۱
۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۳۸

زلزله ژاپن، بحران در کنار رونق

ایتنا - پیش‌بینی تمامی تحلیلگران و کارشناسان از ضربه شدید اقتصادی به ژاپن بالاخص در بخش لوازم الکترونیکی، دیجیتال و فناوری شخصی حكايت مي‌كند.
زلزله ژاپن، بحران در کنار رونق


حامد قاسمی نراقی - زلزله ۸.۹ ریشتری در ژاپن باعث بروز مشکلات در کارخانجات و شرکت‌های بزرگ فناوری این کشور گردید.

این زلزله که در روز جمعه 11 مارس 2011 برابر با 20 اسفند 1389 رخ‌ داد و با سونامی مهیب همراه شد، ضمن وارد آوردن خسارت به منازل، مراتع طبیعی و سیستم‌های شهری، باعث وارد شدن خسارت به شرکت‌ها و کارخانجات فناوری این کشور تاثیرگذار در فناوری جهان گردیده است.

این خسارات را می‌توان از دوجنبه بررسی کرد، اول بحران و دوم رونق؛ که ما در اینجا هر دو را در کنار هم بررسی خواهیم نمود تا دو نقطه در مقابل هم را با هم نظاره کنیم تا به تحولاتی که بر اثر این زلزله در بازار فناوری‌های مختلف رخ خواهد داد پی‌ببرییم.

بر اساس آمارهای جهانی، کشور ژاپن در زمینه تولید نیمه‌هادی‌ها در جهان یک پنجم بازار را در دست خود دارد. اكنون که از خسارت‌های وارده به شرکت‌های این حوزه در ژاپن، آمار و گزارش‌هايي منتشر نگردیده، دو رویداد در جامعه جهانی صورت خواهد گرفت.

در کوتاه‌مدت، افزایش قیمت این تولیدات در سراسر دنیا را شاهد خواهيم بود، که علت اصلی آن توقف خط تولید 20درصد نیمه‌هادی‌های دنیاست، و البته این مسئله، مصرف کنندگان را در این اوضاع اقتصادی در دنیا با بحران مواجه کرده و در مقابل، شرکت‌هاي رقیب و واسطه‌های معاملاتی را با سود کلانی مواجه می‌کند.

اما اتفاق دیگری که در بلندمدت احتمال مواجه شدن با آن می‌رود، از دست‌رفتن جایگاه ژاپن در این عرصه در صورت تلاش مضاعف رقبا یا ضعف در بازگرداندن کارخانجات این صنعت به وضعيت عادي در ژاپن می‌باشد، که در صورت بوقوع پیوستن این امر ،اقتصاد ژاپن نیز ضربه مهلکی خواهد دید.

ژاپن در عرصه فناوری شخصی به‌ويژه در کنسول‌های بازی، تلویزیون و نمایشگرها، لوازم دیجیتال خانگی، دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری و کامپیوترهای همراه نیز با توجه به حضور شرکت‌های سونی، پاناسونیک، جی‌وی‌سی، فوجیتسو، شارپ، کانن، نیکون، سوزوکی، توشیبا و دیگر شرکت‌های ژاپنی که از معروف‌ترین و بهترین شرکت‌ها در این زمینه می‌باشند، سهم عمده‌ای در بازار جهان را داراست.

با توجه به سهم بالای این شرکت‌ها از بازار فناوری‌های شخصی، پیش‌بینی می‌شود ضمن بالا رفتن قیمت‌ها و احتمال کمیاب و یا نایاب شدن برخی از این محصولات در بازار، بحران قابل توجهي برای مصرف کنندگان این محصولات خصوصا طرفداران این شرکت‌های بزرگ رخ دهد، و از طرف ديگر، سبب خوشحالی شرکت‌های بزرگ رقیب گردد.

از آنجا که در فناوری شخصی، شرکت‌های کره‌ای و پس از آن، شرکت‌های چینی، تایوانی و آمریکایی رقیب اصلی غول‌های بزرگ ژاپنی هستند، به نظر فرصت مناسب و خوبی برای عرض اندام و کسب سهم بیشتری از بازار برای این شرکت‌ها مخصوصا شرکت‌های کره‌ای خواهد بود.
به‌طور مثال در تلویزیون‌ها و نمایشگرها بالاخص در فناوری ال‌سی‌دی، ال‌ای‌دی و 3بعدی با بحران احتمالی شرکت‌های سونی و پاناسونیک، عرصه برای شرکت‌های کره‌ای سامسونگ و ال‌جی گسترده‌تر گردیده و سود خوبی حاصل این شرکت‌ها می‌شود.

با وجود اینکه به طور رسمی از خسارات این ‌زلزله به شرکت‌های بزرگ فناوری ژاپن خبری در خروجی خبرگزاری‌های محلی و بین‌المللی قراز نگرفته، اما پیش‌بینی تمامی تحلیلگران و کارشناسان از ضربه شدید اقتصادی به ژاپن بالاخص در بخش لوازم الکترونیکی، دیجیتال و فناوری شخصی حكايت مي‌كند، و روزبة‌روز احتمال وقوع چنین پیش‌بینی‌هایی در ژاپن بالا می‌گیرد.

حال با در نظر گرفتن تمامي اين نكات، و نيز با عنايت به تحلیل‌ها، وقایع و مستندات موجود، به نظر شما کدام کفه ترازو در نهايت سنگین‌تر خواهد بود، بحران یا رونق؟
کد مطلب: 17437
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
کدام رونق؟ حالت خوبه؟!
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام