۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۴۰

دانشمندان سنگ را به باتری تبدیل کردند

ایتنا - گرانیت و سنگ صابون روشی کم‌هزینه و سازگار با محیط‌زیست برای ذخیره انرژی خورشیدی ارائه می‌دهند.
دانشمندان سنگ را به باتری تبدیل کردند

گروهی از پژوهشگران تانزانیا با استفاده از رویکردی به نام انرژی خورشیدی متمرکز، دریافتند که برخی از انواع گرانیت و سنگ‌های صابون‌، گرمای خورشید را با چگالی کافی در خود ذخیره و به‌عنوان شکل ابتدایی باتری عمل می‌کنند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، ذخیره انرژی حرارتی روشی کم‌هزینه برای ذخیره و بهره‌برداری از انرژی خورشید، حتی زمانی که دیگر نمی‌تابد معرفی شده است.

سال گذشته، دانشمندان سوئد و چین بعد از نزدیک به دو دهه به راهی دست یافتند که با استفاده از یک تراشه بسیار نازک که نقش یک مولد حرارتی الکتریکی را ایفا می‌کند، انرژی خورشید را ذخیره کنند.

این سیستم نوآورانه را می‌توان ازنظر فنی با الکترونیک ادغام کرد، اما اجرای آن در مقیاس بزرگ بسیار پرهزینه است.

به گفته این پژوهشگران، در مقابل نمونه‌های گرانیت و سنگ صابون روشی کم‌هزینه و به‌راحتی در دسترس برای ذخیره انرژی خورشید فراهم می‌کند.

این پژوهشگران در مقاله‌ای که این یافته‌ها در آن ارائه شده است، اشاره کردند: «استفاده از سنگ به‌مثابه یک محیط ذخیره‌سازی به‌دلیل فراوانی سنگ و هزینه پایین آن، احتمالا مقرون به صرفه است.»
 
دانشمندان سنگ را به باتری تبدیل کردند



«یک تخته‌سنگ هوا (air-rock) هزینه سرمایه‌گذاری پایین، دوام و کارایی بالا دارد، با محیط زیست سازگار است و به استفاده از مبدل حرارتی نیاز ندارد.»

این تخته سنگ انرژی حرارتی خورشیدی را تا حدود ۶۰۰ درجه سانتیگراد جذب و ذخیره می‌کند، سپس از آن برای جوشاندن مایع و تبدیل آن به بخار استفاده می‌شود که نیروی توربین ژنراتور را برای تولید برق تامین می‌کند.

نتایج این مطالعه در پژوهشی که انجمن شیمی آمریکا با عنوان «بررسی تجربی سنگ‌های صابون و گرانیت به‌مثابه مواد ذخیره‌سازی انرژی برای تولید انرژی خورشیدی متمرکز و فناوری خشک کردن خورشیدی (Solar Drying)» منتشر کرده، به تفصیل توضیح داده شده است.

سایر سیستم‌های ذخیره‌ انرژی حرارتی بر نمک و آب متمرکزند و پژوهشگران دانشگاه فنی آیندهوون نیز سال گذشته یک باتری گرمایی را معرفی کردند که طبق ادعای آن‌ها در مقیاس بزرگ کار می‌کند.

این سیستم به جای جذب گرمای خورشید، بقایای حرارت صنایع را ذخیره می‌کند.

آن زمان دانشمندان گفتند: «با اینکه این طرح ظرفیت بالایی دارد، اما فناوری‌های بسیاری با ظرفیت‌های بالا نیز دیده‌ایم که به نتیجه نرسیده‌اند. بنابراین واقع‌بینانه قدم برمی‌داریم و این کار را گام‌به‌گام پیش می‌بریم.»  
کد مطلب: 73189
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام