کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قانون چک برگشتی زیر بیست میلیون تومان

30 ارديبهشت 1402 ساعت 17:07

قانون چک برگشتی زیر بیست میلیون تومان + مشاوره حقوقی قوانین جدید نحوه برگشت زدن چک صیادی جدید مجازات و جریمه چک برگشتی


---------------- رپرتاژ آگهی -----------------



بر اساس قانون چک برگشتی زیر بیست میلیون، افراد برای طرح دعوی حقوقی در خصوص چک های برگشتی به ارزش زیر 20 میلیون تومان، باید به شورای حل اختلاف محل مورد نظر مراجعه کرده و موارد را پیگیری کنند. در طول سال های گذشته قوانین مختلفی برای این دعاوی ارائه شده اند که با استفاده از آن ها می توان در خصوص احقاق حق بستانکار اقداماتی را انجام داد. در این مطلب به بررسی مجموعه نکاتی که در این حوزه مطرح می شوند، می پردازیم.
 

اعتبار چک در تجارت کشور


در کشور ما چک یک سند تجاری مهم به شمار می رود که در بخش های مختلف تجارت کشور مورد استفاده قرار می گیرد. در معاملات اقتصادی مختلف، چک ها به جای وجه نقد به عنوان بدهی بانکی پرداخت خواهند شد. در هر یک از این اسناد، تاریخ وصول چک و مبلغ مربوط به آن درج می شود. دارنده این اسناد باید در زمان مقرر به بانک مراجعه کرده و برای نقد کردن آن اقدام کند. قانون گذاران در خصوص وصول چک های برگشتی، مراحل شکایت از چک، حکم و مجازات های مربوطه و... قوانین مهمی تصویب کرده اند.
برای شکایت در خصوص چک های برگشتی و شرایط مربوط به آن ها قوانینی وجود دارند که با بررسی آن ها می توان برای نقد کردن و وصول چک های تجاری با مبالغ زیر 20 میلیون و یا بیشتر اقدام کرد.
 

چک برگشتی زیر بیست میلیون


در پاره ای موارد، افراد برای پرداخت بدهی خود از چک استفاده می کنند. این چک ها در تاریخ مقرر به بانک برده شده و برای وصول به باجه های بانکی ارائه خواهند شد. اما اگر مبلغ مربوط به چک در حساب صادر کننده آن وجود نداشته باشد، راه حل چیست؟ در این وضعیت از شرایط برگشت چک استفاده می کنند که این امکان را برای افراد فراهم می کند که کل مبلغ یا بخشی از آن را از طریق روش های قانونی وصول کنند. همچنین برخی موارد دیگر نیز در این خصوص مشکل ساز می شوند. کسری بودجه موجود در حساب بانکی صادر کننده، عدم مطابقت امضای چک با امضای صادر کننده، خوانا نبودن مبلغ و تاریخ چک و... سبب بروز این مشکلات می شود.
در کلیه این موارد از قوانین جدید چک برگشتی و حکم جلب استفاده می شود. بهتر است پیش از استفاده از راهکارهای قانونی، صادر کننده چک را از برگشت خوردن چک او مطلع کنید. به این ترتیب وصول چک ساده تر انجام خواهد شد.
 

شرایط برگشت خوردن چک


قانون چک برگشتی زیر بیست میلیون در رابطه با چک های زیر بیست میلیون تومان، با شرایط به خصوصی همراه است. برخی از این شرایط را در زیر مشاهده می کنید:
   1- اولین مسئله در خصوص برگشت خوردن چک های زیر بیست میلیون توجه به بازه های زمان و تاریخ مربوط به آن است. توجه به مدت زمان برگشت در زمانی که چک وعده دار است، بسیار اهمیت دارد. در این خصوص با محدودیت زمانی رو به رو نخواهید بود و در هر زمانی قادر به برگشت زدن این اسناد خواهید بود.
   2- در خصوص شکایت برای چک های برگشتی باید به مراجع صالح مراجعه کنید و پیگیری چک خود را انجام دهید. به این ترتیب وصول و نقد کردن آن به سهولت انجام می گیرد.
 
قانون جدید چک برگشتی زیر بیست میلیون

مراحل شکایت برای چک برگشتی


قانون چک برگشتی زیر بیست میلیون مراحل شکایت در خصوص این چک ها را نیز مشخص می کند. در این خصوص دو قانون مهم تعیین شده است. برای استفاده از هر یک از این قوانین باید به نوع چک برگشتی خود توجه داشته باشید. برخی از چک ها کیفری و برخی حقوقی هستند. در صورتی که چک شما در میان اسناد حقوقی قرار داشته باشد، برای وصول کردن آن زمان زیادی صرف نمی شود.
پس از این که چک مورد نظر را برگشت زدید، مراحل پیگیری چک در مراجع صالح انجام خواهد شد. در این خصوص مراجعه به شورای حل اختلاف هم ضرورت دارد. شما باید با استفاده از قانون چک برگشتی زیر بیست میلیون شکایات خود را در این حوزه تنظیم کرده و آن را به شورای حل اختلاف محل مورد نظر ارجاع دهید.
 

مشخصات چک های حقوقی


همان طور که پیش تر اشاره کردیم، بر اساس قانون چک برگشتی زیر بیست میلیون وصول انواع چک های حقوقی در بازه های زمانی کوتاه تری انجام می گیرد. مشخصات مربوط به این چک ها که شما را در آشنایی ساده تر با آن ها کمک می کند، به شرح زیر هستند:
   1- این چک ها باید وعده دار باشند.
   2- هر یک از آن ها تاریخ مشخصی دارند که برای وصول چک مورد استفاده قرار می گیرند.
   3- این چک ها برای ضمانت و تضمین موارد تجاری و اقتصادی گوناگون صادر می شوند.
   4- این چک ها باید شرطی باشند.

در صورتی که چک شما این مشخصات مهم را نداشته باشد، در میان چک های حقوقی قرار نمی گرد و وصول آن کمی دشوار خواهد بود.
 
قانون چک برگشتی زیر بیست میلیون
 

مجازات چک برگشتی


در قانون چک برگشتی زیر بیست میلیون به مجازات مربوط به این اسناد در شرایطی که فردی مبلغ مربوط به چک را تامین نکند، اشاره شده است. در صورتی که مبلغ چک مورد نظر زیر 1 میلیون تومان باشد، فرد به 6 ماه حبس محکوم خواهد شد. در صورتی که مبلغ چک 1 تا 5 میلیون تومان باشد، فرد به 6 ماه تا 1 سال حبس محکوم خواهد شد.
در صورتی که چک صادره مبلغی بیشتر از 5 میلیون تومان داشته باشد، فرد باید یک تا دو سال حبس شده و به مدت دو سال قادر به دریافت دسته چک بانکی نخواهد بود.
 

جمع بندی


قانون چک برگشتی زیر بیست میلیون راهنمای پرونده های حقوقی مربوط به این حوزه است. اما اگر می خواهید در این زمینه اطلاعات بیشتری به دست آورید، لازم است با وکلای حقوقی حرفه ای و زبده این حوزه مشورت داشته و از جلسات مشاوره آن ها بهره مند شوید. پرونده های مربوط به چک برگشتی برای جلوگیری از تضییع حقوق دارنده چک ایجاد شده و در مجامع مختلفی به آن ها رسیدگی می شود. رسیدگی به آن ها در صلاحیت شورای حل اختلاف هر منطقه نیز قرار می گیرد.
 


کد مطلب: 73007

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/73007/قانون-چک-برگشتی-زیر-بیست-میلیون-تومان

ايتنا
  https://www.itna.ir