کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ژانوس؛ روکشی که می‌تواند برای ساخت سکونت‌گاه‌های آینده مریخ استفاده شود

27 تير 1402 ساعت 14:49

ایتنا - این روپوش حرارتی مانند روکش وسایل نقلیه، ساختمان‌ها، فضاپیماها یا حتی زیستگاه‌های فرازمینی است تا در تابستان خنک و در زمستان گرم بمانند.



روپوش یا روکش حرارتی ژانوس که به نام ژانوس، خدای رومی دوچهره، نام‌گذاری شده است، می‌تواند در همه چیز، از خودروهای الکتریکی گرفته تا فضاپیماها، استفاده شود و پژوهشگران ادعا می‌کنند که می‌توان از آن حتی برای ساخت کوچگاه‌ها و سکونتگاه‌های برون‌سیاره‌ای در ماه و مریخ نیز استفاده کرد.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت،کهانگ کوی، دانشمند علم مواد در دانشگاه جیائو تونگ شانگهای که در این پژوهش مشارکت داشت، گفت: «این روپوش حرارتی مانند روکش وسایل نقلیه، ساختمان‌ها، فضاپیماها یا حتی زیستگاه‌های فرازمینی است تا در تابستان خنک و در زمستان گرم بمانند.»

«این روپوش اساسا به همان روشی کار می‌کند که زمین با خنک شدن نسبی، سرد می‌شود. زمین با اتمسفر پوشیده شده است و این اتمسفر در قبال طیف خاصی از انرژی الکترومغناطیسی که ما تولید می‌کنیم، شفاف است.»

این ماده آینده‌نگرانه که از سیلیس و آلومینیوم ، ساخته ‌‌شده است، می‌تواند در سکون و بدون عامل خارجی و بدون اینکه به انرژی بیرونی نیاز داشته باشد، به اثر گرمایش و سرمایش برسد.

 



پوشاندن وسایل نقلیه الکتریکی در این روکش، به خنک کردن آن‌ها در یک روز گرم به میزان هشت درجه سانتیگراد، و گرم کردن آن‌ها در یک شب سرد به میزان ۶.۸ درجه سانتیگراد، کمک می‌کند و از خراب شدن باتری جلوگیری می‌کند.

پروفسور کوی گفت: «این نخستین باری است که می‌توانیم در شب‌های زمستان تا دمای نزدیک به هفت درجه سانتیگراد بالاتر از دمای محیط دست یابیم».

«این همچنین به نوعی برای ما شگفت‌انگیز است - هیچ انرژی ورودی یا آفتابی در کار نیست و با این حال، هنوز هم می‌توانیم گرم شویم.»

پژوهشی که جزئیات این پژوهش را شرح می‌دهد، با عنوان «روکش حرارتی با قابلیت تولید انبوه و بادوام ژانوس، برای تنظیم حرارتی بدون دخالت عامل بیرونی و برای تمام فصول»، سه‌شنبه در مجله علمی «دیوایس» منتشر شد.


کد مطلب: 73829

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/73829/ژانوس-روکشی-می-تواند-ساخت-سکونت-گاه-های-آینده-مریخ-استفاده-شود

ايتنا
  https://www.itna.ir