۴
۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۰۷

شبکه‌های اجتماعی پاتوق خلافکاران نیست

شبكه‌هاي اجتماعي از جمله توييتر و فيس بوك شبكه‌هايي هستند در دست تمامي كاربران وب، اعم از گناهكار، بي‌گناه، معترض و راضي ؛ دقيقا مشابه دنياي حقيقي كه همگان در آن حق تنفس دارند.
ریسا سجادی - سردار احمدي مقدم، فرمانده نيروي انتظامي در اظهارنظر اخير خود گفته است كه: «شبكه‌هاي اجتماعي مثل فيس‌بوك و توييتر امروز قدرت ايجاد كرده و ناراضيان پراكنده، مجرمان و سرويس‌هاي خارجي را جمع و سازماندهي مي‌كند.»

البته اينكه رييس پليس كشورمان از توانمند شدن مجرمان در زمينه‌هاي ارتباطي به واسطه شبكه‌هاي اجتماعي بیم ناک باشد، بر حق و به‌جاست، اما اين برداشت كه شبكه‌هاي اجتماعي اساسا ابزاري براي سازماندهي مجرمان هستند، قطعا منصفانه نيست؛ ابزارهايي كه اتفاقا همين اواخر به ابزاري موثر براي پیوستگی و انعكاس فرياد اعتراضات مردمي كشورهاي شمال آفريقا تبديل شد و توانست صداي مظلومانه ملل تحت خودكامگي را به گوش جهانيان برساند.

سال‌ها بود كه در تعريف جامعه مجهز به ICT گفته بوديم ظهور ابزارهاي نوين، ارتباطات را از قالب يك‌سويه خارج و به آحاد مردم تريبون اطلاع‌رساني و ابراز عقيده ارايه مي‌دهد. اما اين نظريات در حوادث اخير خاورميانه و شمال آفريقا از لفظ خارج و جنبه عملي آشکاری يافت.

چنانكه تا پيش از اين به عنوان مثال اگر جناب قذافي از رسانه رسمي خود اعلام مي‌كرد كه گروهي آشوبگر دست به اعتراضات محدود زده‌اند و تصاويري هم از طرفدارانش منتشر مي‌كرد با اين پيام كه «اينها مردم ليبي هستند كه مرا هم خيلي دوست مي‌دارند» شايد بخشي از افكار عمومي جهاني اين گفته‌ها را مي‌پذيرفت.

اما به لطف پوشش نامريي اينترنت و برقراري ارتباطات دوسويه، ظهور تصاوير ضبط شده مردم با گوشي‌هاي موبايل از هجوم نظاميان ليبي به معترضان به نظام ديكتاتوري، قاعده مصادره رسانه‌ها برهم خورد.

به گفته ديگر، شبكه‌هاي اجتماعي از جمله توييتر و فيس بوك شبكه‌هايي هستند در دست تمامي كاربران وب، اعم از گناهكار، بي‌گناه، معترض و راضي ؛ دقيقا مشابه دنياي حقيقي كه همگان در آن حق تنفس دارند. البته وضع قوانين و نظام‌هاي نظارتي مي‌تواند دايره سوءاستفاده مجرمان را تنگ و اقدام به جرم را دشوار كند.
کد مطلب: 17576
نام شما
آدرس ايميل شما


مرتضی
feedback
Iran, Islamic Republic of
اینجا ایران است !
مرتضی
feedback
Europe
خبر خبر جالبی هست امروز این خبر رو خونده بودم بنا به گفته رییس پلیس کشورما که گفتن:فیسبوک و توییتر سایتهایی هستند که مجرمان و ناراضیان را دور هم جمع میکند . یعنی هرکس که تو شبکه های اجتماعی باشه یا حضور داشته باشه به گفته ایشان یا مجرمه یا ناراضی؟ این حرف بر پایه چه اساسی گفته شده ؟ حدس زده شده یا با آمار این ثابت شده ؟
ممنون از سایت ایتنا برای بازتاب این خبر جالب .گفتم که از سال جدید محتواهاتون خیلی جذاب و بینظیر شده
محمد
feedback
Iran, Islamic Republic of
همینجوری یه چیزی میگن دیگه .
حالا اگه یک محقق و کسی که خبره بود تو این مسائل یه همچین چیزی میگفت اینقدر تعجب نمیکردم .
سردار جون شما فعلا همین مشکلات خودمون رو حل کن فیس بوک و توییتر پیش کش !!
مهدی
feedback
Iran, Islamic Republic of
هر کس در حد توان و دانش خود نظر میدهد ای کاش سطح آگاهی مسپولان نیز بالاتر برود تا دیگر دیگران به آنها نخندند

ناراحت کننده است
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام