۰
plusresetminus
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۴۵

کاوشگر فضایی امارات برای بررسی هفت سیارک به فضا پرتاب می‌شود

ایتنا - این کاوشگر فضایی قرار است با کمک گرفتن از گرانش زمین، زهره و مریخ، ۳.۶ میلیارد کیلومتر را در فضا طی کند تا به مقصد برساند.
کاوشگر فضایی امارات برای بررسی هفت سیارک به فضا پرتاب می‌شود

وب‌سایت نشنال نیوز از برنامه‌ریزی سازمان فضایی امارات متحده عربی برای اجرای یک ماموریت فضایی بلندپروازانه در سال ۲۰۲۸ خبر داد. بر اساس این گزارش، این کاوشگر فضایی قرار است با کمک گرفتن از گرانش زمین، زهره و مریخ، ۳.۶ میلیارد کیلومتر را در فضا طی کند تا به مقصد برساند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، اسامی سیارک‌هایی که سازمان فضایی امارات متحده عربی قصد کاوش آن‌‌ها را دارد، در مقاله‌ای که قرار است ماه آینده در همایشی در ایالات متحده آمریکا ارائه شود، ذکر شده است.

سازمان فضایی امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۱ اعلام کرده بود که بنا دارد در سال ۲۰۲۸ کاوشگری را به کمربند سیارکی واقع میان سیاره مشتری و مریخ، بفرستد.

این کاوشگر فضایی قرار است روی شش سیارک ماموریت فلای‌بای یا اصطلاحا پرواز از فاصله نزدیک انجام دهد و در پایان، بخت خود را برای فرود بر سیارک هفتم بیازماید. بر اساس گزارش منتشرشده، این کاوشگر برای رسیدن به مقصد خود از گرانش زمین، زهره و مریخ کمک خواهد گرفت.

این هفت سیارک عبارت‌اند از ۱۰۲۵۳وستر والد، ۶۲۳ چیمرا، ۱۳۲۹۴رکاکس، ۸۸۰۵۵، ۲۳۸۷۱، ۵۹۹۸۰ و همچنین سیارک دیگری به نام جاستیتیا ۲۶۹ که آخری همان سیارکی است که قرار است برای فرود بر آن تلاش شود.

این ماموریت فضایی با طی مسافت سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون کیلومتری خودــ هفت برابر مسافتی که کاوشگر امید که در سال ۲۰۲۱ برای رسیدن به مریخ پیمودــ چالش‌برانگیزترین ماموریت برنامه فضایی امارات است.

دانشگاه کلرادو بولدر که برای اجرای موفقیت‌آمیز این ماموریت با سازمان فضایی امارات همکاری می‌کند، پیش از این نیز در ماموریت ارسال کاوشگر به مریخ هم با امارات متحده عربی همکاری داشت.

این ماموریت یک ماموریت اکتشافی برای بررسی درونی منظومه شمسی است و سیارک‌های واقع در کمربند اصلی میان سیاره مریخ و مشتری را کاوش خواهد کرد. از جمله اهداف این ماموریت فضایی گسترش دانش بنیادی و فناوری‌های مربوط به آن عنوان شده است. اهدافی چون نوآوری، مشارکت عمومی و توسعه زیرساخت‌های صنعت فضایی نیز دیگر اهدافی‌اند که سازمان فضایی امارات متحده عربی در این ماموریت دنبال می‌کند.

بررسی یک سیارک نادر
جاستیتیا ۲۶۹ سیارکی منحصربه‌فرد واقع در فراسوی مدار نپتون است که کاوشگر امارات متحده عربی آن را از نزدیک بررسی خواهد کرد. این تکه سنگ فضایی که نخستین بار سال ۱۸۸۷ کشف شد، به خاطر ‌ته‌رنگ سرخش دانشمندان را گیج کرده است.

از جمله اهداف علمی این کاوشگر بررسی خاستگاه و همچنین نحوه تکامل سیارک‌های سرشار از آب و بر پایه سه پرسش اصلی استوار است؛ نخست اینکه این سیارک‌های غنی از ترکیبات فرار کجا شکل گرفته‌اند و اینکه آیا میان این سیارک‌ها و شهاب‌سنگ‌های خاص ارتباطی وجود دارد؟ و سوم اینکه مواد شیمیایی موجود و همچنین میزان فراوانی ترکیبات فرار در آن‌ها چه اطلاعاتی از تکامل کمربند سیارکی به ما می‌دهند؟

این کاوشگر به منظور پاسخ به این پرسش‌ها، تاریخچه ژئولوژیک و میزان ترکیبات فرار در چند سیارک در کمربند اصلی را تعیین و ساختار درونی آن را بررسی خواهد کرد.

در این ماموریت همچنین کمیت‌های دمایی و خواص ترموفیزیکی دو سیارک بررسی می‌شود تا با استفاده از این داده‌ها بتوان به روند تکاملی پوسته سیارک و پیشینه ترکیبات فرار موجود در آن پی برد.

این کاوشگر همچنین با استفاده از ابزارهای سنجش از راه دور، به رصد از نزدیک سیارک جاستیتیا ۲۶۹ خواهد پرداخت. این سیارک با قطر ۵۴ کیلومتر به شدت سرخ‌فام است و به نظر می‌رسد خاستگاه آن دوردست‌های منظومه شمسی باشد.

از میان اهداف مشخص‌شده برای پرواز از نزدیک می‌توان به ۶۲۳چیمِرا، بزرگ‌ترین عضو باقیمانده از خانواده سیارک‌های ابتدایی نوع سی و اعضای خانواده‌های باپتیستینا، ائوس، اریگونه، ائوترپه اشاره کرد.

پنج هدف از میان هفت هدف سیارات نوع سی به شمار می‌روند که این موجب می‌شود ویژگی طیف متنوعی از اجرام کربنی را مشخص کند که برخی از آن‌ها سرشار از سیلیکات‌های ورقه‌ای‌اند؛ مسئله‌ای که بخشی مهم از معمای مراحل ابتدایی شکل‌گیری منظومه شمسی و تکامل دینامیکی بعدی آن را تشکیل می‌دهد.

فضاپیمای الکتریکی
این کاوشگر فضایی برای پرواز ارتفاع کم یا اصطلاحا فلای‌بای بر فراز سیارک‌ها از یک سامانه نیرومحرکه الکتریکی خورشیدی و همچنین از گرانش زهره، زمین و مریخ بهره خواهد برد.

نام این کاوشگر هنوز مشخص نشده است

محموله‌های بار متعددی از جمله ابزار سنجش از راه دور مانند دوربین مرئی با زاویه باریک، طیف‌سنج فروسرخ موج میانی، طیف سنج فروسرخ حرارتی و دوربین در این فضاپیما وجود خواهد داشت.

هر کدام از این ابزارها طی رصد سیارک‌ها و پرواز از نزدیک (فلای‌بای) و همچنین فرود بر جاستیتیا ۲۶۹ داده‌های لازم را گردآوری می‌کنند. سازمان فضایی امیدوار است با کمک دستاوردهای این کاوشگر، بخش خصوصی فضایی در امارات متحده عربی را تقویت کند. شرکت‌های نوآفرین و شرکت‌های دیگر در ساخت ۵۰ درصد این کاوشگر همکاری خواهند کرد و این به اقتصاد امارات هم کمک می‌کند.

برنامه‌های فضایی تا دهه‌ها تنها در انحصار دولت‌ها بودند اما اینک بخش خصوصی به بازیگری اصلی در این زمینه تبدیل شده است.
کد مطلب: 72891
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام