۷
۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۷:۲۴

فيلترينگ پاك

ايتنا - امید ببندیم روزی برسد که ایران، صادر کننده پیشرفته‌ترین روش‌های نرم‌افزاری اعمال فیلترینگ در جهان شود.


پريسا سجادي - نه، این اتفاق تازه‌ای نیست! هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است.
اگر روزی از روزها، ناگهان متوجه شویم که به ایمیل یاهو، جیمیل و.... دسترسی نداریم اصلا نباید تعجب کنیم. یا از آن هم بالاتر اگر این اتفاق دو، سه روز هم به درازا بکشد و مسئولان به ظاهر مرتبط هم از این موضوع اعلام بی‌خبری کنند باز هم جای تعجب نیست. چرا که این روند جاری کشور ما در حوزه اینترنت بوده و هست.

ما از ابتدا آموختیم که اینترنت پدیده ناهنجاری است و باید با روش‌هایی آن را مهار کرد. روش‌هایی مثل محدودیت ۱۲۸ K، فیلترینگ و غیره.

البته در شرایطی که شعار دنیای توسعه یافته گسترش ICT است و مسئولان دولتی هم همواره با جملات پر طمطراق بر ضرورت گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان اهرم توسعه تاکید داشته‌اند، اعمال محدودیت‌های آشکار در این فضا کمی آزاردهنده و ناهمسو با شعار‌ها به نظر می‌رسد.
به این ترتیب دولت ما به فکر افتاد و راهکار زیرکانه‌ای اندیشید. دست به کار شد و در گام نخست صفحه اضطراب‌آور و خصمانه فیلترینگ با جمله معروف «دسترسی به این سایت امکان‌پذیر نمی‌باشد» را به صفحه عاطفی و رنگارنگ «پیوندها» تبدیل کرد.

در گام بعدی کندی سرعت اینترنت تبدیل به معضلی شد که به کل از پارگی فیبرهای نوری نشات می‌گیرد و جز کشتی‌ها هیچ کس دیگری مقصر آن نیست.

اقدام هوشمندانه دیگر تغییر اسم اینترنت DIAL UP به پرسرعت بود که هم سبد مخابرات را پر و پیمان کرد هم با صفت دهان‌پرکنش، توهم سرعت را به کاربران القا کرد.

و اما در گام آخر، مسئولان دولتی که البته نمی‌دانیم در کدامین وزارتخانه مشغولند –چون آنها که ما در وزارت ارتباطات می‌شناسیم به کل بی اطلاعند –شرایطی فراهم کردند که فیلترینگ اصلا به چشم نیاید و به هیچ وجه توی ذوق نزند.
ایشان با اتخاذ روشی خاص، دسترسی به سایت‌هایی که صلاح می‌بینند کاربران در اختیار نداشته باشند مثل یاهو و جیمیل را مسدود می‌کنند بدون اینکه پیامی مبنی بر فیلترینگ آنها نمایش داده شود.

در اینجا ضروری است توانمندی کشور در زمینه دانش مسدود سازی بی‌رد پا یا فیلترینگ پاک را تبریک گفته و امید ببندیم روزی برسد که ایران، صادر کننده پیشرفته‌ترین روش‌های نرم‌افزاری اعمال فیلترینگ در جهان شود.

این مهم نیز با چشم‌اندازی که از ایجاد اینترنت پاک و صدور آن به جهان ترسیم می‌شود، به زودی محقق خواهد شد.
 
کد مطلب: 21106
نام شما
آدرس ايميل شما


مهدی
feedback
Iran, Islamic Republic of
:-)
روح شاد
feedback
Iran, Islamic Republic of
افرین. قشنگ نوشته ای.
feedback
عالی بود
فرشاد
feedback
Iran, Islamic Republic of
تشکر. حرف دل ما رو زدین.
feedback
فقط می تونم بگم مواظب حرفایی که میزنید باشید! چون هستن افرادی که سوء برداشت از نوشته های شما می کنن.
feedback
آقا بد و خوبو همه رو زدن فیلتر کردن
من واسه یه کاری دنبال یه تصویر از کپل شخصیت معروف مدرسه ی موشها میگشتم که با گوگل نتونستم پیدا کنم.
صفحه ی اولش که کاملا خالی از عکس بود
صفحه ی دوم یه دونه بود ولی یه عکس دست جمعی بود. صفحه ی سوم دوتا عکس اومد ولی یکیشون سایزش کوچیک بود اون یکیم که بی ربط بود
خلاصه قید کپلو زدیم و رفتیم سراغ سرمایی
که باز همون آش بود و همون کاسه
مرتضی
feedback
درود بر ایتناییهای عزیز. نوشته ای قشنگ و پر معنی هست البته شاید بهتر بشه گفت دلنوشته که حرف دل اکثر کاربران اینترنت ایرانه .مسئولین واقعا" معلوم نیست تو کدوم وزارتخانه کار میکنند که همیشه از همه چیز بی اطلاعن و در حالیکه همه از وضع اینترنت ایران ناراضی هستند شرایط اینترنت رو خیلی عالی و خوب میبینند. البته اگر فکر میکنن که همه زاضی هستن میتونن یه رای گیری از طریق اینترنت بزارن تا متوجه بشن که اوضاع از چه قراره.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام