کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

به علت انتقال داده‌های کاربران به آمریکا؛

جریمه بی‌سابقه ۱.۲ میلیارد دلاری متا در اروپا

1 خرداد 1402 ساعت 21:29

ایتنا - رگولاتور حریم خصوصی اتحادیه اروپا به دلیل شیوه کنترل اطلاعات کاربران متا، این شرکت را ۱.۲ میلیارد یورو( ۱.۳ میلیارد دلار) جریمه کرده است.



شرکت متا، مالک شبکه اجتماعی فیسبوک، به دلیل سوءمدیریت داده‌های کاربران هنگام انتقال آنها بین اروپا و ایالات متحده آمریکا، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو جریمه شده است.

به گزارش ایتنا و به نقل از بی‌بی‌سی، این جریمه که توسط «کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند» صادر شده و بزرگترین جریمه‌ای است که تاکنون بر اساس قانون حفظ حریم خصوصی ذیل «قوانین عمومی حفاظت از داده‌ها» در اتحادیه اروپا اعمال شده است.

بر اساس قوانین حفاظت از داده‌ها، شرکت‌ها ملزم هستند پیش از استفاده از داده‌های شخصی، از افراد رضایت بگیرد.

متا می‌گوید که علیه حکم «غیرموجه و غیرضروری» درخواست تجدیدنظر خواهد کرد.

تصمیم این کمیسیون برای صدور جریمه، با رجوع به بندهای قراردادی استاندارد است که برای انتقال داده‌ها از اتحادیه اروپا به ایالات متحده آمریکا در نظر گرفته شده است.

این قراردادهای قانونی که توسط کمیسیون اروپا تهیه شده است، حاوی تدابیری است تا حفاظت از داده‌های شخصی در صورت انتقال به خارج از اروپا را تضمین کند.

همچنین نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر این که خروج این داده‌ها، اروپایی‌ها را در معرض قوانین ضعیف‌تر حریم خصوصی آمریکا قرار دهد؛ به طوری که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا می‌توانند به داده‌ها دسترسی داشته باشد.

«رویه خطرناک»
اکثر شرکت‌های بزرگ، شبکه‌های پیچیده‌ای از انتقال داده‌ها به گیرندگان خارج از کشور دارند، که می‌تواند شامل آدرس‌های ایمیل و شماره تلفن و اطلاعات مالی باشد، که بسیاری از آنها بر اساس بندهای قراردادی استاندارد کسب شده‌اند.

متا می‌گوید که استفاده گسترده از این داده‌ها چنین جریمه‌ای را توجیه نمی‌کند و آن را «غیرمنصفانه» می‌کند.

نیک کلِگ، رئیس فیس‌بوک گفته است: «بسیار ناامیدکننده است که در رجوع به قوانین مشابه فقط دست روی ما (فیس‌بوک) گذاشته‌اند، در حالی که هزاران شرکت دیگر هم به دنبال ارائه خدمات در اروپا هستند.»

او گفت: «این تصمیم نقص فنی دارد و غیرقابل توجیه است، و رویه خطرناکی را برای شرکت‌های بی‌شمار دیگری ایجاد می‌کند که داده‌ها را بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا منتقل می‌کنند.»


کد مطلب: 73045

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/73045/جریمه-بی-سابقه-۱-۲-میلیارد-دلاری-متا-اروپا

ايتنا
  https://www.itna.ir