۰
plusresetminus
چهارشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۲۵

دستفروشان ديجيتالي انقلاب

هر چند آقاي وزير ارشاد مدتي است تلاش مي‌كند با همكاري بعضي نهادها قانون كپي‌رايت را با وجود نظرات موافق و مخالف به سرانجام برساند اما هنوز كه هنوز است فعالان اين عرصه متحمل خسارات زيادي مي‌شوند.
دستفروشان ديجيتالي انقلاب

شبنم كهن‌چي - آقاي وزير ارشاد بايد يك روز در لباس مبدل از ضلع جنوب شرقي ميدان انقلاب، بپيچد داخل خيابان انقلاب.
از خياباني حرف مي‌زنم كه به عنوان يكي از فرهنگي‌ترين خيابان‌هاي تهران شناخته مي‌شود؛ خياباني كه ميزبان دانشگاه تهران، ناشران مختلف، كتابفروشي‌هاي كوچك و بزرگ، كافه‌ها و سينماها و فروشندگان نرم افزارهاي آموزشي و غيره است.

اين خيابان نه فقط اين روزها بلكه سال‌هاست منبع رزق و روزي ناشران، كتابفروش‌ها، دستفروشان كتب ناياب و توقيف شده است.

چند سالي است كه چشم اميد دستفروشان دنياي ديجيتال هم به اين خيابان دوخته شده است.
آنها كنار خيابان شلوغ و پر رفت و آمدي كه به تئاتر شهر منتهي مي‌شود، سي‌دي‌هاي بسته بندي شده روي زمين مي‌چينند و با ماژيك قرمز و دست خطي كج و كوله روي تكه‌اي مقوا مي‌نويسند كتابخانه مجازي با بيش از ۲ هزار كتاب.
بعضي‌هاي‌شان هم ايستاده‌اند و كيفي روي دوش‌شان آويزان كرده‌اند و فيلم مي‌فروشند.
عده‌اي هم هستند كه فول آلبوم‌هاي موسيقي را روي زمين پهن كرده‌اند و روي هر كدام با ماژيك سياه نوشته‌اند فول آلبوم فلان خواننده. در بين اين خواننده‌ها مي‌توان اسم خواننده‌هاي وطني را هم پيدا كرد كه آلبوم‌هاي‌شان در فروشگاه‌هاي موسيقي به طور چشم نوازي چيده شده است، مثلا در نشر چشمه، در نشر ثالث، فروشگاه هرمس. از پشت ويترين‌ها هم مي‌توان سي دي برنامه‌هاي رايانه‌اي و فيلم‌هاي مستند را پيدا كرد.

آقاي وزير مي‌تواند بعد از يك پياده روي كوتاه به محل كار خود برود. خستگي‌اش كه در رفت نگاهي به بريده جرايد وزارتخانه بيندازد و گزارش‌هايي كه در وصف تصميمات و برنامه‌هاي اين وزارتخانه براي جلوگيري از كپي، توزيع و فروش غيرقانوني نرم افزارها و نيز تلاش براي رعايت كپي رايت از زبان اين وزارتخانه گفته شده را مرور كند.

سال‌هاست قانون كپي رايت در كشور در دست بررسي و در آستانه تصويب است. تا جايي كه بسياري از مردم از استناد به قانون نااميد شده و سراغ مراجع شرعي رفتند.
آيت الله مكارم شيرازي اعلام كرده تكثير غير مجاز نرم افزار، كتاب، موسيقي و استفاده از نرم افزارهاي كپي شده جايز نيست.
وي گفته: « تمام افرادى که جان و مال آنها محترم است، حق امتیازات آنها نیز محترم است.»

اما اتكا به فتواهاي شرعي نيز نتوانست به عنوان اهرم فشار براي جلوگيري از تكثير و استفاده از نرم‌افزارها و نقض حق تاليف كارساز باشد. چون تعدادي از مراجع تكثير و توزيع و استفاده از نتيجه زحمت ديگران را مجاز مي‌دانند.

هر چند آقاي وزير ارشاد مدتي است تلاش مي‌كند با همكاري بعضي نهادها قانون كپي‌رايت را با وجود نظرات موافق و مخالف به سرانجام برساند اما هنوز كه هنوز است فعالان اين عرصه متحمل خسارات زيادي مي‌شوند.

آيا اين همه خسارت مادي و معنوي ارزش آن را ندارد كه مسئولان براي سامان دادن اين اوضاع هر چه سريع‌تر راهي پيدا كنند؟
کد مطلب: 17873
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام