۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۳:۵۵

دردسرهای گوگل‌ در ارائه چت‌بات‌ "بارد" در اتحادیه اروپا

ایتنا - گوگل، لیست انتظار استفاده از چت‌بات‌ "بارد"، رقیب چت‌بات‌هوش مصنوعی "چت‌جی‌پی‌تی" را برداشته است و این پلتفرم اینک در ۱۸۰ کشور جهان در دسترس است. در این فهرست اما نام آلمان و ۲۷ عضو دیگر اتحادیه اروپا دیده نمی‌شود.
دردسرهای گوگل‌ در ارائه چت‌بات‌ "بارد" در اتحادیه اروپا

سوندار پیچای مدیر اجرایی گوگل در خلال همایش گوگل آی/او ۲۰۲۳ در مانتین ویوی کالیفرنیا اعلام کرد که گوگل، تلاش خواهد کرد چت‌بات هوش مصنوعی خود به نام "بارد" را در  بازار کشورهای اتحادیه اروپا و در آلمان نیز عرضه کند.

در این همایش همچنین اعلام شد که  گوگل، لیست انتظار برای استفاده از بارد، یعنی رقیب چت‌بات‌هوش مصنوعی "چت‌جی‌پی‌تی" را برداشته است و این پلتفرم اینک در ۱۸۰ کشور جهان به زبان انگلیسی در دسترس قرار گرفته است. در این فهرست اما نه نام آلمان دیده می‌شود و نه ۲۷ عضو دیگر اتحادیه اروپا. این موضوع موجب ایجاد نگرانی‌هایی مبنی بر این شده که ممکن است قابلیت‌های فوق‌‌العاده هوش‌مصنوعی تا مدت زمانی طولانی از دسترس اروپا خارج باشد.

به گزارش ایتنا و به نقل از دویچه وله، کمتر از دو ماه از زمان معرفی چت‌بات‌ "بارد" گوگل گذشته است و این شرکت اعلام کرده که این سیستم هوش مصنوعی مولد در این مدت، تحولات بسیاری را تجربه کرده و روش‌های جالب و خلاقانه‌ای در تعامل میان انسان‌ها و این عامل هوش ‌مصنوعی به وجود آمده است.

از زمان رونمایی از بارد در ایالات متحده آمریکا و بریتانیا، گوگل از راه‌اندازی سیستم PaLM 2، جدیدترین مدل زبان بزرگ خود (LLM) خبر داده است که پیشرفت بزرگ و سریعی در این زمینه محسوب می‌شود. توانایی‌های بارد به خصوص در کدنویسی و محاسبات پیشرفته طی هفته‌های گذشته به یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین قابلیت‌های این سیستم تبدیل شده است. گوگل اعلام کرده که این سیستم هنوز در مراحل آغازین خود قرار دارد و به زودی، هم به لحاظ آموزش دیدن و هم به لحاظ الگوی پاسخ‌گویی پیشرفت‌های چشمگیری را نشان خواهد داد.

اعلام این خبر که آلمان و سایر کشورهای اروپایی در فهرست کشورهای با قابلیت دسترسی به بارد قرار ندارند،  به بحث‌‌ها و تبادل‌نظری‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی و اخبار این کشورها دامن زده است.
 

در همین زمینه، سوندار پیچای در همایش گوگل آی/او ۲۰۲۳ به نوعی به این نگرانی‌‌ها پاسخ داد و گفت که گوگل به هر حال، بارت را در این کشورها یعنی در کشورهای اروپایی عرضه خواهد کرد و از دید این شرکت، کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا در معرفی محصولات جدید گوگل مهم‌اند.

به گفته پیچای، برای به کارگیری و آغاز به کار استفاده از محصولات جدید، تلفیقی از عوامل گوناگون لازم است. او افزود، برای محصولی همچون بارت، قصد ما این است که همه چیز خوب پیش برود و با شرایط محیطی تطابق داشته باشد. برای آغاز به کار برخی محصولات در برخی کشورها، نه تنها چنین تطابقی ضروری است بلکه پرسش‌های حقوقی و مسائل مرتبط با قانون‌گذاری نیزمهم‌اند.

از جمله این که یادگیری ماشینی سیستم‌های هوش مصنوعی باید با بازخوردهای انسانی تکمیل شود. او اعلام که گوگل قصد دارد از این طریق اطمینان یابد که عرضه این محصولات، با هنجارهای محلی و ملاحظات اجتماعی در نواحی مختلف جهان سازگار است و چنین ملاحظاتی را در نظر می‌گیرد. پیچای همچنین در سخنان خود افزود که در نظر گرفتن چنین مسائلی، پیشبرد کار را دشوارتر می‌کند چرا که قانون‌گذاری در برخی از مناطق جهان متفاوت است، از این رو کار بیشتری برای انجام دادن وجود دارد و ما تصمیم داریم به آن دست پیدا کنیم.

چت‌بات بارد گوگل، رقیب چت‌بات متنی به نام "چت‌جی‌پی‌تی" محصول شرکت نو‌آفرین "اوپن‌ای‌آی" محسوب می‌شود که در کنار محبوبیت روزافزون خود به بحث‌ها و مناقشات حقوقی نیز دامن زده بود.
 

چندی پیش در ۳۱ مارس، یک نهاد نظارتی در ایتالیا، حکم ممنوعیت دسترسی به "چت‌جی‌پی‌تی" را  به دلیل نقض حریم خصوصی صادر کرد. اگرچه که این ممنوعیت با گذشت کمتر از یک ماه و در پی آن‌که شرکت اوپن‌ای‌آی، چندین ویژگی جدید در زمینه حریم خصوصی را به چت‌بات هوش مصنوعی خود اضافه کرد، رفع شد.

استفاده همگانی از سیستم‌های هوش مصنوعی در جهان، سبب شده که کشورهای مختلف به خصوص کشورهای اروپایی در پی تصویب قوانینی به منظور جلوگیری از سوء استفاده از آن باشند.

آنگونه که در همایش گوگل آی/او ۲۰۲۳ اعلام شد، چت‌بات‌ "بارد" به زودی در قالب ۴۰ زبان از جمله فارسی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.
کد مطلب: 72956
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام