۰
plusresetminus
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۲۹

آخرین آمار از تعداد کاربران پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

براساس آخرین اظهارات مسئولان پنجره واحد دولت هوشمند (my.gov.ir) با شمول عمده دستگاه‌های دولتی بیش از ۵۲.۷ میلیون کاربر با حداقل یکبار استفاده دارد.
آخرین آمار از تعداد کاربران پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

دولت هوشمند استفاده از فناوری و نوآوری برای تسهیل و حمایت از تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی پیشرفته در نهادهای حاکم است؛ مفهومی که ارتباط نزدیکی با حکمرانی هوشمند و دولت الکترونیک دارد. براین اساس پنجره ملی خدمات دولت هوشمند یکی از اقداماتی است که طی سالها برای تسهیل فعالیت مردم و بی نیازی از تبادلات کاغذی مورد توجه قرار گرفته است.             

به گزارش ایتنا از ایسنا، برای آشنایی بیشتر با این پنجره باید گفت ارایه‌دهنده خدمات دولتی به‌صورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است که در مسیر آماده‌سازی و بهره‌برداری قرار دارد. دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاه‌های اجرایی به "پنجره واحد خدمات هوشمند دولت" شامل اولویت‌ها، اصول حاکم و ضوابط ساماندهی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور طی سال‌های گذشته تهیه و مطابق قانون برای تصویب نهایی به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارایه شد.       

مزیت‌های متعددی برای پنجره ملی خدمات دولت هوشمند مانند امکان ایجاد شهرهای هوشمند، افزایش کیفیت زندگی مردم، ارائه خدمات آنلاین در هر زمان و مکان و دسترسی آزاد به اطلاعات و بهبود تعاملات گفته شده اما کارشناسان و مسئولان مهم‌ترین مزیت آن را مبارزه با فساد می‌دانند چون وقتی تمام امور نهادها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به دولت الکترونیک متصل شود و در اختیار مردم قرار گیرد، جلوی فساد گرفته می‌شود و این خود یکی از اشکال اجرای عدالت است.  

همچنین پنجره ملی خدمات دولت هوشمند برای کاربران دارای معلولیت بینایی نیز مناسب‌سازی شده این سامانه با رعایت استانداردهای دسترس‌پذیری، امکان استفاده آسان و مستقل از خدمات را برای این گروه از کاربران فراهم کرده است.  

 از جمله سامانه‌های پرکاربردی که بیشترین کاربرد را برای کاربران در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند داشته به ترتیب پیشخوان وزارت آموزش و پرورش، پنجره واحد وزارت راه و شهرسازی، پنجره واحد سازمان تامین اجتماعی، درگاه ملی مجوزهای وزارت اقتصاد و دارایی و سامانه حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده است.  

 براساس آخرین آمار اعلام شده در اواخر دولت سیزدهم وزارت دادگستری و سازمان‌های اداری واستخدامی، استاندارد، برنامه و بودجه و انرژی اتمی و ‌کمیته امداد،۱۰۰ درصد خدمات خود را به صورت الکترونیکی و بیش از ۳۰ درصد را به صورت هوشمند بر بستر پنجره واحد ارائه می‌کنند.

همچنین وزارت نیرو در همین دوره پنجره واحد خود را راه‌اندازی و بیش از ۹۷ درصد خدمات خود از قبیل پرداخت قبوض، گرفتن انشعاب آب و برق و ... را از  طریق my.gov.ir و  وزارت ارتباطات و وزارت نفت و سازمان حفاظت از محیط زیست هم قریب به ۹۵ درصد خدمات خود را از این طریق ارائه می‌کنند.    

در همین رابطه اخیرا محمد خوانساری- رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران- درباره آخرین وضعیت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اظهار کرد: پنجره واحد دولت هوشمند با شمول عمده دستگاه‌های دولتی امروز بیش از ۵۲.۷ میلیون کاربر با حداقل یکبار استفاده دارد.  

در یک نگاه مختصر دولت الکترونیک به دنبال استفاده از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و دیجیتال‌سازی در ارائه خدمات به شهروندان و حذف مبادلات کاغذی از فرآیندهای ارائه خدمات است و دولت هوشمند در یک سطح بالاتر به دنبال طراحی یک معماری یکپارچه برای ارائه خدمات به نحوی است که کلیه مراجعات حضوری، مداخلات انسانی و ارائه مدارک و مستندات بین دستگاهی و بین کاربر و دستگاه خدمت دهنده حذف شود. 
کد مطلب: 81058
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام