۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۳
وزیر ارتباطات:

۸۰ درصد خانوارها تا سال ۱۴۰۴ به اینترنت پر سرعت متصل می‌شوند

ایتنا - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته بیشتر نیاز مردم به اینترنت بر اساس فناوری های ثابت مبتنی بر فیبر نوری تامین می شود، درحالیکه این موضوع در کشور ما دقیقا برعکس است.
۸۰ درصد خانوارها تا سال ۱۴۰۴ به اینترنت پر سرعت متصل می‌شوند

عیسی زارع پور _ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک گفت و گوی خبری با اشاره به اهمیت توسعه فیبر نوری برای منازل و کسب و کارها گفت: یکی از راهبردهای کلیدی دولت مردمی در راستای توسعه شبکه ملی اطلاعات، فراهم کردن اینترنت و شبکه پرسرعت، با کیفیت و امن برای هموطنان عزیزمان است. در این راستا ما طرح فیبر نوری منازل و کسب و کارها را در دستور کار قرار دادیم تا تمام ساختمانها را با فیبر به شبکه ارتباطی متصل کنیم.

به گزارش ایتنا از ایسنا، وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه در حال حاضر در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان بیشتر نیاز مردم به اینترنت بر اساس فناوری های ثابت مبتنی بر فیبر نوری تامین می شود گفت: این موضوع در کشور ما دقیقا برعکس است و بیش از ۷۰ درصد نیاز مردم از طریق اینترنت همراه تامین می شود و این مسئله مشکلاتی را برای شبکه تلفن همراه ایجاد کرده است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه فیبر نوری زیر ساخت توسعه سه چهار دهه آینده خواهد بود گفت: بر مبنای این تحلیل و بر اساس مصوبات بالا دستی از جمله مصوبه شورای عالی فضای مجازی که تاکید دارد تا افق ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد خانوارها به سرعت میانگین ۲۵ مگابیت بر ثانیه دسترسی داشته باشند، ما به جای اینکه فناوری های در آستانه منسوخ شدن از جمله VDSL را انتخاب کنیم، سراغ یک پروژه راهبردی و البته سخت یعنی فیبر نوری منازل و کسب و کارها رفتیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر این پروژه در ۱۱ مرکز استان و ۱۰۰ شهر شروع است گفت: اینترنتی که مشترکان با پروژه فیبر نوری دریافت می کنند، سرعتی نزدیک به ۹۰۰ مگابیت بر ثانیه دارد و این یعنی تا ۸۰ برابر سرعتی بالاتر از اینترنت فعلی که مردم در اختیار دارند.

زارع‌پور درباره پروژه فیبرنوری اظهار کرد: این پروژه سرویس پایدارتر و با کیفیت تری را در اختیار مردم قرار می دهد و حتی جالب است بدانید که مصرف انرژی فناوری مبتنی بر فیبر نوری بسیار کمتر از فناوری های همراه است.  

وی افزود: به طور مثال 4G یا 3G حدود سه وات انرژی مصرف می کند، درحالی که وای فای نسخه های جدید آن در حد میلی وات انرژی مصرف می کند. این فناوری برای آینده و روبه جلو است و ان‌شالله کشور را برای سه و چهار دهه آینده بیمه می کند اما کار بسیار سختی است و باید همه کوچه ها و خیابانها کنده شود و همه باید دست به دست یکدیگر دهند. این پروژه هم مانند نهضت گازکشی است که همه به دنبال رساندن گاز به خانه های مردم بودند.  

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: الان باید چنین حسی ایجاد شود و در شهرهایی که کار شروع شده است، همه دست به دست یکدیگر داده‌اند. در شهرهای مختلف در حال انجام کار با فناوری های نوین هستند و دستگاه های حفاری جدیدی  وارد و بعضاً در داخل کشور ساخته شده که خرابی آن بسیار کم است و حتی سه سانتی‌متر آسفالت را تخریب می کنند و در همان موقع میکرو داکت و داکتها را روی زمین می‌خوابانند و در مرحله بعد فیبر و تجهیزات نصب می شود. 

زارع پور ادامه داد: در زمانی که ما ۲۰ میلیون پوشش را اعلام کردیم، خیلی ها گفتند نمی شود اما با اقداماتی که دولت انجام داده است، مقدمات و الزامات کار را فراهم کردیم. امسال سال بزرگی برای این پروژه است و هدفگذاری این است که امسال بین هشت تا ۱۰ میلیون خانوار را تحت پوشش قرار دهیم که اکنون این عدد بین ۲/۷ و ۲/۸ است اما هفته بعد در روز جهانی ارتباطات فاز اول این کار که سه میلیون خانوار را تحت پوشش قرار می‌دهد را با حضور  ریاست محترم جمهور رونمایی خواهیم کرد و در چندین شهر سرویس خدمت رسانی به مردم در این قالب را آغاز خواهیم کرد.  

وی در ادامه این برنامه با اشاره به تصویب آیین نامه بند سین تبصره ۷ قانون بودجه در جلسه روز دوشنبه هیات دولت و ایجاد حساب توسعه فیبرنوری گفت: دولت سال گذشته مصوبه ای داشت که ۸ درصد درآمدش از اپراتورهای همراه بابت توسعه پروژه فیبر نوری سرمایه گذاری شود. همچنین همه دستگاههای اجرایی مکلف شده اند که برای توسعه این پروژه با وزارت ارتباطات همکاری کنند و زیرساختهای خود را در اختیار این پروژه قرار دهند.

زارع‌پور افزود: بر همین اساس نیز طبق ابلاغیه وزیر محترم کشور، شهرداران هم پای کار آمده اند و عملیات اجرایی آن در ۱۰۰ شهر و ۱۱ استان شروع شده است و از هفته آینده خدمات رسانی به مردم را آغاز می کنیم.

وی با اشاره به سامانه آنلاین پوشش شبکه فیبر نوری گفت: ما داشبوردی راه اندازی کرده ایم در سامانه iranfttx.ir تا خودمان را در معرض قضاوت مردم قرار دهیم. مردم عزیز می توانند هم میزان پیشرفت پروژه و هم پوشش محل زندگی و کار خود را ملاحظه کنند اما در نظر داشته باشند که این پروژه سه ساله است و اگر محل زندگی و کارشان تحت پوشش نبود، ناامید نشوند. تلاش می کنیم که امسال ۵۰ درصد یعنی بین ۸ تا ۱۰ میلیون نفر از مردم را تحت پوشش قرار دهیم.

زارع پور خاطرنشان کرد: دولت بابت ایجاد پوشش از محل «حساب توسعه فیبرنوری» در شهرهای کوچک به ازای هر خانواری که تحت پوشش قرار بگیرند یک میلیون ۲۰۰ هزار تومان و در مراکز استان (غیر از هشت کلان شهر) ۵۰۰ هزار تومان یارانه به اپراتورها پرداخت می کند و ۲ میلیون تومان هم برای اتصال به عنوان یارانه پرداخت خواهد کرد که قرار است این یارانه، هزینه اتصال منهای مودم را پوشش دهد و تلاشمان این است که اپراتورها هزینه مودم را هم به شکل قسطی در اختیار مردم قرار دهند.
کد مطلب: 72858
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام