کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اینترنت پاک چیست؟؟

14 فروردين 1390 ساعت 11:29

اینترنت پاک اینترنتی است که در آن خبری از فیس بوک، یوتیوپ،فلیکر و اکثر سایت‌های آپلود عکس و فیلم، دیگ، اورکات و مای‌اسپیس و تقریبا تمام شبکه‌های اجتماعی دیگر، گوگل ریدر، بلاگر و وردپرس، فرندفید،تویتر و خلاصه هرچی سایت خلاقانه و پرترافیک دیگر نخواهد بود!



عليرضا شيرازي - مدير سايت سرويس دهنده بلاگفا
«وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تشکیل هسته‌های اولیه ایده «اینترنت پاک» در کشور خبر داد و گفت: نقطه شروع طرح اینترنت پاک کشور ایران خواهد بود و پس از آن در اختیار تمام بشریت قرار می‌گیرد.» آی تی ایران به نقل از خبرگزاری مهر - اسفند ۱۳۸۹

«علي حكيم جوادی (معاون وزیر ارتباطات) افزود: اين نوع اينترنت شامل حذف محتويات ناسالم اخلاقي، محتويات مشوق كفر و الحاد، محتويات مشوق جرم و جنايت، تفرقه برانگيز، نااميدكننده و غيره است.» فناوران اطلاعات به نقل ایسنا -اسفند ۱۳۸۹

«وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آخرین اظهارات خود در مورد وضعیت پروژه اینترنت پاک گفت: اینترنت پاک یک ایده است و باید دانشمندان، متفکران و متخصصان حوزه فناوری اطلاعات راجع به این ایده نظرات خود را به ما ارائه کنند.» فناوران اطلاعات به نقل خبرگزاری مهر - فروردین ۱۳۹۰

اینترنت پاک آخرین دستاورد مسئولین ارتباطات و فناوری کشور است که همانند بسیاری از دستاوردهای دیگر بخصوص اینترنت ملی فعلا در حد همان واژه و حرف باقی مانده است.
اما دو نکته جالب در مورد اینترنت پاک وجود دارد. همانطور که از سخنان وزیر ارتباطات مشخص است اینترنت پاک فعلا در حد یک ایده است و باید دیگران تعریف و راهکاری برای رسیدن به آن را ارائه کنند!
به زبان ساده‌تر هنوز مشخص نیست اینترنت پاک چیست و قرار است چگونه اجرا شود اما نکته جالب دیگر اینکه به قول معروف در حالی که نه به داره و به نه باره قرار است آن را در اختیار تمام بشریت هم قرار دهیم.

مسئولین اشاره کرده‌اند که اینترنت پاک با فیلترینگ متفاوت است و از آنجایی که از لحاظ فنی وقتی در مورد اینترنت و پالایش محتوا صحبت می‌کنیم یا باید سایت‌های نامناسب را فیلتر کنیم(فهرست سیاه) یا باید فقط به برخی سایت‌ها(یا حتی پروتکل‌های انتقال اطلاعات) اجازه عبور دهیم( فهرست سفید) اینترنت پاک نمی‌تواند چیزی جز تهیه فهرست سفید از سایت‌های مجاز و صرفا اجازه دسترسی به سایت‌های موجود در فهرست سفید به کاربران را داد.

تکلیف معیارها برای اینترنت پاک نیز مشخص شده است و اگرچه هنوز معیار سایت‌های مجاز مشخص نیست اما با استناد به رفتار نظام فیلترینگ و سایت‌های فیلتر شده مشخص است که سایت‌های فیلتر شده امروزی دیگر جزو اینترنت پاک نخواهند بود.
حال از آنجایی که قرار است اینترنت پاک در اختیار تمام بشریت قرار گیرد می‌توان این نوید را به تمام بشریت داد که:
«اینترنت پاک اینترنتی است که در آن خبری از فیس بوک، یوتیوپ،فلیکر و اکثر سایت‌های آپلود عکس و فیلم، دیگ، اورکات و مای‌اسپیس و تقریبا تمام شبکه‌های اجتماعی دیگر، گوگل ریدر، بلاگر و وردپرس، فرندفید،تویتر و خلاصه هرچی سایت خلاقانه و پرترافیک دیگر نخواهد بود!»


کد مطلب: 17507

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/note/17507/اینترنت-پاک-چیست

ايتنا
  https://www.itna.ir