کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در خرید جک سقفی به چه نکاتی توجه کنیم؟

31 ارديبهشت 1402 ساعت 10:14

جک سقفی یکی از کاربردی‌ترین ابزارها در صنعت ساخت و ساز است که آن را نمی‌توان از فرایند ساختمان‌سازی کنار گذاشت. اگر قصد خرید جک سقفی برای پروژه‌های خود را دارید، تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید تا به نکات مهم این کار بپردازیم‌.


---------------- رپرتاژ آگهی -----------------



یکی از مهم‌ترین آثاری که از هر برهه تاریخی بر جای می‌ماند، بناها و سازه‌های آن دوره است که نشانه خوبی برای آشنایی با ویژگی‌های آن هستند. با نگاهی به کشور خودمان و همچنین سایر کشورهای دنیا در می‌یابید که سازه‌ها پر از نقش‌هایی هستند که مفاهیم عمیقی را منتقل می‌کنند. برج‌های مطرح دنیا، خانه‌های قدیمی آن‌ها و یا اهرام ثلاثه را تماشا کنید! پر از حرف‌ها و ناگفته‌هایی از دل تاریخ‌اند. حال برای آن که هر یک از این بناها در سال‌های دور ساخته شوند، افراد زیادی شبانه روز تلاش کرده‌اند تا چنین بناهایی را پدید آورند‌. با این حال امروزه بناهای به مراتب عظیم‌تر ساخته می‌شوند و زحمت چندانی هم بر نیروی انسانی وارد نخواهد شد. چنین چیزی به سبب پیشرفت تکنولوژی و ابداع ابزارها و تجهیزات نو است. جک سقفی یکی از کاربردی‌ترین ابزارها در صنعت ساخت و ساز است که آن را نمی‌توان از فرایند ساختمان‌سازی کنار گذاشت. اگر قصد خرید جک سقفی برای پروژه‌های خود را دارید، تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید تا به نکات مهم این کار بپردازیم‌.
 

جک سقفی چیست و چه کاربردی دارد؟


جک سقفی یک ابزار کاربردی در ساخت ساختمان‌هاست و تقریباً در تمام پروژه‌های امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد این جک‌ها را می‌توان تا حدود زیادی از نامشان حدس زد. اگر توجه کرده باشید، در ساختمان‌سازی برای تمام مصالحی که با گذر زمان استحکام خود را به دست می‌آورند، پشتیبانی گذاشته می‌شود تا از آن‌ها تا زمانی که مقاومت کافی را پیدا کنند، محافظت شود. یکی از قسمت‌های ساختمان که چنین ویژگی‌ای دارد، سقف است. زمانی که سقف هر طبقه ساخته می‌شود، در همان ابتدای راه بار زیادی به آن تحمیل می‌شود و از آن جایی که هنوز استحکام کافی را ندارد، می‌تواند دچار آسیب شود. به همین خاطر باید از سقف تا زمان مقاوم شدن آن حمایت کرد.
جک سقفی این وظیفه مهم را بر عهده گرفته است و به پایداری سقف‌ها کمک می‌کند. این جک‌ها از یک قاعده متصل به پایه تشکیل شده‌اند که بسته به ارتفاع سقف تنظیم شده و زیر سقف‌ها قرار می‌گیرند. کیفیت ساخت جک سقفی یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید برای حفظ کیفیت ساختمان به آن توجه داشته باشید. چنان چه جک سقفی به درستی انتخاب نشود، می‌تواند با ریزش سقف، خسارات مالی و جانی را سبب شود. در ادامه به انواع جک‌های ساختمانی خواهیم پرداخت.
 

انواع جک سقفی مورد استفاده در ساختمان سازی


جک سقفی نیز همچون سایر ابزارآلات ساختمانی انواع گوناگونی دارد و شما باید بسته به نیازهای خود در یک پروژه، مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید. به طور کلی جک سقفی از جنس فلز ساخته می‌شود؛ اما شمع‌های چوبی که در گذشته بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفتند نیز کاربردی مشابه داشتند. چند مورد از رایج‌ترین انواع جک سقفی را در ادامه نام برده‌ایم.
 

جک صلیبی یا T شکل


جک صلیبی یکی از رایج‌ترین انواع جک سقفی است که در انواع ساده، متحرک، سبک و سنگین تولید می‌شود. این جک‌های ساختمانی از دو قسمت نری و مادگی تشکیل شده است که سوراخ‌های روی قسمت نری، به تنظیم ارتفاع این جک‌ها کمک می‌کند. جک‌های صلیبی را باید به صورت منظم در کنار هم قرار داد و به تقریب برای هر یک متر مربع از سقف، می‌بایست یک جک صلیبی در نظر بگیرید. بازوهایی برای کنار قسمت صلیبی در نظر گرفته شده‌اند تا مقاومت و پایداری آن را افزایش داده و جک را تراز کنند. جک صلیبی همچنین در ارتفاع‌های مختلف در بازار وجود دارند که البته محبوب‌ترین آن‌ها را می‌توان جک ۳ متری دانست.
 

جک عراقی یا U شکل


جک عراقی یا همان جک U شکل یکی دیگر از انواع پرکاربرد جک سقفی است که مقاومت بیشتری در مقایسه با جک‌های صلیبی دارد. در این جک‌ها یک قاعده U شکل بر روی پایه سوار می‌شود تا سقف را حفظ کند. عمدتاً از این جک‌ها برای نگهداری تیر اصلی استفاده می‌شود. جک عراقی قابلیت تحمل وزن بیش از ۱.۵ تن را نیز دارد و به همین خاطر در بسیاری از پروژه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. جک عراقی در ارتفاع‌های ۳، ۳.۵، ۴ و ۵ متری ساخته می‌شوند. همچنین انواع سبک و سنگین آن‌ها نیز وجود دارد که بسته به نیاز، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
 
 

بهترین نوع جک سقفی کدام است؟


بهترین نوع جک سقفی چیزی نیست که بتوان یک مورد را برای تمام پروژه‌های ساختمانی معرفی کرد. در واقع در هر پروژه بسته به ویژگی‌های آن، باید به انتخاب بهترین جک سقفی بپردازید. به همین خاطر چند مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های جک ساختمانی خوب را معرفی کرده و به نکات مهم درباره خرید جک سقفی پرداخته‌ایم. در خرید جک سقفی به موارد زیر توجه داشته باشید:
   - جک سقفی باید ارتفاع مناسبی داشته باشد. جکی که بلندتر یا کوتاه‌تر از سقف مورد نظر شما باشد، عملاً کاربردی نخواهد داشت! البته جک‌های متحرک می‌توانند انتخاب خوبی برای استفاده در پروژه‌هایی با ارتفاع سقف متفاوت داشته باشند.
   - در هر پروژه از جک‌هایی استفاده کنید که تحمل بار سقف را داشته باشند. اگر جک تحمل کمی در برابر فشار وارده داشته باشد، خطر ریزش سقف وجود دارد.
   - حتماً پیش از خرید از کیفیت ساخت جک سقفی مطمئن شوید. برای ساخت این جک‌ها باید از آلیاژ مناسب استفاده شود. همچنین باید بدون درز ساخته شوند تا تحمل آن‌ها در برابر فشار بیشتر شود.
   - جک فلزی را می‌توان در صورت بروز ایراد، تعمیر کرد. بنابراین به محض مشاهده هرگونه ایراد اقدام به تعمیر آن کنید.
   - امکان خرید جک دست دوم نیز از برخی ارائه‌کنندگان آن‌ها وجود دارد. جک فلزی کار کرده را می‌توانید با قیمت کمتری خریداری کنید.
 

کلام آخر


چنان چه قصد خرید جک فلزی باکیفیت و مرغوبی را دارید، بهتر است با تحقیق و بررسی درست، بهترین منبع و مرجع جک سقفی را پیدا کنید. به این ترتیب از کیفیت و کارایی محصول خریداری شده مطمئن خواهید بود. همچنین می‌توانید بهترین انواع جک سقفی را با بهترین قیمت خریداری کنید. نکته دیگر در خرید جک، انتخاب مناسب‌ترین نوع آن برای پروژه‌های گوناگون است. امید است این مطلب، کمکی به انتخاب بهترین جک سقفی کرده باشد.  


کد مطلب: 73012

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/73012/خرید-جک-سقفی-نکاتی-توجه-کنیم

ايتنا
  https://www.itna.ir