۰
plusresetminus
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۴۴

داروی جدیدی علایم آلزایمر را تا ۳۵ درصد کاهش دهد

ایتنا - به تازگی داروی جدیدی توانایی کند کردن پیشرفت گونه غالب زوال عقل را نشان داده است.
داروی جدیدی علایم آلزایمر را تا ۳۵ درصد کاهش دهد

 طبق نتایج مقدماتی مطالعه‌ای که شرکت داروسازی الی لیلی منتشر کرده است؛ داروی دونانمب (donanemab) زوال شناختی بیماران مبتلا به آلزایمر را ۲۷ تا ۳۵ درصد کاهش داده است.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، براساس این گزارش مصرف‌کنندگان این دارو در مقایسه با بیمارانی که آن ‌را مصرف نکردند توانایی بیشتری در انجام فعالیت‌های عادی روزانه‌ داشتند.

دکتر کت مامری، سرپرست امور بالینی درمانگاه اختلالات شناختی در بیمارستان ملی مغز و اعصاب و جراحی مغز و اعصاب لندن گفت: «این نتیجه نشان می‌دهد اکنون پا به دوران درمان بیماری آلزایمر گذاشته‌ایم.»

شش ماه پیش، شرکت دارویی یی‌سای (Esai) اعلام کرد داروی آن‌ها به نام لیکانمب (lecanemab) نیز اثربخشی مشابهی در کاهش پیشرفت آلزایمر نشان داده است.

این داروها، اگرچه ممکن است تاثیر بسزایی بر شرایط موجود درمان بیماری آلزایمر داشته باشند، اما معایبی هم دارد.

به گزارش اسکای نیوز در آزمایش دونانمب، دو و شاید سه بیمار از هزار و ۷۰۰ شرکت‌کننده پس از مصرف این دارو بر اثر تورم مغز جان باختند.

 


وقایع مشابهی از جمله خونریزی مغزی در آزمایش لیکانمب مشاهده شد، هرچند ایجاد ارتباط مستقیم بین این اتفاقات و خود دارو دشوار بود.

هر دو دارو پادتن‌هایی مصنوعی شبیه پادتن‌های تولیدی دستگاه ایمنی بدن‌اند و برای از بین بردن نوعی پروتئین بی‌فایده و «چسبنده» به نام آمیلوئید که در مغز افراد مبتلا به آلزایمر تجمع می‌کند، طراحی شده‌اند.

این داروها توانایی پاکسازی کامل آمیلوئید‌های جمع‌شده را نشان دادند و اعتقاد بر این است که همین دلیل اثربخشی آن‌ها است.

اما اثر داروها، حداقل در مدت زمان این آزمایش‌ها کم بود. هنوز هیچ دارویی موفق به متوقف کردن آلزایمز نشده است، چه رسد به معکوس کردن اثرات آن.

هرچند این نتایج نشان می‌دهد پس از سال‌ها ناکامی، حالا تحقیقات مربوط به آلزایمر در مسیر درستی قرار گرفته‌ است.

دکتر سوزان کولهاس از پژوهشگاه آلزایمر بریتانیا گفت: «اکنون در آستانه اولین نسل از درمان‌های بیماری آلزایمر قرار داریم، چیزی که تنها یک دهه پیش از نظر بسیاری غیرممکن بود.»
کد مطلب: 72810
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام