باتریهای حالتجامد (Solid-State) سالهاست که به عنوان «جام مقدس» فناوری خودروهای برقی مطرح شدهاند.
به گزارش
ایتنا و به نقل از
الکترک، اخیراً شرکت چینی هواوی با ثبت یک پتنت برای نوعی باتری حالتجامد مبتنی بر سولفید، ادعا کرده است که این فناوری میتواند بردی تا بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر (حدود ۱۸۰۰ مایل) را فراهم کرده و در عرض تنها پنج دقیقه شارژ شود.
این در حالی است که طولانیترین برد رسمی فعلی متعلق به خودروی Lucid Air Grand Touring است که بردی معادل ۸۳۹ کیلومتر (بر اساس WLTP) و ۵۱۲ مایل (بر اساس EPA) دارد و میتواند در ۱۲ دقیقه تا ۲۰۰ مایل شارژ شود. اگر ادعای هواوی صحیح باشد، یعنی فناوری آنها بیش از سه برابر این برد را با نصف زمان شارژ ارائه میدهد؛ و این نیازمند چگالی انرژی دو تا سه برابر (بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلوواتساعت) است.
اما کارشناسانی مانند پروفسور یانگ مین-هو از دانشگاه دانکوک کره جنوبی نسبت به این ادعاها تردید دارند و میگویند چنین عملکردی ممکن است فقط در شرایط آزمایشگاهی قابل دستیابی باشد. وی تأکید دارد که در دنیای واقعی، عوامل متعددی مانند اتلاف انرژی و مدیریت حرارتی، مانعی برای تولید انبوه هستند.

یکی از نکات کلیدی پتنت هواوی، استفاده از «دوپینگ نیتروژن» در الکترولیتهای سولفیدی برای بهبود پایداری است. با این حال، کارشناسان صنعتی این روش را «رایج ولی محدود در مقیاسپذیری» میدانند. به گفته یکی از پژوهشگران صنعت باتری در کره، این روش نیازمند دقت بالا و محیط خلأ است و تجاریسازی آن بسیار دشوار و پرهزینه است.
در همین حال، سایر شرکتهای بزرگ مانند سامسونگ SDI، الجی انرژی، و SK On نیز در مسیر توسعه باتریهای حالتجامد قرار دارند، اما عرضه تجاری آنها تا پیش از سال ۲۰۲۷ یا حتی ۲۰۳۰ بعید به نظر میرسد. خودروسازانی مانند مرسدسبنز، بیامو، نیسان، و فولکسواگن نیز در حال آزمایش نسخههای اولیه هستند.
در مجموع، گرچه باتریهای حالتجامد پتانسیل دگرگونی صنعت خودروی برقی را دارند، اما فاصله زیادی با واقعیت تجاری دارند و تحقق کامل وعدههای آنها ممکن است سالها زمان ببرد.