۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۰۲

ژاپن تا سال ۲۰۲۵ انرژی خورشیدی را از فضا ارسال می‌کند

ایتنا - ریزموج­‌ها این قابلیت را دارند که از ابرها عبور کنند و بنابراین، این فناوری در شرایط آب‌وهوایی نامساعد نیز می‌­تواند کار کند.
ژاپن تا سال ۲۰۲۵ انرژی خورشیدی را از فضا ارسال می‌کند

بر اساس گزارش‌های محلی، اولین فرستنده ماهواره‌ای تا سال ۲۰۲۵ با همکاری و مشارکت میان بخش‌­های عمومی و خصوصی به سرپرستی سازمان فضایی ژاپن، جاکسا، راه‌­اندازی خواهد شد.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، این ماهواره­‌ها نیروی خورشیدی را به امواج میکرویوو  (ریزموج‌) تبدیل می‌­کنند و به ایستگاه‌­های زمینی دریافت‌­کننده امواج می‌فرستند و سپس این ایستگاه­‌ها آن را به انرژی الکتریکی تبدیل می­‌­کنند.

نائوکی شینوهارا، استاد دانشگاه کیوتو، به روزنامه نیک­کی گفت: «اگر بتوانیم این فناوری خود را جلوتر از سایر کشورهای جهان عرضه کنیم، درواقع ابزاری برای چانه‌زنی با دیگر کشورها در زمینه توسعه فضایی خواهد بود.»

این طرح مفهومی که نخستین بار در سال ۱۹۶۸ ارائه شد، نسبت به نیروگاه‌­های خورشیدی زمینی چند مزیت دارد؛ به‌ویژه این­که می‌تواند بدون اینکه چرخه معمولی خورشید مانعی بر سر راهش باشد، به مدت طولانی‌­تری از انرژی خورشیدی بهره‌برداری کند.

ریزموج­‌ها این قابلیت را دارند که از ابرها عبور کنند و بنابراین، این فناوری در شرایط آب‌وهوایی نامساعد نیز می‌­تواند کار کند.

ژاپن پیش­‌تر هم چند بار در این زمینه پیشگام بود و جایگاه نخست را به دست آورد و نخستین کشوری بود که در دهه ۱۹۸۰ انرژی را از طریق ریزموج‌­ها در فضا منتقل کرد.

دانشمندان جاکسا سال ۲۰۱۵ در همین زمینه به پیشرفت دیگری دست یافتند و شاهد ارسال ۱.۸ کیلووات برق به یک گیرنده مستقر در زمینی بودندــ مقداری که تقریبا برای تامین انرژی یک کتری برقی کافی است.

 


چند کشور و منطقه دیگری نیز در حال کار روی این فناوری‌اند. برای مثال، سازمان فضایی اروپا سال گذشته از طرحی رونمایی کرد تا کارآمدی انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا را بسنجد.

هدف برنامه «سولاریس» این است که اروپا را در زمینه این منبع انرژی دست‌نخورده به یک رهبر جهانی تبدیل کند؛ با این امید که برنامه توسعه و ساخت آن در سال ۲۰۲۵ تنظیم و اجرا شود.

هنوز باید پژوهش­‌های بیشتری انجام شود تا این فناوری در مقیاسی قابل‌توجه عملی و امکان‌­پذیر شود. البته پیشرفت‌های اخیر در سلول‌های خورشیدی با راندمان بالا، انتقال انرژی بی‌­سیم و مونتاژ رباتیک در مدار سبب شده است که چین و ایالات متحده نیز در حال کار برای یافتن راه‌­هایی برای بهره‌­برداری از انرژی خورشیدی از فضا باشند.

از جمله نگرانی‌هایی که درباره این فناوری وجود دارد، تاثیر ریزموج­‌های توان‌پایین بر سلامتی انسان‌ها، حیوانات و گیاهان است.

سانجی ویجندران، سرپرست اسا (ESA) در طرح پیشنهادی سولاریس، سال گذشته گفت: «این‌ها پرسش‌های فنی‌اند که سولاریس آن‌­ها را بررسی خواهد کرد تا امکان‌­پذیری این طرح مفهومی را بیش‌ازپیش بسنجد.»

«مزیت دیگر این طرح­‌ها این است که هر پیشرفتی که در این زمینه‌ها به دست می‌آید، به خودی‌خود ارزشمند خواهد بود و در بسیاری از عرصه­‌های دیگر پرواز فضایی کاربرد دارد.»
کد مطلب: 73225
برچسب ها: انرژی خورشیدی
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام