۱۳
۰
plusresetminus
سه شنبه ۸ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۱۰
يدداشت تحليلي

رگولاتوری، ضد رقابت

ایتنا - سئوال اینجاست که کارشناسان محترم رگولاتوری ضریب اشتراک یک به ۱۰ را از کجا به دست آورده‌اند؟ این ضریب اشتراک از کدامین استاندارد بین المللی به دست آمده است؟
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی



علی مولوی - ایتنا - چندی پیش دفتر نظارت بر سرویس‌های فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات به استناد مصوبه مربوط به سال ۸۷، فروش حجمی اینترنت پرسرعت را ممنوع کرد و بر اساس این دستورالعمل اعلام کرد که «اپراتورها نباید هیچ گونه محدودیتی در میزان حجم آپلود، دانلود و زمان اتصال در طول دوره ارائه خدمات، ایجاد کنند.»

در حال حاضر ۹ شرکت PAP به همراه شرکت مخابرات ایران به ارائه اینترنت پرسرعت با تکنولوژی ADSL به خدمات رسانی به مردم می‌پردازند که از این میان تنها شرکت مخابرات ایران از سال ۸۷ این نظام تعرفه‌گذاری را رعایت کرده است.

بر اساس جدول تعرفه ارائه خدمات adsl که بر مبنای ظرفیت یک خط و بر پایه نرخ اشتراک ۱ به ۱۰ (استفاده همزمان حداکثر ۱۰ نفر از ظرفیت یک خط)، محاسبه شده، تعرفه سرویس adsl ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه، با حداکثر ضریب اشتراک ۱ به ۱۰ حدود ۹ هزار و ۹۲۰ تومان است.

اما سؤال اینجاست که کارشناسان محترم
به دلیل اهمال رگولاتوری، سال‌هاست حقوق بیت‌المال توسط برخی زير پا گذاشته می‌شود.
رگولاتوری ضریب اشتراک یک به ۱۰ را از کجا به دست آورده‌اند، این ضریب اشتراک از کدامین استاندارد بین‌المللی به دست آمده است؟
در شرایطی که سازمان رگولاتوری حداکثر پهنای ارائه شده به کاربران خانگی را ۱۲۸ کیلوبیت(معادل استانداردهای ISDN که بیش از ۲۰ سال عمر دارد) محدود کرده است، ضریب اشتراک یک به ۱۰ برای این پهنای باند ناچیز چه معنایی دارد؟

آیا تاکنون کارشناسان محترم رگولاتوری وضعیت اینترنت ارائه شده از سوی شرکت مخابرات به عنوان تنها اپراتور اجرا کننده این تعرفه را آزمایش کرده‌اند؟ آیا مشاهده کرده‌اند که نتیجه این تصمیم، ارائه سرعت اینترنتی به مراتب پایین‌تر از سیستم دایال آپ به کاربران نهایی است؟

چندی پیش مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات استان تهران اعلام کرد که بیش از ۱۱۴ هزار پورت اینترنت پرسرعت توسط این شرکت به کاربران واگذار شده است. معادل استاندارهای سازمان رگولاتوری اگر فرض را بر این بگذاریم که مخابرات استان تهران ضریب اشتراک یک به ۱۰ را رعایت کرده باشد، می‌بایست ۱۴۲۵ مگابایت پهنای باند برای این موضوع اختصاص داده شده باشد.
آیا کارشناسان محترم این سازمان
آیا تاکنون کارشناسان محترم رگولاتوری وضعیت اینترنت ارائه شده از سوی شرکت مخابرات به عنوان تنها اپراتور اجرا کننده این تعرفه را آزمایش کرده‌اند؟
یک‌بار از تخصیص این پهنای باند برای ۱۱۴ هزار مشترک اطمینان حاصل کرده‌اند؟
آیا تا به حال از مرکز تماس شرکت مخابرات بازدید کرده‌اند؟ ایا شرکت مخابرات استان تهران برای پشتیبانی ۱۱۴ هزار مشترک خود ۱۴ اپراتور در مرکز تماس خود دارد؟

به راستی با توجه به قدرت بلامنازع مخابرات و امکانات محدود ۹ شرکت دیگر که تنها از طریق کیفیت و پشتیبانی بهتر می‌توانند با جلب مشتری بپردازند، ورود به این مقوله و اعلام تعرفه‌های یکسان در شرایطی که رقابت بین شرکت‌ها در چند سال گذشته قیمت‌ها را به حد مطلوبی رسانده است، چه معنا دارد؟

اگر مسئولان محترم سازمان تنظيم مقررات به وظایف نظارتی خود توجه بیشتری می‌کردند آنگاه داخل شدن به بحث تعرفه‌گذاری شاید منطقی بود، اما در شرایطی که هنوز برخی از بندهای اساسنامه این سازمان که به حقوق ۷۰ میلیون ایرانی مربوط است فراموش شده، و به دلیل اهمال رگولاتوری، سال‌هاست حقوق بیت‌المال توسط برخی زير پا گذاشته می‌شود، غیررقابتی کردن فضای تنها پروانه موفق ارائه شده از سوی این سازمان، جای سئوال دارد.

به هر صورت سازمان تنظیم مقررات با اهداف والایی تاسیس شد که به نظر می‌رسد در چند سال اخیر به مسائل حاشیه‌ای بیش از مسائل بنیادی در آن توجه بیشتری شده است.
کد مطلب: 19375
نام شما
آدرس ايميل شما


پدرام
feedback
United States
جدیدآ تو شهرمون شاتل adsl128 طرح یکساله میده 7900 درحالی که ما ماهانه 14500 میدیم
خیلی فرقه؟
فرزاد
feedback
Iran, Islamic Republic of
مسئولان محترم سازمان تنظیم مقررات یک نیم نگاهی هم به نمایندگان شرکت های PAP فعال در استان ایلام بیندازند.رقابت که چه عرض کنیم.شرکت مخابرات تمام شرکت های ISP و نمایندگان PAP رو داره یکی یکی از رده خارج میکنه.نه پهنای باند اینترانت ارائه میده و نه اجازه نصب پورت جدید میده. به نظر شما یک نماینده شرکت PAP با یک خط اینترانت 512Kb با 96 پورت میخواد چکار کنه.تازه الان هم که شده رقیب شرکت های این بخش در استان.
امید
feedback
رسماً این رگلاتوری شده رییس تو محله بِرانکس!

ایتنا جان، با این مقاله های منتقدانه آروم و با کلاس، کَکِ این دزد سر گردنه نمیگزه! یه چندتا نوشته کوبنده انقلابی ... یه چند تا شعارِ حیا کن و رها کن و اینا... شاید ،شاید رگلاتوری بفهمه که دزدی کار خوبی نیست.
مرتضی
feedback
Iran, Islamic Republic of
عجب بی وجدانایی هستن اینا!!!!!
یه 128 رو دارن میدن به 10 نفرررررررر؟؟؟؟؟
ما چقدر بدبختیم
حمید
feedback
هدف سازمان از این کارها حذف بخش خصوصی می باشد.زیرا در این چند سال سازمان تنظیم به گونه ای عمل کرده که تمام شرکت های ارائه دهنده خدمات در حال حذف شدن هستند.و با تصمیم اخیر مبنی بر افزایش قیمت تعرفه تلفن ثابت، دایل آپ نیز که تنها منبع در آمد ISP های کوچک می باشد از بین خواهد رفت و در این صورت مردم شهرها و روستاهای دور افتاده از دنیای اینترنت بی خبر خواهند بود.و با واگذاری مجوز وایمکس به 2 شرکت به صورت انحصاری ، حذف شرکتهای PAP ، اعطای مجوز FTTH به نور چشمی ها و ممنوعیت ارائه خدمات وایرلس،اینترنت به صورت انحصاری ، کنترل شده و پــــــــــاک توسط بعضی از عزیزان تائید صلاحیت شده به برخی از اقشار خاص ارائه خواهد شد.و یکصد هزار نفری هم که در این شغل کار می کنند به خیل سایر بی کاران اضافه شده یا اگر صاحب تخصص باشند، مهاجرت را به سایر مشاغل ترجیح خواهند داد!!!
هوشيار
feedback
United States
خدا رو شكر ما بيدار هستيم,و روبات نيستم كه هيچي نفهميم.تنها راه حل از خود مخابرات سرويس نگيريد.از اين خصوصي ها شاتل,صبا و...,هر چند اين حرف تكراري ولي در كشورهاي همسايه هم داره اينترنت بالاي يك مگ به كاربران عادي و با قيمت بسيار مناسب عرضه مي كنن.نمونش هم تركيه هست. مسئولين دارن ميگن وقتي ما تا 4 سال ديگه شبكه ملي رو انداختيم فقط دسترستي به سايت هاي داخلي با سرعت بالا هست وقتي خواستي بري گوگل سرعت ميشه 128 وقتي مياي ايتنا ميشه مثلا 2 مگ خيلي مسخرست.بعدش هم احتمالا وقتي بخواي بري گوگل بايد بريد امضاي الكترونيك ,عكس از تمام رخ ,نيم رخ ازت بگيرن بعد يك رمز بهت بدن براي 1ساعت استفاده و بعدش هم رمز رو ميسوزونن
نا شناس
feedback
Bulgaria
این یکی از هزاران محدودیت های اعمال شده در زمینه اینترنت هست.

این ها همیشه دوست دارن سد سازی کننند به جا روان سازی. از خیابون ها گرفته تا خطوط اینترنتی. تو دنیا دیگر از دیش استفاده می شه اما تو ایران تو 128 یک خط هم 10تا انشعاب می گیرن. آیا می دانید طبق استاندارد تو کشورهایی که سرعت متوسط کاربرانش کمتراز 2 مگابیت باشه خدمات بانکی رو انجام نمی دهند؟ تو ایران انتظار دارند مردم با دایل آپ کارهای بانکیشونون هم انجام بدن !!!!!!!!!!
علی
feedback
حمیــــــــــــــــــــــد این قدر منفی بافی نکن
لاکپشت نت
feedback
Iran, Islamic Republic of
علــــــــــــــــــــــــــی
پس شما میفرمایید برای این وضع نت چه چه هم بزنیم؟؟!
حمید
feedback
علــــــــــــــــــــــــی جان نظر شما چی؟
شما که مثبت نگاه می کنید نظر خودتون رو بنویسید.شاید من اشتباه می کنم.
حمید
feedback
علی جان من خودم تو این کارم!
الان هزینه هر پورت ADSL با اجاره پورت،برق و فضا،آبونمان مخابرات، لینک بین مراکز ، پشتیبانی،توسعه و مالیات و بیمه و حقوق کارمندان ، کرایه دفتر ، پول تلفنهای شرکت ، استهلاک و ... "بدون اینترنت" حدوداً 9800 تومن هست (محاسبه هفته پیش) حالا شما هزینه هرگیگ ترافیک اینترنت 4000 تومان رو هم بیا روش! یعنی باید قیمت اینترنت 128کیلوبین بر ثانیه با ترافیک 4گیگ در بیاد 25800 تومان!!!
حالا آقایون زیر باد کولر گازی تو دفترشون که ماهی فقط حئداقل 100000 تومن پول برقش هست نشستن میگن اینترنت بدون محدودیت رو بدین 9800 تومان.
عزیزم این منفی بافی نیست.واقع نگری هست.
مخابرات هم چون همه زیر ساختها دستش هست و اصولاً حساب کتاب توش معنی نداره الان داره دامپینگ انجامم میده.
بگو چطور؟
می خواهند قیمت هر دقیقه مکالمه تلفن ثابت رو بالا ببرن تا 1- Dialup ی ها کاملاً ورشکست بشن 2-از افزایش در آمد تلفن ثابت که انحصاری هست، ضرر ADSL رو که دارن دامپینگ می کنند پوشش بدهند 3- از این دو روش شرکتهای PAP , ISP ها یک باره از ریشه نابود کنند!
چون تو یکی از جلسات شرکتهای PAP با مخابرات یکی از آقایون مخابراتی این حرف از دهنش در رفته که بازار آزاد این رو هم میکنه!!!
حالا اگه نظر تحلیلی دارید بفرمائید در خدمتم
حمید
feedback
دوستان تو کامنت قبلی این جمله رو اصلاح کنید:

"تو یکی از جلسات شرکتهای PAP با مخابرات یکی از آقایون مخابراتی این حرف از دهنش در رفته که بازار آزاد این رو هم ایجاب میکنه!!!" که منظور حذف رقبا بوده.
سجاد
feedback
Iran, Islamic Republic of
به سود آقایون داره ضرر می خوره که اینقدر توهین راه انداختن! مصوبه مال سال 1387 هستش، سازمان تنظیم هم چند سال واسه رقابت تو بازار بهتون وقت داده...چیزی هم که ازتون خواسته همونجور که تو اخبار اومده گرفتن تایید واسه تعرفه ها هستش و بی تعرفه عمل نکردن اپراتورها!!! بین مخابرات ایران و بقیه هم فرقی نذاشته... تعرفه های من درآوردی حجمی اگه منطقی داره برن پیشنهاد بدن کف و سقفش رو ببندن... این کار شما و متهم کردن دیگران به دزدی قضیه اون دزده رو یاد آدم میندازه که جلو جمع میدوید و میگفت دزد رو بگیرید!!! ایتنا همونجوری که نظرهای دیگه رو گذاشتی از نظر رسالت خبری و حرفه ایی گری این رو هم اجازه پخشش رو یده..