۰
plusresetminus
دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۵

اعمال «فرآیند هیروشیما» برای حکمرانی هوش مصنوعی

ایتنا - رهبران هفت کشور بزرگ صنعتی جهان، موسوم به گروه جی‌۷، برای نخستین بار خواستار قانونمندسازی هوش مصنوعی شدند. آنها در نشستی که با موضوع توسعه سریع هوش مصنوعی و شیوه مواجهه با آن در هیروشیمای ژاپن برگزار شد، بر اعمال مقررات ویژه در این زمینه تاکید کردند و با رشد و پیشرفت سریع هوش مصنوعی در ماه‌های اخیر خواستار نظارت بیشتر کاربردهای متنوع و متعدد این تکنولوژی شدند، با این حال توافق چندان سفت و سختی بین این دولت‌ها بر سر روش سیاستگذاری در این زمینه وجود ندارد.
اعمال «فرآیند هیروشیما» برای حکمرانی هوش مصنوعی


اورسولا فون‌در‌لاین، رئیس کمیسیون اروپا و ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، بیش از دیگر رهبران گروه جی‌۷، بر اعمال مقررات در مسیر توسعه هوش مصنوعی تاکید کردند. این نگرانی‌ها به دنبال هشدار متخصصان درباره پتانسیل این تکنولوژی برای سوءاستفاده از مدل‌های زبانی بزرگ شدت گرفته‌اند که در واقع تکنولوژی قدرتمند پایه، در نرم‌افزارهای کامپیوتری مبتنی بر هوش مصنوعی مولد به حساب می‌آیند و امکان نوشتن متن و ایجاد تصاویر را دارند.

فون‌در‌لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در بخش ابتدایی این نشست که روز جمعه در شهر هیروشیمای ژاپن برگزار شد، گفت: «مزایای بالقوه هوش مصنوعی برای شهروندان و اقتصاد بسیار عالی است. ما همزمان باید درباره اعمال مقررات برای توسعه هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا به توافق برسیم؛ اقدامی که نشان از ارزش‌های دموکراتیک ما دارد.» او در ادامه تاکید کرد: «ما خواهان سیستم‌های هوش مصنوعی هستیم که صرف‌نظر از کشور سازنده‌شان، دقیق، قابل‌اعتماد و ایمن بوده و ساختار تبعیض‌آمیزی نداشته باشند.»

نخست‌وزیر بریتانیا، هم در این نشست گفت که هوش مصنوعی پتانسیل ارزش‌آفرینی برای رشد اقتصادی و ایجاد تحول در خدمات عمومی را دارد، تا زمانی که به صورت ایمن و مطمئن در چارچوب‌های مشخص شده، مورد استفاده قرار بگیرد.
سوناک در ادامه افزود: «ما جلسات مشورتی و مصلحت‌اندیشی متعددی در این زمینه برگزار کرده‌ایم، چون این تکنولوژی به سرعت در حال تغییر و تحول است و ما می‌خواهیم اطمینان پیدا کنیم که قوانین‌مان می‌توانند با سرعت این تغییرات همگام شوند.» سونا همچنین گفت که دولت بریتانیا همکاری نزدیکی با متحدان بین‌المللی خود خواهد داشت تا تلاش‌ها و اقدامات مشترکی برای تضمین اعمال قوانین مناسب بر شرکت‌های فعال در زمینه هوش مصنوعی، انجام شود.

آن‌طور که به وضوح پیداست، دولت‌ها به شکلی جدی به دنبال روشی برای قانونمندسازی فرآیند ظهور سیستم‌های هوش مصنوعی هستند. در هفته گذشته، قانون‌گذاران اتحادیه اروپا بر سر مجموعه قوانین سختگیرانه‌ای برای استفاده از هوش مصنوعی به توافق رسیدند که شامل اعمال محدودیت‌هایی روی چت‌بات‌های هوش مصنوعی مانند چت جی‌پی‌تی می‌شوند. در اوایل ماه مه، کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده آمریکا و شورای رقابت بریتانیا بر نظارت خودشان بر روند رشد این صنعت تاکید کردند.

رهبران در بیانیه مشترک نشست اخیر جی‌۷ اعلام کردند که دولت‌ها تصمیم دارند در اقدامی موسوم به «فرآیند هیروشیما»، مذاکراتی در سطح کابینه درباره این موضوع انجام دهند و نتایج آن را تا پایان سال اعلام کنند.
فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، برای تضمین انسان‌محور و ایمن بودن هوش مصنوعی مولد، خواهان همکاری برای ایجاد یک جریان داده ایمن و برون‌مرزی و تعهد به کمک مالی در راستای چنین اقدامی شد. ژاپن به عنوان مدیر نشست جی‌۷ در سال جاری، خواهان پشتیبانی برای استفاده عمومی و صنعتی از هوش مصنوعی و همزمان نظارت بر مخاطرات آن شد. نخست‌وزیر ژاپن در ادامه گفت: «اینکه بتوانیم با پتانسیل‌ها و خطرات این تکنولوژی به درستی برخورد کنیم، اهمیت بسیار زیادی دارد.»

بحث بر سر موضوع توسعه هوش مصنوعی در میان رهبران گروه جی‌۷، بخش مهمی از بخش ابتدایی یک نشست سه روزه بود که به بررسی وضعیت اقتصاد جهان اختصاص داشت. وزرای بخش‌های تکنولوژی و دیجیتال از دولت‌های این هفت کشور در ماه گذشته میلادی در ژاپن گرد هم آمده بودند و بر سر مجموعه‌ای از توصیه‌ها و پیشنهادها در زمینه توسعه هوش مصنوعی به توافق رسیدند.

در واقع این جلسه برای آمادگی و هماهنگی بیشتر برای نشست روز جمعه برگزار شده بود. در بیانیه رسمی که در پایان این نشست منتشر شد، وزرای این هفت کشور بزرگ صنعتی اظهار کردند: «ما یک بار دیگر تاکید می‌کنیم که سیاست‌ها و قوانین مربوط به هوش مصنوعی باید متمرکز بر بشریت و منافع انسانی و بر پایه ۹ ارزش دموکراتیک باشند که شامل حفاظت از حقوق بشر، آزادی‌های اساسی، حفاظت از حریم خصوصی و اطلاعات شخصی افراد هستند.» در ادامه این بیانیه مشترک آمده است: «ما همچنین موکدا می‌خواهیم که سیاست‌ها و مقررات در زمینه هوش مصنوعی باید با نگاهی به آینده و با در نظر گرفتن خطرات و مشکلات فراتر تعیین شوند تا از محیط آزادی که توسعه هوش مصنوعی را ممکن می‌سازد، محافظت کنند. این سیاست‌ها و قوانین باید سود بردن از این تکنولوژی را برای مردم و این سیاره به حداکثر رسانده و همزمان خطرات و مشکلات احتمالی آن را به حداقل برسانند.»

منبع: دنیای اقتصاد
کد مطلب: 73031
برچسب ها: هوش مصنوعی
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام