و فرهیخته که در میان ایرانیان فراوان هستند، کمترین تصمیم برای این قبیل رفتارها این است که ای کاش در جای دیگر و در کشور پیشرفته‌ای بودیم که حداقل به یک اینترنت دسترسی داشتیم و این قدر برای یک جست‌وجوی ساده تحقیر نمی‌شدیم.

وزارت علوم و ارشاد و قوه قضائیه و مخابرات و دیگر کسانی که دست‌اندرکار این قبیل اقدامات هستند، یک هزینه مختصری هم برای ارزیابی واکنش جوانان به این قبیل کارها داشته باشند و نتایج آن را در اختیار مقامات بالاتر بگذارند و این قدر این نسل را با کارهای عجیب و غریب خود دچار شگفتی و سردرگمی و در نهایت گریز از مرکز نکنند.
لااقل اگر توجیهی، طرحی، جایگزینی دارند، یا آن که وضعیت گشایش در اینترنت را فاجعه‌ای برای ملت می‌دانند، حرفشان را بزنند، بحث کنند و روشن کنند که برای پیشرفت چه باید کرد، از چه طریقی باید رفت و کدام در را باید گشود.
 

کد مطلب: 21248
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
هر وقت می شینم پشت میز و کانکت میشم که کارامو انجام بدم تنم میلرزه
چون میدونم چه فشار عصبیی ویرانگری رو باید تحمل کنم
صفحاتی که بی دلیل فیلتر شدن
صفحاتی که ظاهرا فیلتر نیستن ولی عملا امکان دسترسی بهشون وجود نداره
کندی غیر قابل تحمل و وحشتناک
عدم دسترسی به صندوق پست الکترونیکی
اینارو گفتم ولی می دونم که صدای اعتراض ما نشنیده گرفته می شه
امیدی هم ندارم که وضعیت بهتر از این بشه
شهرام
feedback
Europe
و ما همچنان امیدوار !!!!!!!!
مرتضی
feedback
بخاطر اینکه هیچ دلیل و توضیح قابل قبولی در اینمورد ندارند تا به ملت توزیح بدهند و فقط در فکر خودشان هستند و همین اینترنت درب و داغونی که الان مشاهده میشه فقط و فقط یه چیز دهن پر کنه که تا مثلا" ادعا بشه بله کشور ما هم اینترنت داره .همین امروز فقط برای آپدیت موبایلم هزار بدبختی شکیدم و با سرعت پایین تا بتونم آپدیتش کنم .دیروز برای یکی از دوستانم موسسه ای رو جستجو میکردم بنام خانه سبز که در مورد کاشت و ترمیم مو هست هر لینکی رو که باز میکردم فبلتر بود و خنده دارتر اینه که اصلا" دلیل فیلتر این لینکها چیه؟ آیا موسسه ای برای کاشت و ترمیم مو مشکل اخلاقی و یا سیاسی داره؟ آیا مشکل اون سازمانی که بصورت فله ای و سلیقه ای فقط فیلتر میکنه بخاطر کاشتن مو هست. اونقدر اینکارها رو انجام دادن که چند تا کشور سوءاستفاده کننده بهانه ای پیدا کردن برای نداشتن اینترنت آزاد و در فکر ساختن چیزهایی مثلا" بنام اینترنت چمدانی ووو هستند .اینها فکر نمیکنند که اگر چنین تکنولوژیی وارد بشه و یا ساخته بشه بخاطر اینکارهاشون همه بسوی اونطور تکنولوژیها میرن و فقط دودش به چشم خودشون میره؟ متاسفانه اصلا" به فکر وضعیت اینترنت نیستن و باز بخاطر وضعیت بدش بهانه کردن که اگر اینترنت ملی بیاد وضعیت بهتر میشه. اگر نشد چی؟ اونوقت کی ضرر میکنه؟اگر از همون اول مانعی برای کیفیت و سرعت اینترنت نمیشدن الان اینترنت یک چیز عادی و عالی برای پیشرفت به سوی دنیایی بهتر و امکاناتی بهتر نبود؟متاسفانه حیف
mosta
feedback
Iran, Islamic Republic of
واقعا حق با شماست
دسستتون درد نکنه
feedback
همه دست به دست هم دادن که مارو بیچاره کنن
سازمان ارتباطات و زیرساخت و اپراتور ها و شرکت های ارائه دهنده ی اینترنت و سازمان تعیین مصادیق ... همه و همه
feedback
Iran, Islamic Republic of
سازمان ایجاد اختلال در اینترنت (ای اخ ای)
مرتضی
feedback
United States
اینترانت را راه اندازی کنید ولی اینترنت را قطع نکنید هر چقدر هم کیفیت اینترانت را بالا ببرید نمی توان جایگزین اینترنت کرد. انسان آزاد از محدودیت بیزار است .
وحید
feedback
دیروز که تیتر روزنامه جام جم رو خوندم دیدم حتی رسانه های محافظه کار تر هم به این موضوع اعتراض کردن، از این لحاظ جای خوشحالیه که لااقل رسانه های مرتبط حرف ملت و مخصوصا نسل جوان رو منعکس می کنن، اما جای تاسفه که همه چی توی مملکت ما به راحتی و فله ای از طرف مسئولین وصله سیاسی و امنیتی پیدا میکنه، هیج جای دنیا اینطوری نیست، مردم اینقدر زجر نمیکشن، اصلا تصور قطع اینترنت هم کلی ضرر مادی و معنوی داره براشون، چه برسه که قطع یا مختل بشه؛ به نظر من یک دلیل اصلی این نوع برخوردها توی کشورمون ناآشنا بودن مسئولان بالادسته، والا ازشون چهارتا کلمه تخصصی ساده بپرسی نمیدونن جوابش چی میشه!! هیچکی سر جای خودش نیست.
مجتبی
feedback
Iran, Islamic Republic of
قشری که اینترنت رو عرضه میکنه ،معمولا میان سال و اون انرژی برای کنترل اینترنت با کیفیت رو ندارن. و اصلا فکر نمیکنن که یه عده ای با همین اینترنت نون شبشونو در میارن. مثل من که دیگه واقعا خسته شدم.گیم نت دارم. یک ساله به دنبال اینترنتم و تمام شرکتهای عرضه کننده رو امتحان کردم ولی هیچی به هیچی .کاشکی یه پول اضافه داشتیم تمام کارکنان مخابرات رو بازنشست میکردیم. به خدا اگه داشتم و در توانم بود همین کارو میکردم.تا بقیه یه مشکل از مشکلاشون ،حل شه.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام