۰
plusresetminus
شنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۰۳

ایتالیا چت‌جی‌پی‌تی را ممنوع کرد

ایتنا - نهاد ناظر بر حفاظت از داده‌ها در ایتالیا گفته است که مدل هوش مصنوعی مورد چت‌جی‌پی‌تی نگرانی‌هایی درباره نقض حریم خصوصی برانگیخته است.
ایتالیا چت‌جی‌پی‌تی را ممنوع کرد

ایتالیا دسترسی به چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT)، ربات مکالمه با هوش مصنوعی را مسدود کرده است.
این اولین کشور غربی است که چنین تصمیم می‌گیرد.

به گزارش ایتنا از بی‌بی‌سی، نهاد ناظر بر حفاظت از داده‌ها در ایتالیا گفته است که مدل هوش مصنوعی مورد چت‌جی‌پی‌تی نگرانی‌هایی درباره نقض حریم خصوصی برانگیخته است.
این ربات مکالمه را شرکت استارت‌آپ اوپن ای‌آی با پشتیبانی مایکروسافت ساخته است.
نهاد ناظر در ایتالیا اعلام کرده که ممنوعیت و تحقیق درباره اوپن ای‌آی «فورا» اجرایی می‌شود.

از سه ماه پیش که چت‌جی‌پی‌تی آغاز به کار کرده میلیون‌ها نفر از آن استفاده کرده‌اند. این ربات مکالمه به سوالاتی که با زبان معمول و مشابه زبان انسانی، و نه زبان برنامه‌نویسی، طرح شده باشند پاسخ می‌دهد و می‌تواند سبک‌های مختلف نوشتن را تقلید کند.
مایکروسافت میلیاردها دلار خرج طراحی و توسعه این مدل هوش مصنوعی کرده و از ماه پیش آن را به موتور جست‌وجوی بینگ افزوده است.
بنا به اعلام مایکروسافت یک نسخه از این ربات مکالمه در بسته‌های نرم‌افزاری آفیس، شامل وورد، اکسل و پاورپوینت گنجانده خواهد شد.

رشد سریع فناوری هوش مصنوعی نگرانی‌هایی را ایجاد کرده و از جمله برخی نگران به خطر افتادن فرصت‌های شغلی با جایگزینی نیروی کار انسانی هستند.
نگرانی درباره گسترش اطلاعات غلط و همین طور تشدید سوگیری‌های تبعیض آمیز نیز مطرح شده‌اند.
در همین هفته ایلان ماسک و چند نفر دیگر از چهره‌های برجسته جهان فناوری خواهان وقفه‌ای در توسعه مدل‌های هوش مصنوعی شدند تا این تحقیقات از مهار خارج نشود.

     در این باره بیشتر بخوانید:
     - ChatGPT؛ هدف بزرگ هکرها
     - توفان جدید آنلاین با ChatGPT
     - دانشگاه هنگ‌کنگ اسنفاده از ابزار هوش مصنوعی را ممنوع کرد


بنا به اعلام نهاد ناظر در ایتالیا علاوه بر مسدود شدن چت‌جی‌پی‌تی، شرکت اوپن ای‌آی هم برای نقض مقررات حفظ حریم خصوصی مورد تحقیق قرار می‌گیرد.
آن طور که این نهاد اعلام کرده چت‌جی‌پی‌تی هدف رخنه اطلاعاتی قرار گرفته و بخشی از اطلاعات کاربران، شامل محتوای مکالمه‌ها و مشخصات پرداخت آنها در معرض لو رفتن بوده است.
نهاد ناظر ایتالیا می‌گوید اوپن ای‌آی هیچ توجیه حقوقی برای «گردآوری و ضبط انبوه اطلاعات شخصی به منظور تمرین دادن الگوریتم‌های مبنایی کارش ندارد.»

ناممکن بودن تعیین سن کاربران و اینکه چت‌جی‌پی‌تی ممکن است کودکان را در معرض پاسخ‌های نامناسب برای سنشان قرار دهد نگرانی دیگر این نهاد ناظر بوده است.
بارد، ربات مکالمه رقیب متعلق به گوگل، به دلیل همین نگرانی‌ها تنها در اختیار کاربران به خصوص و بالای هجده سال قرار گرفته‌ است.
ایتالیا به اوپن ای‌آی بیست روز فرصت داده تا روشن کند چگونه نگرانی‌ها را برطرف خواهد کرد.

ربات‌های مکالمه با استفاده از انبوهی از اطلاعات «تمرین» داده می‌شوند و هدف آن است که متونی مشابه متونی که به آنها داده شده تولید کنند.
پیشرفت فناوری هوش مصنوعی در سال‌های اخیر پرشتاب بوده و ربات‌هایی مانند چت‌جی‌پی‌تی محبوبیت فراوانی پیدا کرده‌اند.
این ربات‌ها در مواردی متونی تولید می‌کنند که کاملا مشابه متن نوشته‌شده توسط انسان است، هرچند هنوز در موارد زیادی هم در آنها اطلاعات نادرست یا جمله‌های بی معنی پیدا می‌شود.

پیشرفت چت‌جی‌پی‌تی تا جایی بوده که برخی نگران آن هستند که دانش‌آموزان و دانشجویان از آن برای نوشتن تکالیف و انجام تحقیقاتشان استفاده کنند.
میلی هولتون، دانشجوی ساکن در شهر یورک بریتانیا، می‌گوید با استفاده از چت‌جی‌پی‌تی به یک جریمه رانندگی اعتراض کرده و شورای شهر اعتراضش را پذیرفته است.
او می‌گوید حوصله نوشتنش نامه را نداشت و به چت‌جی‌پی‌تی متوسل شد و از آن خواست «لطفا کمکم کن نامه‌ای به شورای شهر بنویسم، جریمه‌ام کردند» و بعد نتیجه را برای شورای شهر فرستاد.
 
کد مطلب: 72393
برچسب ها: ChatGPT
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام