۰
plusresetminus
يکشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۳۱
وزیر ارتباطات خواستار شد

اینترنت پاک برای تمام بشریت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تشکیل هسته‌هاي اولیه ایده اینترنت پاک در کشور خبر داد و گفت: نقطه شروع طرح اینترنت پاک کشور ایران خواهد بود و پس از آن در اختیار تمام بشریت قرار مي‌گیرد.

اینترنت پاک، واژه‌ای است که از زمان تولدش تنها چند ماه مي‌گذرد، اما همین چند ماه برای مشهور شدن این ايده تازه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات زمانی کافی است.
با این حال همچنان و با گذشت چند ماه تعریفی جامع از اینترنت پاک برای جلوگیری از تعبیراتی اشتباه صورت نگرفته است.

تفکیک اینترنت پاک از ناپاک
دی ماه بود که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه درصد بالایی از استفاده‌هايي که از اینترنت در کشور مي‌شود استفاده‌هاي مناسب و درست است از اجرایی کردن ایده تفکیک اینترنت پاک و ناپاک در کشور خبر داد و گفت: این ایده در کشور اجرایی مي‌شود.

رضا تقی‌پور در گفت‌وگو با مهر، درباره میزان استفاده صحیح از اینترنت و برنامه‌هاي وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای کاربردی کردن فضای اینترنت پاک در کشور اظهار داشت: اطلاعات دقیقی از میزان استفاده پاک یا ناپاک از فضای اینترنت نمی‌توان ارائه داد، اما در مقایسه با آمارهای دیگر کشورها و برخلاف آنچه تصور مي‌شود درصد بالایی از استفاده‌هايي که در کشور ما از اینترنت صورت مي‌گیرد استفاده‌هاي مناسب و درستی است.
وی با بیان اینکه اطلاعاتی که در گذشته در مورد استفاده صحیح از اینترنت در کشور ارائه مي‌شود بیشتر برپایه برآوردی و حدس و گمان بود، تاکید کرد: آنچه که در حال حاضر وجود دارد نشان مي‌دهد که فضای استفاده از اینترنت در کشور فضای پاکی است.

تقی‌پور از تفکیک اینترنت پاک و ناپاک در کشور خبر داد و افزود: با اجرای این ایده اینترنت در کشور ما اینترنت پاک خواهد بود و آن بخش از اینترنت که بعضا برای کسب و کارهای کثیف و غیراخلاقی به‌کار مي‌رود کلا در کشور منتفی خواهد شد.

تفاوت پالایش و اینترنت پاک؟
پس از اعلام این خبر از سوی وزیر ارتباطات، کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به دلیل عدم ارائه تعریفی از این واژه جدید در فرهنگ ارتباطی کشور هر کدام تعبیر خاص از این موضوع را ارائه دادند. تعابیری که بیشتر روی محور تشدید در بخش فیلترینگ خلاصه مي‌شد.
اما وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در همان گفت‌وگو و درباره فیلترینگ گفته بود که این موضوع به هیچ عنوان به وزارت آی سی تی مربوط نبوده و کمیته تعیین مصادیق که متشکل از نمایندگان دستگاه‌هاي مختلف است امر فیلترینگ را در اختیار دارند.

با این حال عضو اصلی شورای حل اختلاف دادگاه رسیدگی به جرایم اینترنتی با اعتقاد بر اینکه درمفهوم اینترنت پاک را نباید با فیلتر کردن یکی دانست در گفت‌وگو با موبنا اعلام کرد: فرهنگ‌سازی در فضای مجازی مهم‌ترین اقدامی است که باید دراین زمینه انجام شود.
باقرافخمی با بیان اینکه ایده اینترنت پاک یک خواستگاه ایده‌آلیستی است و برای تحقق اینترنت پاک باید تمامی آحاد در امر فرهنگ‌سازی فعالیت کنند، ادامه داد: برای داشتن اینترنت پاک باید در تمامی حوزه‌های، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سایر حوزه‌هاي زیربنایی فرهنگ‌سازی صورت گیرد.
افخمی افزود: در صورتی‌که این زیربنا‌هاي اساسی در جامعه درست باشد، طرح اینترنت پاک به خودی خود محقق مي‌شود.

آغاز پروژه اینترنت پاک
با تمام این تفاسیر روز گذشته رضا تقی‌پور باز هم در گفت‌وگو با مهر از آغاز طرح اینترنت پاک خبر داد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تشکیل هسته‌هاي اولیه ایده اینترنت پاک در کشور خبر داد و گفت: نقطه شروع طرح اینترنت پاک کشور ایران خواهد بود و پس از آن در اختیار تمام بشریت قرار مي‌گیرد.

رضا تقی‌پور با تاکید بر اینکه نیاز به نظریه‌هاي عمیق و تئوری‌هاي بسیار گسترده در زمینه اینترنت پاک احساس مي‌شود اضافه کرد: هسته‌هاي اولیه کار آغاز شده به نحوی که چندین اتاق فکر برای عملیاتی کردن ایده اینترنت پاک تشکیل شده و در قسمت‌هاي مختلف بحث و بررسی در حال انجام است.
وی با بیان اینکه این ایده از زوایای مختلف باید مورد بررسی قرار گیرد، گفت: باید به نحوی عمل شود که سرآغاز این طرح از ایران باشد و پس از آن در اختیار تمام بشریت قرار گیرد.

وزیر ارتباطات در این گفت‌وگو همچنین اعلام کرده است که هر فردی در رابطه با اینترنت پاک ایده و برنامه‌ای دارد با مراجعه به سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یا سازمان فناوری اطلاعات نظرات خود را برای این وزارتخانه ارسال کند.
تقی‌پور همچنین اعلام کرد که بسیاری از کشورها از این ایده استقبال کرده‌اند. به ویژه کشورهای مسلمان مانند مالزی و کشورهای حوزه خلیج‌فارس تمایل خود را برای اجرایی کردن اینترنت پاک در کشورشان اعلام کرده‌اند که با این وجود امید مي‌رود بتوانیم گوی سبقت را از دیگر کشورها برای عملیاتی کردن اینترنت پاک برباییم.
منبع: دنياي اقتصاد
کد مطلب: 17142
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام