کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ایرتگ‌های اپل؛ ابزار جدید پلیس نیویورک برای جلوگیری از سرقت خودروها

14 ارديبهشت 1402 ساعت 3:33

ایتنا - مقامات شهری در نیویورک آمریکا گفته‌اند به منظور مقابله با سرقت رو به افزایش خودروها قصد دارند شماری از ایرتگ‌های اپل را در میان ساکنان محله‌ها توزیع کنند.



اریک آدامز، شهردار نیویورک، روز یکشنبه ۱ مه (۱۱ اردیبهشت) با اعلام این مطلب گفت دستگاه‌های ردیاب مجهز به فناوری بلوتوث به صورت رایگان در دستکم پنج منطقه شهری به شهروندان داده خواهد شد.

به گزارش ایتنا و به نقل از یورونیوز، اِیرتَگ (AirTag) یک دستگاه ردیاب است که برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ توسط شرکت اپل به بازار عرضه شد. این ابزار با استفاده از یک فناوری ویژه به کاربران کمک می‌کند تا وسائل خود را با استفاده از ویژگی «جستجوی دقیق» ردیابی کنند. این دستگاه توسط یک باتری یکبار مصرف تغذیه می‌شود که حدود یک سال کار می‌کند. ایرتگ‌ها از طریق یک اپلیکیشن نصب‌شده روی دستگاه‌های الکترونیکی اپل کنترل می‌شوند.

قرار است پلیس شهری نیویورک در مرحله اول ۵۰۰ عدد از این ایرتگ‌ها را، که توسط انجمن «برای یک نیویورک بهتر» اهدا شده است، بین ساکنان توزیع کند. آمارها نشان می‌دهد تعداد وسائل نقلیه دزدیده شده در نیویورک از ۳۷۵۶ مورد به ۴۱۸۴ دستگاه افزایش یافته است که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۱۱.۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

جان چل، رئیس گشت پلیس نیویورک، درباره ایرتگ‌ها گفت: «این ابزار به افسران ما اجازه می‌دهد تا در عین کاهش ماموریت‌های تعقیب، امنیت جامعه را به گونه‌ای استراتژیک‌تر تامین کند».

وی اضافه کرد: «با کمک این وسیله ما امید داریم که خودروی شما را سالم ردگیری کنیم، آدم‌ بد‌ها را از خیابان‌ها جمع کنیم و خودرو را تحویل دهیم بدون آن‌که برای آن به دردسر بیفتید.»

صاحبان خودرو می‌توانند ایرتگ‌ها را در مکان‌های ساده مانند داشبورد یا صندوق عقب خودرو بگذارند. اگر وسیله نقلیه فرد دزدیده شود، وی می‌تواند آن را در اپلیکیشنی که خودرویش را به صورت همزمان ردیابی می‌کند پیدا کند.

مالکان خودرو در صورت مشکوک شدن به سرقت وسیله نقلیه خود باید به پلیس اطلاع دهند. با این حال، برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نگرانی خود را از استفاده از ردیاب‌های ارائه شده توسط پلیس ابراز کرده‌اند.

در سوی مقابل اما مقامات شهری نیویورک به شهروندان اطمینان داده‌اند که پلیس به مکان واقعی و اطلاعات جغرافیایی خودروها دسترسی نخواهد داشت.

آقای آدامز در این باره گفت: «این یک سیستم ردیابی متمرکز نیست که در آن ما مسئول ردیابی خودرو‌های شخصی افراد باشیم.»

 



بر اساس داده‌های پلیس شهری نیویورک، نرخ سرقت خودرو در این شهر به بالاترین حد خود در ۱۶ سال گذشته رسیده است. این میزان متناسب با آمار کشوری است که نشان می‌دهد سرقت وسائل نقلیه موتوری در ۳۰ شهر بزرگ آمریکا از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ به میزان ۵۹ درصد افزایش یافته است.

شهردار نیویورک گفته‌ است به نظر می‌رسد یک چالش مطرح‌شده در شبکه اجتماعی تیک تاک، که کاربران را به سرقت خودروهای کمپانی‌های کیا و هیوندای تشویق می‌کند، باعث افزایش اخیر خودروربایی‌ها شده است.

در این «چالش» سارقان بالقوه تشویق می‌شوند تا خودروهای محصول شرکت هیوندای و کیا را با استفاده از یک کابل یو‌اس‌بی و آسیب‌پذیری‌ای که در طراحی آن‌ها وجود دارد به سرقت ببرند. این چالش در تیک تاک تا کنون ۵.۳ میلیارد بازدید به دست آورده است.

به گزارش پلیس نیویورک ۱۰۴سرقت هیوندای و ۹۹ سرقت کیا در دسامبر گذشته در این شهر ثبت شده است. در مقام مقایسه تنها ۱۲ دستگاه هیوندای و ۱۰ دستگاه کیا در ماه قبل از آن یعنی سپتامبر به سرقت رفته بود.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که افزایش دزدی‌ها مربوط به بالا رفتن ارزش وسایل نقلیه مستعمل و قطعات آن خودروها است. امری که در پی وقوع همه‌گیری و کمبود تولید خودروهای جدید اتفاق افتاده است.


کد مطلب: 72795

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/72795/ایرتگ-های-اپل-ابزار-جدید-پلیس-نیویورک-جلوگیری-سرقت-خودروها

ايتنا
  https://www.itna.ir