۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۸:۳۸

رونق تجارت در کلاف نوسانات نرخ ارز

ايتنا - ريسك نوسانات نرخ ارز مي‌تواند دارايي‌ها و بدهي‌هاي افراد و مؤسسات را تحت تاثير جدي قرار دهد.


محمد حسین برخوردار - رئیس مجمع عالی واردات
در کشور ما نرخ ارز بواسطه آنکه در حفظ قدرت رقابتی اقتصاد کشور در بازارهای بین‌المللی و افزایش توان صادرات غیرنفتی کشور و رهایی از وابستگی به صادرات نفت نقش عمده‌ای ایفا می‌نماید، باید از آن بعنوان یکی از عوامل موثر در موفقیت سیاست واردات معطوف به صادرات نام برده شود. چرا که بخش عمده واردات کشور مربوط به مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای می‌باشد و از طرفی نسبت واردات مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای به تولید ناخالص داخلی حقیقت ارزبری تولید را نشان می‌دهد.

در واقع افزایش کارآیی و کاهش هزینه تمام شده کالاهای تولید داخل هدف والایی است که مسلما اهتمام در تحقق آن کاملا بجا است، اما باید تاکید شود که افزایش بهره‌وری عوامل تولید، متغیری است که از فضای حاکم بر اقتصاد کشور تبعیت می‌کند، و يكي از مسائل مهم و تعيين كننده در هزينه تمام شده واحدهاي صنعتي و بازرگانی نرخ ارز و نوسانات آن است. نوساناتي كه با شوک به بازار امكان برنامه‌ريزي را از اين واحدها گرفته و در اكثر مواقع باعث بالا رفتن هزينه توليد و در نتيجه پايين آمدن توان رقابتي آنها مي‌شود.

از سوی دیگر باید به این نکته اساسی اشاره نمایم که مسئله اصلی بدور از آنچه که امور جاری امروزه بر مدار آن در حرکت است آن است که انتخاب استراتژی برای تعیین نرخ ارز نیاز به مدیریت، برنامه‌ریزی و سیاستگذاری هوشمندانه و شناسایی اولویت‌های کلان اقتصادی کشور داد، و در این رهگذر سؤال اساسی آن است که چرا بانک مرکزی استراتژی خود را درخصوص نرخ ارز شفاف نمی‌کند؟

با توجه به گسترش مبادلات تجاري بين كشورها، برخي از تجار يا توليد كنندگان يا صادركنندگان و واردكنندگان به ناچار بايد اقدام به تهیه ارز كنند و در اين صورت چنانچه شركتي اقلام زيادي از دارايي‌هاي خود را به صورت ارزي گران‌تر خريداري كرده باشد، هر لحظه با اين خطر مواجه خواهد بود كه اين نرخ كاهش يابد در صورت وقوع چنين رخدادي، شركت ياد شده زيان هنگفتي را متحمل مي‌شود.

بدين ترتيب ريسك نوسانات نرخ ارز مي‌تواند دارايي‌ها و بدهي‌هاي افراد و مؤسسات را تحت تاثير جدي قرار دهد.
 
کد مطلب: 19804
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام