کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ایالات متحده: فضاپیمای مرموز چین یک «شیء ناشناس» را در مدار زمین رها کرد

1 خرداد 1402 ساعت 23:09

ایتنا - مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی ایالات متحده می‌گوید فضاپیمای مرموز چین یک شیء ناشناس را در مدار زمین رها کرده است.



چین به‌تازگی فضاپیمای مرموزی را فرود آورد که در ۹ ماه گذشته در حال گردش به دور زمین بود. با دومین فرود این فضاپیمای مرموز در هشتم ماه مه (۱۸ اردیبهشت)، چین به جرگه معدود سازمان‌هایی پیوست که از یک فضاپیمای چندبارمصرف با موفقیت بهره‌برداری کرده است.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، شین‌هوآ، خبرگزاری دولتی چین اوایل این ماه (مه ۲۰۲۳) در گزارشی درباره‌ فرود فضاپیمای این کشور، از «موفقیت کامل» این آزمایش فضایی خبر داد و آن را نشانه «پیشرفت چشمگیر» در تحقیقات این کشور در زمینه‌ فناوری «فضاپیماهای چندبارمصرف» ارزیابی کرد.

به‌ گزارش نیچر، اگرچه دولت چین جزئیات بیشتری درباره‌ طراحی و عملکرد فضاپیما منتشر نکرد، برخی تحلیلگران بر این باورند که فضاپیمای مرموز چینی احتمالا به فضاپیمای ایالات متحده موسوم به بویینگ اکس۳۷ــ‌بی شباهت دارد. کوین پولپیتر، پژوهشگر ارشد مرکز تحلیل‌های نیروی دریایی آمریکا، می‌گوید افشای چنین شباهتی نگرانی‌هایی را برانگیخته است.

به گزارش نیچر، جاناتان مک‌داول، اخترفیزیکدان در مرکز اخترفیزیک هارواردــ‌اسمیتسونین نیز شباهت فضاپیمای آزمایشی چین با بویینگ اکس۳۷ــ‌بی را تایید کرده است.

فضاپیمای چندبارمصرف چین درست مانند اکس‌ــ۳۷بی فضاپیمایی نسبتا کوچک و بی‌سرنشین به‌نظر می‌آید. هرچند مدل کنونی فضاپیمای چندبارمصرف چین برای حمل فضانورد بسیار کوچک است، آن‌طور که مک‌داول می‌گوید بعید نیست که چین در آینده نسخه‌ای بزرگ‌تر از فضاپیمایش را برای ماموریت‌های سرنشین‌دار عرضه کند.

دامنه بلندپروازی‌های فضایی چین می‌تواند از این هم گسترده باشد. به گفته مک داول، چین ممکن است در حال آزمایش انواع فناوری‌ها باشد؛ از جمله می‌توان به رها کردن ماهواره یا اجسامی دیگر در مدار زمین و بازیابی آن اشاره کرد.

بنا به گزارش مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی ایالات متحده، فضاپیمای مرموز چین در ماه اکتبر یک شیء ناشناس را در مدار زمین رها کرد. ظاهرا شیء مذکور در ماه ژانویه ناپدید شد اما به یک‌باره در ماه مارس در رادار ردیابی ماهواره‌ای ظاهر شد.

مک‌داول در توضیح این موضوع احتمال می‌دهد که فضاپیمای مرموز چین این شیء ناشناس را گرفته و پس از مدتی آن را دوباره رها کرده است. بر این اساس می‌توان گفت که فضاپیمای مذکور دارای محفظه‌‌ای برای بار اضافی است. گمان می‌رود این محفظه برای حمل ابزار‌های موردنیاز به منظور تعمیر و پشتیبانی از ماهواره در طول ماموریتش تعبیه شده باشد.

پیش‌تر رسانه‌های چین خبر دادند که این فضاپیما اوت ۲۰۲۲ از مرکز پرتاب ماهواره جی‌آی‌یوکوان در شمال غربی چین با موشک لانگ مارچ ۲ اف (پرتابگر پرواز معروف شنژو) به فضا پرتاب شد.

چین، شرکت‌های آمریکایی از جمله بوئیینگ، اسپیس اکس و ناسا تنها سازمان‌هایی‌اند که فضاپیمای چندبارمصرف مداری را پرتاب و با موفقیت بر زمین نشانده‌اند.


کد مطلب: 73046

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/73046/ایالات-متحده-فضاپیمای-مرموز-چین-یک-شیء-ناشناس-مدار-زمین-رها

ايتنا
  https://www.itna.ir