۱
۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۴۷

ماینرهای غیرمجاز برق صنایع را می‏‏‌بلعند

ایتنا - متوسط انرژی موردنیاز برای استخراج هر بیت‌کوین حدود ۳۰۰مگاوات ساعت است که این انرژی به‌طور متوسط معادل مصرف برق بیش از ۳۵هزار واحد مسکونی در یک‌روز است.
ماینرهای غیرمجاز برق صنایع را می‏‏‌بلعند

رمزارزها در حالی ۸/ ۱ میلیارد کیلووات ساعت برق کشور را مصرف کرده‌اند که صنایع و بنگا‌ه‌‍‌‌‌های کشور با تهدید خاموشی به دلیل ناترازی تولید و مصرف برق روبه‌رو هستند و با آغاز فصل گرما به دلیل کاهش ظرفیت تولید، آسیب دستگاه‌‌‌ها و... در معرض ضرر و زیان قرار دارند. برآوردها نشان می‌دهد که این زیان تنها در صنعت فولاد بیش از ۶میلیارد دلار است و از آنجا که حدود یک‌سوم یعنی ۱۲۰میلیارد کیلووات ساعت از ۳۴۱میلیارد کیلووات ساعت کل برق تولیدی و مصرفی کشور به صنایع بالای یک‌مگاوات اختصاص پیدا می‌کند، حجم بالایی از تولیدی که از تبدیل برق به محصول، ارزش‌‌‌افزوده یا صادرات یا تامین خوراک برای حلقه‌‌‌های پایین‌‌‌دستی شود، در مخاطره قرار می‌گیرد.

ارزیابی‌‌‌‌ها نشان می‌دهد که متوسط انرژی موردنیاز برای استخراج هر بیت‌کوین حدود ۳۰۰مگاوات ساعت است که این انرژی به‌طور متوسط معادل مصرف برق بیش از ۳۵هزار واحد مسکونی در یک‌روز است.

براساس آمار مسوولان صنعت برق برابر اطلاعات تاکنون حدود ۸۲۰۰مرکز غیرمجاز کشف شده است که بیش از ۲۴۶‌هزار دستگاه ماینر روشن در این مراکز فعالیت داشته‌ و حدود ۶۸۰مگاوات برق مصرف کرده‌‌‌اند.  روز گذشته سخنگوی صنعت برق گفت: تاکنون ۸/ ۱میلیارد کیلووات ساعت انرژی به صورت غیرمجاز مصرف شده که این رقم ۶۸۰مگاوت مصرف برق در مزارع غیرمجاز؛ از میزان مصرف استان‌‌‌هایی مثل سمنان و کردستان بیشتر بوده و در تراز مصرف برق استان‌‌‌های همدان و کرمانشاه است. به گزارش «ایلنا»، مصطفی رجبی‌‌‌مشهدی درباره وضعیت مصرف برق توسط تولیدکنندگان غیرمجاز رمزارز اظهار کرد: برابر اطلاعات تاکنون حدود ۸۲۰۰مرکز غیرمجاز کشف شده است که بیش از ۲۴۶‌هزار دستگاه ماینر روشن در این مراکز فعالیت داشته و حدود ۶۸۰مگاوات برق مصرف کرده‌‌‌اند.

سخنگوی صنعت برق فعالیت‌‌‌های جمع‌‌‌آوری رمزارزهای غیرمجاز را موفق دانست و گفت: هنوز تخمین زده می‌شود که حدود ۱۲۰۰مگاوات ماینر غیرمجاز در کشور موجود و فعال است.

غیرمجازها چگونه شناسایی می‌‌‌شوند؟
رجبی‌‌‌مشهدی بیان کرد: یکی از مسیرهای ما برای دسترسی به اطلاعات تولید رمزارز غیرمجاز تشویق مشترکان به اعلام از طریق سامانه «برق من» است که این اطلاعات محرمانه می‌‌‌ماند. همچنین سایر روش‌ها از جمله اندازه‌‌‌گیری از طریق کنتورهای هوشمند و کنتور شبکه برق غیرمجازها را شناسایی می‌‌‌کنیم؛ اما کماکان نیازمند همکاری مردم هستیم.

وی گفت: بیشترین کشفیات ماینر در اصفهان و تهران و بعد از آنها خراسان‌رضوی، خوزستان، مرکزی، فارس و آذربایجان‌شرقی بوده است.

سخنگوی صنعت برق در ادامه در خصوص همکاری ادارات و صنایع برای کاهش مصرف برق در کشور اظهار کرد: سال گذشته همکاری خوبی با بخش اداری و عمومی برای کاهش مصرف در زمان اوج بار داشتیم. امسال هم پیش‌بینی این است که همکاری بیشتر شود، وسایل پایش و اندازه‌‌‌گیری از ادارات را کامل کردیم و با توجه به مصوبه هیات‌وزیران در مناطق عادی از ساعت ۱۲ و در مناطق گرمسیر همزمان با خاتمه ساعات کاری (ساعت۱۳) سیستم‌های سرمایشی خاموش می‌‌‌شوند. وی پیش‌بینی کرد که با مدیریت مصرف برق در بخش اداری حدود هزار مگاوات کاهش مصرف را شاهد باشیم.

امسال صنعت خاموشی دارد؟
رجبی‌مشهدی خاطرنشان کرد: در بخش صنعت هم هماهنگی‌‌‌های خوبی با وزارت صمت صورت گرفته و مشکلی در این خصوص نیست، برای صنایعی که در شهرک‌‌‌های صنعتی مستقر هستند ۱۲ساعت طی هفته با ما همکاری می‌کنند، برای صنایع خردتر از شهرک‌‌‌های صنعتی و کوچک هیچ‌گونه مدیریت مصرفی برنامه‌‌‌ریزی نشده و می‌‌‌توانند بدون محدودیت از برق استفاده کنند. هرچند توصیه می‌شود همکاری با ما را ادامه دهند. برای صنایع بزرگ هم در حال هماهنگی با وزارت صمت هستیم تا میزان مصرف انرژی‌‌‌شان را با توجه به برنامه تعمیرات و تعطیلات سالانه و جابه‌جایی بار تدوین کنند.

منبع: دنیای اقتصاد
کد مطلب: 72789
نام شما
آدرس ايميل شما


مردم
feedback
Iran, Islamic Republic of
اکثر باغشهرهای شیراز ماینر وصل هست کسی نیست نظارت و بازرسی کند
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام