۰
plusresetminus
شنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۴:۲۹

کت پفی هوش مصنوعی پاپ فرانسیس یا لباس جدید پادشاه

ایتنا - پاپ فرانسیس روز دوشنبه در جریان همایشی در واتیکان درباره پیدایش هوش مصنوعی صحبت کرد.
کت پفی هوش مصنوعی پاپ فرانسیس یا لباس جدید پادشاه

تصویری عجیب از پاپ فرانسیس در آخر هفته اخیر در اینترنت منتشر شد. سی‌ان‌ان گزارش می‌دهد در این تصویر پاپ ۸۶ ساله کت بلند سفیدی پوشیده است که کمرش بسته شده و ظاهرا زیر آن لباس‌های زمستانی دیگری به تن دارد.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، ئاین تغییر رویه‌ای بنیادی از لباس‌های معمول پاپ -‌مانند جامه، شال، ردا و کلاه میتر که غالب پاپ‌ها آن را بر سر می‌گذارند- محسوب می‌شود. به همین دلیل، سیل سوال‌ها به فضای مجازی سرازیر شد که آیا پاپ طراح لباس جدیدی آورده؟ آیا همیشه طراح لباس داشته است؟

با این حال، کاربران رسانه‌های اجتماعی بیش از هر چیز گفتند نمی‌توانند باور کنند که این تصویر واقعی باشد که نبود. بعدا توییتر یادداشتی را به چندین توییت پربازدید الصاق کرد که می‌گوید این تصاویر با نرم‌افزار میدجرنی (Midjourney) تولید شده است. یک کارگر ساختمانی ۳۱ ساله اهل شیکاگو ادعا کرده که مالکیت این تصویر فراگیر متعلق به او است.

سی‌ان‌ان با اشاره به اینکه ابزارهای تصویرسازی هوش مصنوعی روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌شوند، می‌نویسد از این فناوری که بر‌اساس پیام‌های متنی کاربران، تصویر تولید می‌کند، برای طراحی نمایش‌های مد، خلق رمان‌های گرافیکی و حتی کمک به تجسم اشکال جدید در معماری استفاده شده است. اما هرقدر هوش مصنوعی توسعه می‌یابد و تصاویر جعل عمیق قانع‌کننده‌تر می‌شود، نگرانی بسیاری از افراد از پیامدهای اخلاقی آن بیشتر می‌شود، ازجمله حذف عاملیت افراد (قرار دادن آن‌ها در سناریوهای ساختگی که احتمال دارد توهین‌آمیز یا مخرب باشد) یا اینکه روزی فناوری یادگیری ماشینی بتواند اخباری جعلی تولید کند که تشخیص صحت‌وسقم آن غیرممکن باشد.

پس از اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا، هفته گذشته در رسانه‌های اجتماعی نوشت که احتمال دارد به‌دلیل پژوهش‌های مالی کارزار انتخاباتی در نیویورک متهم و دستگیر شود، عکس‌های تولید هوش مصنوعی از دستگیری او به‌سرعت فضای مجازی را پر کرد.
 

هوش مصنوعی و آینده دنیای مد


اگر لباس پوشیدن شکل مهمی از ابراز وجود و هویت است، آنگاه لباسی که هوش مصنوعی طراحی کرده، نه‌تنها قدرت و پیام‌رسانی موجود در لباس را مخدوش می‌کند، بلکه استقلال فردی را نیز کاهش می‌دهد. برای مقام پاپ، هر لباسی اهمیت مذهبی دارد. رنگ ردای پاپ به‌طور خاص هماهنگ با جشن‌های خاص انتخاب می‌شود: به‌طوری‌ که قرمز را فقط برای مناسبت‌های ویژه‌ای مانند یکشنبه نخل، جمعه مقدس و عید پنطیکا می‌پوشد، چون نشانگر خون مسیح است، در حالی که صورتی را فقط دو بار در سال می‌تواند بپوشد، بنابراین تصاویر جعلی از پاپ که این لباس‌ها را خارج از این مناسبت‌ها پوشیده است باعث توهین، هشدار یا حتی بی‌اعتمادی بین جامعه کاتولیک می‌شود.

تغییر دیجیتالی لباس شخص به شهرت او لطمه جبران‌ناپذیری وارد می‌کند.

پاپ فرانسیس روز دوشنبه در جریان همایشی در واتیکان درباره پیدایش هوش مصنوعی صحبت کرد و از دانشمندان خواست که تاثیر انسانی آن را در نظر بگیرند (هرچند به‌طور خاص به تصاویر جعلی خودش اشاره‌ای نکرد) و گفت: «معتقدم توسعه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی می‌تواند به شکلی مثبت در آینده انسانیت مشارکت کند. مطمئنم این توان تنها در صورتی محقق می‌شود که توسعه‌دهندگان این فناوری به‌صورت مداوم و پایدار به رعایت اصول اخلاقی و پاسخگویی متعهد باشند.»

پاپ فرانسیس در ادامه گفت: «بنابراین تشویقتان می‌کنم که در چاره‌جویی‌هایتان کرامت ذاتی هر زن و مرد را معیار اصلی ارزیابی فناوری‌های نوظهور قرار دهید. اگر این فناوری‌ها به رعایت کرامت انسانی و افزایش بیان آن در هر سطح از زندگی بشر کمک کنند، ازنظر اخلاقی درست خواهند بود.»
کد مطلب: 72391
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام