۰
plusresetminus
سه شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۲

شماره‌های رند را از کجا بخریم؟

ایتنا - سیم‌کارت‌ها با شماره‌های رند که راحت‌تر در خاطر می‌مانند، همواره از بهایی بالاتر از حد معمول برخوردار بوده‌ و با قیمتی بالاتر از نرخ رایج به فروش می‌رسند. در این میان قیمت برخی از این شماره‌ها گاهی به چند صد میلیون تومان نیز می‌رسند.
شماره‌های رند را از کجا بخریم؟

سیم‌کارت‌های دائمی قدیمی که تقاضای زیادی برایشان وجود دارد، تعیین‌کننده قیمت سیم‌کارت هستند و با توجه به جایگاهشان نزد کاربران و قدمتی که دارند، به نوعی ایجاد بورس کرده‌اند و قیمت بعضی از این سیم‌کارت‌ها بعضاً به چند صد میلیون یا میلیارد هم رسیده است.

به گزارش ایسنا، به صورت کلی سیم‌کارت‌ها را از نظر ارائه می‌توان به دو دسته تقسیم کرد؛ سیم‌کارت‌هایی که به‌روز توسط اپراتورها واگذار می‌شوند و متقاضی می‌تواند به‌راحتی تهیه کند و دلیلی ندارد در بحث عرضه و تقاضا، دچار افزایش و کاهش قیمت شوند و سیم‌کارت‌هایی با کدهای قدیمی‌تر و شماره‌های خاص که متقاضی و بازار خاص خود را دارند و دیگر عرضه نمی‌شوند.

این سوال بعضا وجود دارد که هزینه سیم کارت رند چقدر است؟ چه عواملی در قیمت شماره رند تاثیر گذارند؟ در جواب می‌توان گفت که پیش‌شماره و کد سیم کارت صفر یا کارکرده بودن، دائمی یا اعتباری بودن و نوع رندی، تعیین می‌کنند که یک سیم کارت رند چه قیمتی می‌تواند داشته باشد.

اما در پاسخ به این سوال که خرید سیم کارت رند صفر بهتر است یا کارکرده نظر کارشناسان بر این است که کارکرده بودن سیم کارت رند تاثیر مستقیمی روی قیمت آن دارد. خرید سیم کارت همراه اول رند صفر مانند خرید خودروی صفر است. همانطور که خودروی کارکرده و صفر هیچ تفاوتی در آپشن‌های آن ندارد، در مورد سیم کارت نیز به همین شکل است و شاید تنها تفاوت سیم کارت کارکرده با صفر این است که زنگ خور داشته و ممکن است قبلا شبکه‌های اجتماعی روی آن فعال شده باشد.

از سوی دیگر، در مواردی ممکن است از تمایل افراد به خرید سیم‌کارت‌هایی که شماره‌هایی رند دارند و یا سیم‌کارت‌های دائمی مشابه شماره‌های اعتباری افراد، سوءاستفاده شود؛ بدین‌صورت که با فرد تماس گرفته و پیشنهاد می‌دهند که با دریافت مبلغ پایین‌تری از حد معمول، می‌تواند صاحب سیم‌کارتی با شماره مورد نظر شود، در حالی که این کار کلاهبرداری است و با واریز مبلغ مورد نظر، دیگر نه خبری از سیم‌کارت می‌شود و نه شخصی که با شما تماس گرفته است.

اما باید توجه داشت که اپراتورها اطلاع‌رسانی خود را از طریق روابط عمومی و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی انجام می‌دهند و اینطور نیست که بخواهند فروش سیم‌کارت را به افراد عادی و شخص و فروشنده‌های معمولی واگذار کنند. با توجه به این شرایط، کاربر و مصرف‌کننده باید توجه کند که اگر خارج از این چارچوب، فردی با آن‌ها تماس گرفت و قصد فروش سیم‌کارت داشت،  احتمال کلاهبرداری وجود دارد.

بر این اساس، سیم‌کارت‌ها با شماره‌های رند که راحت‌تر در خاطر می‌مانند، همواره از بهایی بالاتر از حد معمول برخوردار بوده‌ و با قیمتی بالاتر از نرخ رایج به فروش می‌رسند. در این میان قیمت برخی از این شماره‌ها گاهی به چند صد میلیون تومان نیز می‌رسند. اما این که تعیین قیمت برای این خطوط از چه قاعده و قانونی پیروی می‌کند، موضوعی است که شاید پاسخ چندان روشنی برای آن وجود نداشته باشد؛ هرچند در این زمینه از سوی رگولاتوری مصوباتی نیز ابلاغ شد و فعالان بازار موبایل نیز بر این نکته تاکید دارند که این تعرفه‌گذاری براساس تجربیات و وضعیت بازار انجام می‌شود.

نکته دیگر آن که در گذشته قیمت سیم‌کارت‌های رند در بازار آزاد اغلب به شکل توافقی تعیین می‌شد، اما اپراتورهای تلفن همراه هم با راه‌اندازی سامانه‌هایی وارد این عرصه شدند و مستقیم به واگذاری سیم‌کارت‌های رند می‌پردازند. اپراتور اول تلفن همراه، با راه اندازی سامانه‌ای برای واگذاری سیم‌کارت‌های رند شرایطی ایجاد کرد تا به گفته مسئولان این شرکت جلوی قیمت‌های نجومی گرفته شود.

با این حال مسئولان معتقدند افزایش قیمت سیم‌کارت به سرعت افزایش قیمت گوشی نیست، اما آن هم دلایل خاص خود را برای افزایش یا کاهش قیمت دارد؛ با توجه به محدودیت عرضه و توزیع، حجمی از تقاضا همیشه وجود دارد و نوسانات نرخ ارز هم چندان تاثیری بر آن ندارد، البته بی‌تاثیر هم نیست مضاف بر این عوامل دیگری مانند عرضه سیم‌کارت، میزان عرضه و تقاضا و عدم توازن بین عرضه و تقاضا بر قیمت سیم‌کارت خیلی موثر است.

در همین رابطه اپراتور تلفن همراه (همراه اول) به تازگی اعلام کرده است که ابتدای خرداد سال جاری دور جدید واگذاری شماره های رند همراه اول آغاز می شود و متقاضیان می توانند برای مشاهده و شرکت در حراج، به سامانه حراج این اپراتور مراجعه کنند. براساس اصول و ساختار ارزشی اپراتور اول تلفن همراه که مبین ارائه و انجام خدماتی آسان و در دسترس برای عموم متقاضیان شماره های رند است، واگذاری شماره های رند همراه اول از طریق برگزاری حراج برای عموم متقاضیان و به صورت اینترنتی به آدرس rond.mci.ir صورت می پذیرد.

متقاضیان شرکت در حراج شماره های رند همراه اول، باید ضمن تأیید شرایط و ضوابط مربوط به شرکت در حراج و همچنین وارد کردن صحیح اطلاعات درخواستی و هویتی در سامانه مذکور، نسبت به واریز آنلاین رقم ودیعه که معادل ۲۰ درصد مبلغ پایه شماره تلفن همراه مدنظرشان است، اقدام کنند.

برقراری اعتبار زمانی هر حراج نیز منوط به دو شرط است که لزوماً هر دو باید برقرار باشد تا حراج به اتمام برسد. شرط نخست آنکه «زمان قانونی» حراج به اتمام برسد که این زمان برای هر حراج متغیر است و در زمان شروع حراج اعلام می شود. دیگری هم اینکه از آخرین پیشنهاد قیمت بر روی یک شماره، باید ۸ ساعت گذشته باشد؛ در صورت اعلام پیشنهاد جدید قبل از اتمام مدت زمان حراج، مدت زمان حراج برای یک دوره ۸ ساعته دیگر تمدید می شود.
کد مطلب: 73056
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام