۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۵۸

صدها سیاهچاله غبارآلود و پنهان

ایتنا - دانشمندان برای بررسی بیشتر این موجودات مرموز، به کاتالوگی از بیش از ۳۰۰ هزار شیء درخشان پرتو ایکس که توسط چاندرا گرفته شده بود، نگاه کردند.
صدها سیاهچاله غبارآلود و پنهان
اخترشناسان بیش از ۴۰۰ سیاهچاله را در مرکز کهکشان‌ها که از ستاره‌ها و غبار تغذیه می‌کنند و پیش‌تر پنهان شده بودند، کشف کرده‌اند.

به نظر می‌رسد بسیاری از سیاه‌چاله‌های جدید که با استفاده از رصدخانه پرتو ایکس چاندرا ناسا کشف شده‌اند، تاکنون ناشناخته مانده‌اند؛ زیرا در زیر پیله‌های غبار مدفون شده‌اند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از لایوساینس، سیاهچاله‌های بسیار پرجرم، که می‌توانند میلیون‌ها بار سنگین‌تر از خورشید باشند، تقریباً در مرکز همه کهکشان‌های جهان زندگی می‌کنند.

به گفته ناسا، این اجرام غول‌پیکر پرتوهای درخشانی از انرژی تولید می‌کنند که از گاز، غبار و ستارگان در مجاورت خود تغذیه می‌کنند و هسته‌های فعال کهکشانی (AGN) ایجاد می‌نمایند.
 
دونگ وو کیم (ستاره‌شناس مرکز اخترفیزیک هاروارد و اسمیتسونیان)، طی یک نشست خبری در روز ۱۱ ژانویه در ۲۴۱-اُمین نشست انجمن نجوم آمریکا در سیاتل، گفت که AGN به ویژه در بخش پرتو ایکس طیف الکترومغناطیسی از درخشندگی زیادی برخوردار است.

او افزود این هسته‌ها همچنین الگوهای قابل مشاهده‌ای در نور به جا می‌گذارند که باعث شناسایی‌شان می‌شود.
 
 


کیم ادامه داد: «اما اجرام خاصی دیده شده‌اند که بدون نشانه‌های نوری خاص مرتبط با AGN، از خود پرتوهای ایکس ساطع می‌کنند و این کهکشان‌ها «کهکشان‌های نورانی پرتو ایکس» یا « XBONG» نام‌گذاری شده‌اند».
 
کیم و همکارانش به منظور بررسی بیشتر این موجودات مرموز، به کاتالوگی از بیش از ۳۰۰ هزار شیء درخشان پرتو ایکس که توسط چاندرا گرفته شده بود، نگاه کردند.
 
آنها سپس تصاویر نوری آسمان شب را از Sloan Digital Sky Survey (SDSS) گرفتند و این دو مجموعه داده را با هم ترکیب کردند تا اشیائی را که از لحاظ پرتو ایکس درخشان هستند، اما از نظر نوری معمولی می‌باشند را انتخاب کنند.

به گفته کیم، محققان ۸۲۰ XBONG را که بین ۵۵۰ میلیون تا ۷٫۸ میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارند، شناسایی کردند که بزرگترین نمونه است که تاکنون از این نوع ساخته شده است. وی افزود: «فوراً این سوال برای ما پیش می‌آید که آنها چیستند».
 
لازم به توضیح است که پرتو ایکس در غبار نفوذ می‌کند، اما نور درخشان توسط آن پنهان می‌شود. بنابراین کیم و همکارانش سعی کردند بفهمند که آیا ممکن است این ۸۲۰ XBONG سیاهچاله‌هایی باشند که توسط مقادیر زیادی غبار احاطه شده‌اند یا نه.
 
کیم گفت اگر چنین بود، کم انرژی‌ترین نور پرتو ایکس، تا حدی توسط گرد و غبار جذب می‌شد، در حالی که قوی‌ترین نور پرتو ایکس به روشنی از درون آن می‌تابد.

تیم او دقیقاً این الگو را در حدود ۵۰ درصد از XBONG‌ها مشاهده کرد که نشان می‌دهد آنها AGNهایی هستند که در پیله‌های غبارآلود مدفون شده‌اند.
 
اما کیم همچنین می‌پرسد «نیمه دیگر چیست؟» او اظهار می‌دارد یک احتمال این است که چاندرا خوشه‌های کهکشانی بسیار دوری را ببیند که در پرتوهای ایکس می‌درخشند، اما فاقد علامت نوری مشخصه‌ای هستند که بتوان آنها را به عنوان AGN شناسایی کرد.

کیم اضافه کرد که این نظریه، می‌تواند حدود ۲۰ درصد از  XBONG‌های باقیمانده را توضیح دهد.
 
کیم بر این باور است که ۳۰ درصد نهایی، کهکشان‌هایی هستند که نور درخشان آن‌ها به‌اندازه‌ای قدرتمند و روشن است که امضای نوری AGN را از بین می‌برد. این امر زمانی زمانی می‌تواند اتفاق بیفتد که چنین کهکشانی‌هایی بسیار دوردست باشند.
 
کیم امیدوار است که تحقیقات بیشتر چاندرا به پاسخ به سوالات باقی‌مانده در مورد این موجودات عجیب کمک کند.
کد مطلب: 72462
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام