کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

يک مدرس علوم ارتباطات: هر حوزه خبرى، زبان و ادبيات خاصي دارد

11 آبان 1384 ساعت 11:41


وى که روز چهارشنبه در ميزگردى باعنوان "زبان خبر" در ايرنا سخن مي‌گفت، اظهار داشت: از آنجايي که هرخبرنگار به هرخبر با زاويه ديد خاص خود نگاه مي‌کند، مي‌تواند خبر را با رعايت صحت آن به صورت توصيفي بنويسد. وى افزود : خبرگزارى‌ها با استفاده از اين روش خبرنويسي مي‌توانند مخاطب و مشترک بيشترى جذب کرده و علاوه بر کسب درآمد، بيشتر رقبا را از صحنه خارج کنند. قندى گفت : هر حوزه خبرى، زبان و ادبيات خاصي دارد و خبر بايد توسط رسانه‌ها و خبرگزارى‌ها با انعطاف و جذابيت، نگارش شود تا احساسات خواننده را تحريک کنند. وى خبر را به دو مقوله "سخت خبر" و "نرم خبر" تقسيم کرد و گفت: سخت خبر، عناصر اصلي خبر را بيان مي‌کند و نرم خبر با استفاده از قوه تخيل به تشريح حوادث حاشيه‌اى خبر اصلي مي‌پردازد. اين روزنامه‌نگار گفت: براى حفظ مقوله "سرعت درخبر" ابتدا بايد خبر اصلي هر حادثه‌اى را به صورت خشک و صرفا خبرى به عنوان سخت خبر ارسال کرد و پس از آن گزارشي توصيفي و ذهني باادبيات مطبوعاتي به عنوان نرم خبر کار کرد. قندى گفت: در خبرها همچنين بايد ازادبيات غني و متون کهن فارسي استفاده کرد تا به اين ترتيب کلمات و اصطلاحات بيشترى در اختيار خبرنگار باشد. وى با مقايسه رسانه‌هاى صوتي-تصويرى و مطبوعات، گفت: راديو و تلويزيون به طور عمده از سبک هرم وارونه براى ارائه اخبار استفاده مي‌کنند اما در مطبوعات، ستون‌ها مطرح هستند يعني هر خبر و گزارشي بايد به اندازه يک ستون باشد. استاد دانشگاه علامه طباطبايي خاطرنشان کرد: ظرفيت شنيدارى براى حرفه‌اىترين شنونده، هشت دقيقه و ظرفيت ديدارى براى خبرهايي که با فيلم و تصوير همراه هستند،۲۰ دقيقه است. وى افزود: ميتوان از سبک "دايره‌اى و دوراني" در خبرهاى راديو، تلويزيون، خبرگزارى‌ها و مطبوعات استفاده کرد. قندى افزود: در اين سبک، مطلبي که در ابتداى خبر بيان مي‌شود در طول خبر ادامه مي‌يابد و در انتها نيز تکرار مي‌شود، بنابراين، اين نوع خبرها هميشه براى پيگيرى و انجام کار مجدد روى آنها فضا دارند و مي‌توان تا مدتي به طور مرتب از آنها خبر تهيه کرد.


کد مطلب: 977

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/977/يک-مدرس-علوم-ارتباطات-حوزه-خبرى-زبان-ادبيات-خاصي

ايتنا
  https://www.itna.ir