۰
plusresetminus
شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۵۶

نگاه‌کردن به عکس غذا در اینترنت از پرخوری جلوگیری می‌کند؟

ایتنا - تصاویر غذا اگر به اندازه کافی دیده شوند، در واقع اشتهای ما را برطرف می‌کنند.
نگاه‌کردن به عکس غذا در اینترنت از پرخوری جلوگیری می‌کند؟

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که این تصاویر - اگر به اندازه کافی دیده شوند - در واقع اشتهای ما را برطرف می‌کنند و میل ما را به خوردن کاهش می‌دهند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، این کشف ممکن است سازندگان تنقلات و تولیدکنندگان مواد غذایی را شوکه کند، زیرا سرمایه‌گذاری زیادی روی تبلیغاتی کرده‌اند که قرار است گرسنگی ما را تحریک کند.

این پژوهش که در دانشگاه آرهوس دانمارک انجام شد، روش‌های متفاوتی را که چگونه درک ما از غذا بر اشتهایمان تاثیر می‌گذارد بررسی کرد.

بیش از ۱۱۰۰ نفر در یک سری مطالعات آنلاین به رهبری جارک اندرسن، دانشجوی دکتری گروه آموزشی علوم غذایی آرهوس، شرکت کردند.

در یک آزمایش، افراد سه بار یا ۳۰ بار در معرض یک عکس آنلاین از آب نبات‌های ام‌اند‌ام (M&M) نارنجی قرار گرفتند. شرکت‌کنندگانی که تصویر را ۳۰ بار دیده بودند، نسبت به کسانی که فقط سه تصویر از آب نبات را دیدند، تمایل کمتری به خوردن آن داشتند.

علاوه بر این، افرادی که ۳۰ تصویر را دیدند نسبت به گروهی که فقط سه تصویر دیده بودند، بخش کوچک‌تری از آب نبات را انتخاب کردند.

اندرسن در بیانیه‌ای گفت: «اشتهای شما بیشتر از آن‌چه که بسیاری از ما فکر می‌کنیم با ادراک شناختی شما مرتبط است. بسیار مهم است که چگونه در مورد غذای خود فکر می‌کنیم.»

«شما به چیزی که فقط به آن فکر کرده‌اید یک واکنش فیزیولوژیکی دریافت خواهید کرد. به همین دلیل است که می‌توانیم بدون خوردن چیزی احساس رضایت کامل داشته باشیم.»

پژوهشگران که نتایج خود را در مجله اشتها (Appetite) منتشر کردند، همچنین با ارائه ام‌اند‌ام در رنگ‌های مختلف، به چگونگی تاثیر رنگ غذا بر تمایل به آن نیز پرداختند. نتایج تغییر نکرد - مردم پس از ۳۰ بار مشاهده تصاویر، همچنان کمتر از آن غذا می‌خواستند.

حتی زمانی که اسکیتل‌های رنگارنگ - آب نبات‌هایی که طعم متفاوتی برای هر رنگی دارند - معرفی شدند، نتایج آزمایش تا حد زیادی یکسان بود.

 
نگاه‌کردن به عکس غذا در اینترنت از پرخوری جلوگیری می‌کند؟


«اگر رنگ تاثیر قابل‌توجهی نداشته باشد، به این معنی است که طعم درک‌شده باید یک عامل کمک‌کننده باشد. با این حال، یافته‌های ما نشان داد که حتی طعم تصور شده نیز تاثیر عمده‌ای بر سیری ندارد.»

این مطالعه ممکن است برای تبلیغ‌کنندگانی که بارها به‌دلیل تبلیغ غذاهایی که به همه‌گیری چاقی کمک می‌کنند مورد انتقاد قرار گرفته‌اند، با اهمیت باشد.

برنان دیویس، استاد بازاریابی در کالج بازرگانی اورفالیا (Orfalea) در دانشگاه پلی‌تکنیک کالیفرنیا، در بیانیه‌ای گفت: «مطالعات تجربی زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد این تبلیغات بر روی افراد تاثیر می‌گذارد و در واقع باعث می‌شود مردم بیشتر غذای ناسالم مصرف کنند.»

دیویس افزود: «ما می‌دانیم که خوردن غذای ناسالم به افزایش میزان اضافه وزن و چاقی منجر می‌شود.»

این مشکل به‌ویژه با تبلیغاتی که برای کودکان ارسال می‌شود، شدیدتر خواهد شد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۳ که در مجله چاقی کودکان منتشر شد، نشان داد که «اینفلوئنسرهای کودک» در یوتیوب در ۶۶ درصد ویدیوهای خود غذا را تبلیغ می‌کنند.

بر اساس این مطالعه، به‌‌رغم ممنوعیت یوتیوب برای تبلیغات مواد غذایی در محتوای کودکانه، ۴۲٪ از محصولات مارک‌دار برای آب نبات و ۳۲٪ برای تنقلات شیرین یا شور، بستنی یا نوشیدنی‌های شیرین بودند.
کد مطلب: 73102
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام