۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۷

تکلیف آیفون 14 چه می‌شود؟

ایتنا - ​​​​​​​با گذشت چندین ماه از ممنوعیت وارد آیفون ۱۴، یک مقام مسئول اخیرا برای رفع بلاتکلیفی این برند پیشنهاد کرده که می‌توان یک تعرفه معقول برای واردات آیفون ۱۴ در نظر گرفت تا هم عایدی داشته باشد و هم تکلیف وضعیت تجاری آن مشخص شود.
وضعیت مبهم برای متقاضیان آیفون 14 در کشور


از تابستان سال ۱۳۹۹ بود که موضوع ممنوعیت واردات گوشی های بالاتر از ۳۰۰ یورو به عنوان راه حلی برای مشکل واردات و کمبود گوشی مطرح شد؛ مسئولان در آن بازه زمانی درباره دلایل ممنوعیت واردات گوشی هایی مانند برند اپل اینگونه توضیح دادند در شرایطی که درگیر جنگ اقتصادی و کمبود منابع ارزی هستیم و برای تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی و دارو مشکلاتی وجود دارد، منطقی نیست که برای واردات کالاها و ازجمله گوشی‌های لوکس ارز نیمایی مصرف شود.

به گزارش ایتنا از ایسنا، بنابراین از اوایل پاییز سال گذشته موضوع رجیستر شدن یا نشدن این برند در هاله ای از ابهام قرار داشت تا اینکه اعلام شد واردات رسمی و تجاری آیفون انجام نخواهد شد؛ نکته قابل توجه این بود که در این مدت آیفون ۱۴ فقط از طریق رویه مسافری یا سوء استفاده از این روش به صورت قاچاق وارد کشور می شود که باز هم از این طریق رجیستر نمی شود، در نهایت با گذشت چند ماه از این وضعیت با ابلاغیه سازمان توسعه تجارت به گمرک ایران ورود آیفون ۱۴ و مدل‌های بعد از آن به عنوان کالای همراه مسافر و یا پستی از ابتدای اسفند امسال ممنوع اعلام شد.

اگرچه دلیل ممنوعیت واردات این گوشی کاملا مشخص نشد اما برخی معتقد بودند ممکن است امکان اتصال به اینترنت ماهواره ای دلیل این امر باشد؛ موضوعی که البته کارشناسان آن را تأیید نکردند. کارشناسان بر این باورند که بحث اتصال آیفون ۱۴ به اینترنت ماهواره ای (استارلینک) واقیعت ندارد و قابلیتی که این گوشی تلفن همراه دارد این است که کاربران می توانند در شرایط اضطراری آن هم نه در همه کشورها مانند آمریکا پیام کمک به شماره های اضطراری ارسال کنند تا با یافتن موقعیت به کمک فرد بروند.


مطالب مشابه:
بخشی از گوشی‌های آیفون 14 هنوز قطع نشده‌اند
خبری از رجیستر شدن آیفون 14 نیست!


به دنبال این اتفاق همچنان افرادی هستند که به این برند علاقه داشته باشند اما به دلیل بالا بودن هزینه آن به سراغ تهیه و خرید نسخه فیک و کپی آن که بسیار از نظر ظاهری شبیه به مدل اصلی آن است می روند. با بررسی سایت‌های فروش آنلاین و فروشگاه‌های فروش موبایل می‌توان مشاهده کرد بسیاری به‌صورت دست‌فروشی به فروش این گوشی‌ها که گفته شده قیمتش یک پنجم نسخه اصلی آن است، اقدام می‌کنند. اغلب این گوشی‌های فیک ساخت کشورهایی مانند تایلند، چین و فیلیپین هستند اما چگونگی ورود آن به کشور هنوز مشخص نیست اما به دلیل وفور بالای آن در بازار، به نظر می‌رسد واردات این گوشی مسافری نیست و به صورت قاچاق هم وارد کشور می‌شوند. 

اما برخی مسئولان مانند وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم با ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ موافق نبوده و معتقد بود موبایل وسیله زندگی مردم است، هرگونه محدودیت ممکن است مشکلاتی برای مردم ایجاد کند، پس حداقل باید در این زمینه اطلاع‌رسانی شود. در این حوزه عدم شفافیت وجود دارد و از وزارت صمت می‌خواهیم که این موضوع را روشن کنند.

زارع پور تأکید می کند از ممنوعیت واردات موبایل استقبال نمی‌کنند، چراکه گوشی تبدیل به جزء لاینفک زندگی مردم تبدیل شده است و باید به سمت تولید موبایل‌های تولید داخلی رفت. حال با گذشت چندین ماه از این موضوع اخیرا  دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه یک پیشنهاد برای رفع بلاتکلیفی آیفون ۱۴ ارائه کرده است. او می گوید با توجه به تصمیم مجلس مبنی بر اینکه حداقل سود گمرکی موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار، ۱۵ درصد و عوارض کالای مسافری حداقل دو برابر این رقم است، می‌توان یک تعرفه معقول برای واردات آیفون ۱۴ در نظر گرفته شود تا هم برای دولت عایدی داشته و هم تکلیف وضعیت تجاری مشخص شود.
کد مطلب: 73199
برچسب ها: آیفون 14 رجیستری
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام