۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۳۷

مزایای شستشوی برج خنک کننده

شستشوی برج خنک کننده ‌جهت نگهداری صحیح از تجهیزات و قطعات برج، یک نیاز ضروری محسوب می شود. زیرا کولینگ تاور تحث تاثیر جریان باد، خاک، شن و ماسه، برگ ها و سایر مواد جامد قرار می گیرد که باعث ایجاد یک لایه لجن در تشتک برج خنک کننده می شود.
مزایای شستشوی برج خنک کننده
---------------- رپرتاژ آگهی -----------------



شستشوی برج خنک کننده ‌جهت نگهداری صحیح از تجهیزات و قطعات برج، یک نیاز ضروری محسوب می شود. زیرا کولینگ تاور تحث تاثیر جریان باد، خاک، شن و ماسه، برگ ها و سایر مواد جامد قرار می گیرد که باعث ایجاد یک لایه لجن در تشتک برج خنک کننده می شود.
زیرا آب آلوده می تواند باعث آلوده شدن محیط کولینگ تاور، لوله ها و تجهیزات متصل به سیکل شود. همچنین با گذشت زمان و استفاده مکرر از کولینگ تاور، محیط لازم را برای رشد میکروارگانیسم ها فراهم کرده و شرایط را برای ایجاد خوردگی و رسوب در سیستم مهیا می کند. زمانی این اتفاق خطرناک خواهد بود که احتمال انتقال آلودگی ها به سایر دستگاه ‌های گران قیمت صنعتی نیز وجود داشته باشد.
تمیز کردن و شستشوی برج خنک کننده و تصفیه آب داخل آن از آسیب رسیدن به کل سیستم به دلیل گرفتگی و خوردگی جلوگیری می کند. حتی اگر به طور مرتب آب تصفیه شود، باز هم برج باید تمیز شود تا سیستم از باکتری ها و میکروب ها در امان بماند.
معمولاَ تجهیزات خنک کننده به دلیل کاهش نیاز در زمستان، تخلیه شده و بدون استفاده می شوند. بنابراین توصیه می شود که حتماً یکی از دوره های شستشوی برج، در این زمان انجحام شود. تمیزکاری و شستشو در فصل زمستان باعث می شود تا در زمان پر کردن مجدد، سیستم بیشترین استفاده و راندمان را داشته باشد.
 

برنامه ریزی برای شستشو برج خنک کن


شستشوی برج خنک کننده
بعضی اوقات در فصول سرد سال، کولینگ تاورها مورد استفاده قرار نمی گیرند. درنتیجه فرصت مناسبی برای شستشو و تمیز کردن برج خنک کن بوجود می آید. حتی اگر در تمام طول سال نیز از سیستم خنک کنده استفاده شود، باز هم باید برای تمیز کردن دوره ای، برنامه ریزی نمود. برنامه ریزی دوره ای باعث می گردد تا از تشکیل رسوباتی که به سیستم آسیب می رسانند، جلوگیری به عمل آید.
این لایه های رسوب شکل گرفته کمپرسور سیستم را به کارکردن بیشتر مجبور می کند. زیرا افزایش کارکرد در سیستم، هزینه های اضافی و انرژی مصرفی بیشتری را به سیستم تحمیل می کند. این فشار مضاعف بر کمپرسور می تواند کاهش طول عمر تجهیزات و تأثیرات منفی دیگری را به مجموعه وارد کند. در ضمن باعث می شود تا فراتر از ظرفیت بهینه تعیین شده عمل کند. یک لایه رسوب با ضخامت ۰.۱۲۵ اینچ می‌ تواند ۲۰ درصد بر اثر منفی به ظرفیت وارد آورد.
 
رسوبات در برج خنک کننده

در ضمن در صورتی که سیستم برای اولین بار در سیکل کاری قرار می‌گیرد، باید قبل از استفاده حتماً تمیز شود. تمیزسازی ابتدایی برج خنک کن از این رو حائز اهمیت است که ممکن است در مراحل ساخت و مونتاژ، آلودگی ها و گرد و غبار در درون دستگاه نشسته باشد.
تزریق آب تصفیه شده به سیستم کولینگ تاور، یکی دیگر از مهمترین اصول نگهداری برج خنک کننده می باشد. حمل و نصب اجزای خنک کننده می تواند باعث آسیب یا ترک متریال و خوردگی شود. با تمیز کردن و رسیدگی به این نکات و استفاده از آب تصفیه شده، راندمان بالاتری از سیستم را خواهیم دید.
 

نکات برنامه‌ریزی تمیز کاری کولینگ تاور 


برای برنامه ریزی عملیات تمیز کردن و شستشوی برج خنک کننده، مطمئناَ با چالش ‌های متعددی روبرو خواهید شد. برخی از مهمترین نکاتی که باید به آنها توجه کرد، عبارت هستند از:
   - محاسبه و درک میزان غلظت رسوبات در آب
   - تمرکز بر روی به حداقل رساندن میزان هدر رفت آب
   - در نظر گرفتن یک برنامه مشخص در سیستم های مدار بسته، در بهترین شرایط
   - گسترش منابع آب برای خنک کردن
   - میزان کارکرد کلی دستگاه
   - میزان سختی آب در گردش در برج های خنک کننده و تأثیر آن بر پکینگ مدیا
   - نوع پکینگ استفاده شده در سیستم کولینگ تاور
   - استفاده یا عدم استفاده از کولینگ تاور در فصل زمستان
   - میزان آلودگی سیال موجود در دستگاه
   - توجه به عدم اختلال در تولید و هدف گذاری های صنعتی
 

فواید تمیز کردن برج خنک کننده


   - عدم رشد میکرو ارگانیسم با شستشوی کولینگ تاور
   - کاهش هزینه تصفیه آب سیستم کولینگ
   - جلوگیری از تشکیل رسوب با تمیز کردن برج خنک کن
 

نکات مهم در نگهداری برج خنک کننده


   - کنترل و بازرسی دوره ای موجب افزایش و طول عمر قطعات داخلی خواهد شد.
   - عملکرد صحیح قطعات داخلی موجب افزایش راندمان در حال کار کولینگ تاور می شود.
   - کارکرد درست سیستم پاشش آب و سیستم هوادهی موجب کاهش میزان مصرف آب و برق می شود.
   - نگهداری اصولی دستگاه موجب کم شدن هزینه های ناشی از تعویض قطعات داخلی خواهد شد.
   - شستشو دوره ای قطعات داخلی کولینگ تاور همانند پکینگ موجب کاهش هزینه های تعویض فیلترهای دستگاه تصفیه خواهد شد.
 

نحوه شستشو و تمیز کردن برج خنک کننده


روند انجام تمیز کردن برج خنک کننده کمک می کند تا مشکلاتی مانند رسوبات و باکتری ها بوجود نیاید. در حقیقت اگر لیست عیب یابی سیستم خنک کاری مرور شود، متوجه وجود ذرات جامد، رسوب یا خوردگی در سیستم خواهیم شد که با تمیز کردن سیستم خنک کننده، این مشکلات برطرف خواهند شد.
در ادامه این مقاله به مراحل شستشوی کولینگ تاور خواهیم پرداخت.

   - خاموش کردن فن ها
فن ها با سرعت بسیار بالایی حرکت می کنند و می توانند به تکنسین تمیز کاری برج به شدت آسیب وارد کنند

   - بازرسی
نازل‌ها، سیستم لوله کشی، تشتک و پکینگ‌ ها را  از نظر وجود رسوب و لجن بررسی کنید.

   - انتخاب شیوه شستشو
کلرزنی، اسید شویی، اضافه سازی مواد شیمیایی، شستشو با آب معمولی و…

   - تمیز کاری مسیر جریان آب گرم
از جمله روزنه ها و نازل ها را تمیز کنید تا رسوبات و باکتری ها از بین بروند. هنگام تمیز کردن این نواحی از اسپری آب با فشار کم یا از یک شلنگ و یا برس استفاده کنید تا از آسیب رسیدن به سیستم جلوگیری شود. اگر نازل آسیب دیده و یا از بین رفته است، قبل از آبگیری مجدد، آنها را تعویض کنید.

   - شستشوی پکینگ برج خنک کننده
همچنین تعویض این پکینگ‌ها در صورت نیاز

   - خروج لجن از تشتک
تمام سطوح در تماس با آب که می توانند باکتری ها را در خود جای دهند؛ یا امکان رسوب در آن ها امکان دارد را تمیز و ضد عفونی کنید.

   - ضدعفونی و شستشوی تشتک و فن استک
به جهت جلوگیری از انتشار باکتریها به محیط بیرون از دستگاه

   - بازرسی تشتک و قطعات توزیع
قبل از پر کردن برج و استفاده مجدد، تمام قطعات آسیب دیده را از برج خارج کنید (درصورت نیاز باید تعمیر یا تعویض نمود).
 

لزوم شستشوی برج خنک کننده برای سلامتی انسان


بطورکلی موارد ایمنی را به هنگام تمیز کردن برج خنک کن، باید رعایت کرد. گرما و رطوبت بالای سیستم باعث رشد برخی از باکتری ها می شود. بنابراین باید از محافظ تنفسی و چشمی استفاده کرد. زیرا باکتری ها به راحتی از طریق تنفس و از راه چشم وارد بدن شده و فرد را دچار بیماری های خطرناک می کنند. همچنین با رسوب پذیری تشتک کولینگ تاور، آب های خنک شده نیز ممکن است آلوده شوند. همین آبهای آلوده شده از طریق لوله های خروجی متصل به تشتک، مجدداَ وارد سیرکولاسیون تولید خواهند شد.
 

انواع روشهای ضدعفونی و شستشوی برج خنک کننده


روش های مختلفی برای شستشو و تمیز کردن برج خنک کننده وجود دارند. اما  اغلب یکی از روش ها برای شستشوی سیستم های کولینگ تاور مورد استفاده قرار می گیرند.
   - شستشوی کولینگ تاور با کلرزنی
کلرزنی کولینگ تاور از رشد توده های رسوب در این دستگاه ها جلوگیری می نماید. البته باقی ماندن اثرات کلر در دستگاه، می تواند بر سلامت انسانها تأثیر منفی داشته باشد. ‌به همین جهت شستشوی سیستم پس از انجام مراحل کلرزنی، بسیار ضروری خواهد بود.
   - شستشوی اسیدشویی برج خنک کن
در روش اسیدشویی کولینگ تاور باید حتماً با کارشناسان و افراد خبره مشورت صورت پذیرد. بخاطر داشته باشید که چنانچه اجزای برج از متریال های ضعیف تری مانند پی وی سی ساخته شده باشند، شیوه اسید شویی پیشنهاد نمی شود.
   - شستشوی کولینگ تاور با مواد شیمیایی
میزان ریختن مواد شیمیایی در سیستم کولینگ تاور باید کاملاَ به اندازه باشد. یعنی نه کم و نه زیاد. همچنین باید به این نکته توجه کرد که استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی می تواند آسیب های شدیدی را به دستگاه رسانده و باعث تشکیل نوع دیگری از رسوبات شیمیایی شود.
   - تمیز کاری برج خنک کننده با واترجت
شستشوی برج خنک کن با واترجت، با نام روش تمیزکاری هیدروبلاست شناخته می شود. میزان شدت و حجم پاشش آب توسط واترجت، قابل تنظیم و کنترل می باشد. ویژگی بسیار مثبتی که می تواند در صرفه جویی آب و عدم آسیب به سطوح شکننده برج ها، موثر باشد.
 

شستشوی پکینگ برج خنک کننده


پکینگ های برج خنک کننده به عنوان مهمترین بخش سیستم خنک کننده محسوب می شوند. این سطوح را باید تمیز و ضد عفونی نمود. در صورت آسیب دیدن جدی این بخش، باید آنها را با پکینگ‌های جدید تعویض کرد.
 

شستشوی تشتک


گاهی اوقات اتفاق می افتد که در هنگام شستشوی برج خنک کننده با چالش های مختلفی روبرو شویم. یکی از این چالش ها، تجمع توده های لجن و ذرات جامد در تشتک کولینگ تاور می باشد. برای حذف لجن از یک نوع دستگاه خلاء ویژه ای که عملکردی شبیه به جاروبرقی دارد، استفاده می گردد. این دستگاه بدون نیاز به خاموش شدن سیستم یا تخلیه تشتک، تمام لجن را از کف خارج می کند. درصورتی که سیستم در حال کار باشد و لجن را خارج می نماید، حتماً مقداری از آب خارج می شود. باید اطمینان حاصل نمایید که سطح آب از پارامترهای استاندارد کاهش نیابد و عملکرد برج مختل نشود.
همچنین نیاز است که تشتک و فن استک را ضد عفونی کرد. ضد عفونی تشتک و محفظه فن از توزیع باکتری ها بر روی آب و انتقال آنها به هوا جلو گیری می کند. جلوگیری از انتقال باکتری ها به محیط اطراف، یک روش حیاتی برای جلوگیری از رشد و تکثیر باکتری لژیونلا است. بطور کلی منظور از شستشوی تشتک، تمیز کردن سطوح و آبکشی این بخش از سیستم های کولینگ تاور است. این درحالی است که منظور از تمیز کردن و شستشوی پکینگ برج خنک کننده، باز کردن گرفتگی ‌های سطوح پکینگ ها می‌ باشد.
 

روند تمیز کردن رسوبات برج خنک کننده

 
رسوب زدایی در برج خنک کننده

روش تمیز کردن رسوبات در برج های خنک کننده به صورت زیر است:
   - تامین و مشخص کردن مقدار و اندازه ماده شیمیایی مصرفی و خاموش کردن پمپ
   - اضافه کردن آب
   - شستشوی مجدد
   - چک کردن سلامت نازل ها
   - مرحله راه اندازی مجدد پمپ
   - تست PH
 

توصیه های کار بردی در شستشوی برج خنک کننده


نظارت دائمی بر فرآیند شستشو با اسید
   - کنترل مدت زمان گردش محلول اسیدی بر اساس میزان لایه های رسوب تا چند ساعت
   - کنترل مدت زمان نگهداری اسید برای شستشو و فرآیند اسید درمانی (نباید زمان زیادی را در بر بگیرد)
   - هیدروکلریک اسیدها و اسید متان سولفونیک، نباید بیش تر از شش ساعت، در مجموعه سیستم سیرکوله شوند.
 

سخن پایانی

 
خوردگی ناشی از رسوبات در برج خنک کننده

تمیز کردن برج های خنک کننده تا هر زمان که که آب گرم شده یا تبخیر می شود و رسوبات و مواد جامد در آن باقی می ماند، باید انجام شود. زیرا این رسوبات می توانند بر کارایی سیستم های خنک کننده با آب و عمر کلی تجهیزات تأثیر منفی بگذارند. این پدیده می تواند رسوبات ضخیمی را در مناطق انتقال حرارت ایجاد کرده، جریان آب را کاهش دهد، انتقال حرارت را کم کرده و در نهایت باعث افزایش فشار بالا سری شود.
 
کد مطلب: 72967
برچسب ها: رپرتاژ
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام