۰
plusresetminus
سه شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۱۱

فضانوردان در سفرهای طولانی به خواب زمستانی خواهند رفت

ایتنا - خواب زمستانی، در سفر به مریخ یا مکان‌های دوردست، میزان منابعی که افراد برای زنده ماندن لازم دارند، کاهش می‌دهد.
فضانوردان در سفرهای طولانی به خواب زمستانی خواهند رفت

این سیستم می‌تواند به سمت سر نشانه‌گیری شود و «حالت خواب»، حالتی شبیه به خواب زمستانی ایجاد کند که در آن، پستانداران متابولیسم خود را متوقف می‌کنند، دمای بدن خود را کاهش می‌دهند و سایر فرآیندها را کند می‌کنند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، پژوهشگران بانی ساخت این سیستم جدید، پس از نشانه رفتن پالس‌های فراصوت به سمت سر حیوانات، آن را با موفقیت در موش‌های آزمایشگاهی و موش‌های صحرایی به کار بردند.

آن‌ها می‌گویند که این سیستم می‌تواند در انسان کار کند - و ممکن است کاربردهای مهمی برای پروازهای فضایی بلندمدت، یا در پزشکی داشته باشد.

دانشمندان می‌گویند در حالیکه برای درک چگونگی کارکرد آن بر روی انسان، به پژوهش بیشتری نیاز است، می‌توان از آن برای مثال در زمانی که افراد در شرایط اضطراری حاد یا بیماری شدید قرار گرفته باشند، استفاده کرد. برای نمونه، اگر فردی تصادف رانندگی کند، می‌توان اعضای بدنش را تا زمانی که بتوانند برای پیوند استفاده شوند، منجمد کرد.

این روش همچنین ممکن است در سفرهای طولانی در فضا مفید باشد، و در سفر به مریخ یا سایر مکان‌های دوردست، می‌تواند به این کمک کند که میزان منابعی که افراد برای زنده ماندن لازم دارند، کاهش یابد.

پستانداران و پرندگان دمای بدن را بالا نگه می‌دارند و انرژی زیادی را کاملا می‌سوزانند. این ویژگی به روش‌های مختلفی مفید است، اما در واقع تقریبا به این معنی است که آن‌ها به میزان زیاد مواد غذایی و سایر منابع نیاز دارند.

برخی از حیوانات می‌توانند با پدید آوردن حالت خواب، نواقص و کاستی‌های آن شرایط را کاهش دهند و سطح بسیاری از فرآیندها را پایین آورند. این به معنای آن است که انرژی کمتری مصرف می‌کنند، اما می‌توانند پس از آن، بدون اینکه آسیبی به بدنشان وارد شود، به زندگی عادی خود بازگردند.
 

انسان‌ها قادر به انجام این کار نیستند. اما اگر قاد بودند، بسیار سودمند می‌بود- که به جست‌وجوی یک راه غیرتهاجمی، ایمن و اعتمادشدنی برای ایجاد آن حالت (یعنی خواب زمستانی) منجر شده است.

دانشمندان دریافتند که هدایت پالس‌های فراصوت به سر موش‌ها به مدت حدود ۱۰ ثانیه، شرایطی مشابه با حالت خواب ایجاد می‌کند که در آن، ضربان قلب آن‌ها کندتر می‌شود، دمای بدنشان پایین می‌آید و متابولیسم آن‌ها کاهش می‌یابد.

دانشمندان همچنین یک سیستم ویژه ساختند که می‌توانست دمای بدن را اندازه‌گیری کند و اگر به نظر برسد که موش در حال بازگشت به شرایط عادی است، تعداد بیشتری از این پالس‌ها را ارسال کند.

اما بدون آن، موش‌ها دوباره بیدار می‌شوند و به متابولیسم و دمای بدن طبیعی بازمی‌گردند.

با این همه، همچنان انبوهی از خطرات وجود دارد. آزمایش‌ها نشان داده‌اند که بازگرداندن حیوانات از آن حالت‌های عمیق «سستی خواب زمستانی» خطرناک است و ممکن است به هوش نیابند.

برای مثال، وقتی موش‌ها در محیط‌های سرد قرار داشتند، خودبه‌خود بیدار نمی‌شدند. و در همه‌ آزمایش‌ها بر روی انسان، این خطر وجود دارد که این گونه مشکلات و مسائل مربوط به ایمنی و سلامت افراد تکرار شود.

این پژوهش در مقاله جدیدی با عنوان «ایجاد حالت هیپوترمیک و هیپومتابولیکی شبیه حالت خواب زمستانی در جوندگان با استفاده از امواج فراصوت» که در «نیچر» منتشر شده، توضیح داده شده است.
کد مطلب: 73127
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام