۰
plusresetminus
شنبه ۵ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۷:۴۰

متولی مهم نیست خدمت مهم است

ایتنا - سئوال اینجاست که مگر تا کنون هیچ سند و یا برنامه‌ای برای توسعه دولت‌الکترونیکی تدوین نشده است؟


مهرک محمودی - هنوز موضوع ادغام پورتال ایران دات‌آی‌آر با مردم به نتیجه نرسیده بود که موضوع انتخاب متولی واحد خارج از دایره داعیه‌داران تولی‌گری پورتال ارائه خدمات دولت الکترونیکی توجه فعالان این بخش را به خود جلب کرد؛ چراکه مشخص شد بعد از سال‌ها که بحث ارائه خدمات دولت الکترونیکی مطرح شده هنوز متولی مشخص برای آن در نظر گرفته نشده است.

در قوانین و مصوبه‌های مختلف نیز متولیان مختلفی برای ارائه خدمات در نظر گرفته شده است.

در هرکدام از مصوبه‌ها به فراخور موضوع و یا زمانیکه صادر شده متولی خاصی برای این امر در نظر گرفته است بدون اینکه تدوین‌کنندگان آن مصوبه و قانون به قوانین قبلی خود توجهی داشته باشند، در اصل نگاهی کلان بر آن مصوبات وجود نداشته است. همین امر نیاز به تدوین سند جامع دولت الکترونیکی را بیش از پیش مشخص می‌کند.

اما سئوال اینجاست که مگر تا کنون هیچ سند و یا برنامه‌ای برای توسعه دولت‌الکترونیکی تدوین نشده است؟ اگر فقط به‌صورت گذرا به لیست اسنادی که طی کمتر از یک دهه گذشته تدوین و تصویب شده‌اند نگاهی بیاندازیم متوجه می‌شویم که تعداد اسناد تدوین شده در این بخش از تعداد انگشتان دست نیز فراتر می‌رود اما مشکل اینجاست که هیچکدام از این اسناد یا به صورت کامل اجرا نشده‌اند یا به قوانین و اسناد دیگر توجه نداشته‌اند، همین امر موجب شده است که برای ارائه یک خدمت در قوانین و مصوبه‌های مختلف مسئولان مختلفی در نظر گرفته شود.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد بخش‌های مختلف بدنه دولت فراموش می‌کنند که در یک بدنه واحد هستند و فرقی نمی‌کند که آن خدمت از سوی کدام بخش ارائه شود. دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف رقیب یکدیگر نیستند بلکه همکار یکدیگرند که باید سعی در پیشبرد هدف واحدی داشته باشند نه اینکه با یکدیگر به رقابت بپردازند.

برای دریافت کننده خدمات نیز هیچ تفاوتی نمی‌کند که این خدمت را از سازمان الف بگیرد و یا از شرکت ب تنها چیزی که به رایش مهم است دریافت این خدمات به بهترین شکل ممکن است.
کد مطلب: 19326
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام