کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با انواع مختلف ارزهای دیجیتال و کاربرد آن‌ها آشنا شوید!

8 فروردين 1402 ساعت 15:14

فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال نیازمند کسب دانش مداوم است. کسب اطلاعات در مورد ارزهای دیجیتال می‌تواند با آشنایی با انواع ارزها آغاز شود. پاسخ به سوالاتی مانند " انواع ارزهای دیجیتال کدامند؟، تاثیر NFTها بر بازارهای مالی چیست؟ استیبل کوین چیست؟ بهترین استیبل کوین‌ها کدامند؟ و سوالاتی از این قبیل می‌تواند کمک خوبی برای شناسایی بازار هدف در فعالیت‌های مالی باشد.


---------------- رپرتاژ آگهی -----------------



منشا پیدایش ارزهای دیجیتال در دنیای مدرن امروز، به رفع چالش‌ها و محدودیت‌های مرتبط با ارزهای فیات و سیستم‌های پرداخت سنتی برمی‌گردد. راه‌اندازی سیستمی غیرمتمرکز برای تراکنش‌های مالی که در برابر سانسو، دستکاری و تقلب مقاوم باشد، از محرک‌های اصلی ایجاد ارزهای دیجیتال بوده است.
سیستم‌های پرداخت سنتی، مانند کارت‌های اعتباری و حواله‌های بانکی، برای تایید و پردازش تراکنش‌ها به واسطه‌های متمرکز متکی هستند که می‌تواند کُند، پرهزینه و در برابر نقض‌های امنیتی آسیب‌پذیر باشد.
ارزهای دیجیتال برای رفع این محدودیت‌ها با استفاده از فناوری بلاک چین، یک دفتر کل غیرمتمرکز و توزیع شده که تراکنش‌ها را در شبکه‌ای از رایانه‌ها ثبت می‌کند، طراحی شده‌اند. ارزهای دیجیتال با استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری برای اعتبارسنجی و ایمن کردن تراکنش‌ها، امکان انجام سریع، ارزان و ایمن تراکنش‌های همتا به همتا را بدون نیاز به واسطه فراهم می‌کنند.
یکی دیگر از انگیزه‌های ایجاد ارزهای دیجیتال، ارائه یک منبع جایگزین از ارزش و پوششی در برابر تورم و کاهش ارزش پول بود. ارزهای دیجیتال، مانند بیت کوین، به گونه ای طراحی شده‌اند که عرضه محدودی داشته باشند، که باعث می‌شود از فشارهای تورمی ناشی از سیاست‌های پولی دولت مصون باشند.
در نهایت، ارزهای دیجیتال برای دسترسی به خدمات مالی برای افراد و کسب‌وکارهایی که توسط مؤسسات مالی سنتی مورد استفاده قرار نگرفته یا کنار گذاشته شده‌اند، ایجاد شدند. با حذف موانع ورود و کاهش هزینه‌های تراکنش، ارزهای دیجیتال می‌توانند به افراد در کشورهای در حال توسعه و سایر جوامع محروم برای مشارکت در اقتصاد جهانی کمک کنند. در ادامه با انواع ارزهای دیجیتال آشنا می‌شویم و هدف از ساخت هر یک را بررسی می‌کنیم.
 

انواع سکه در بازار ارزهای دیجیتال


انواع مختلفی از سکه در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد، از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
 

سکه‌های دارای شبکه بلاکچین مستقل


ارزهای دیجیتال که از رمزنگاری برای ایمن سازی و تایید تراکنش‌ها و همچنین کنترل ایجاد واحدهای جدید استفاده می‌کنند. این ارزها غیرمتمرکز هستند و بر روی یک شبکه همتا به همتا کار می‌کنند و به‌واسطه‌هایی مثل بانک‌ها یا دولت نیازی ندارند. ارزهای دیجیتال معمولاً از فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند، یک دفتر کل عمومی غیرمتمرکز که تمام تراکنش‌های انجام شده در شبکه را ثبت می‌کند.
اولین و شناخته شده‌ترین ارز دیجیتال، بیت کوین است که در سال 2009 توسط یک فرد یا گروه ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد. از آن زمان، هزاران ارز دیجیتال دیگر ایجاد شده‌اند که هر کدام موارد استفاده و ویژگی‌های منحصر به‌فرد خود را دارند.
این ارز دیجیتال را می‌توان برای خرید کالاها و خدمات، انتقال وجه بین افراد یا مشاغل و یا به‌عنوان سرمایه‌گذاری، مشابه ارزهای سنتی استفاده کرد. اما نکته قابل توجه در مورد رمز‌ارزها نوسانات قابل توجه در قیمت آنها‌ست به‌طوری‌که این ارز‌ها را به یک گزینه سرمایه‌گذاری بی‌ثبات تبدیل کند.
 

توکن‌های کاربردی


توکن‌های کاربردی، توکن‌های دیجیتالی هستند که توسط یک پروژه یا پلتفرم مبتنی‌بر بلاک چین، معمولاً از طریق یک پیشنهاد اولیه سکه (ICO) ایجاد و صادر می‌شوند. این توکن‌ها برای ایجاد دسترسی به محصولات یا خدمات ارائه شده توسط پروژه یا پلتفرم طراحی شده‌اند.
نقطه قوت توکن‌های Utility در این است که نشان‌دهنده مالکیت در پروژه یا پلتفرم نیستند و هیچ‌گونه حقوق مالی یا سود سهامی را برای دارندگان توکن ارائه نمی‌کنند. در عوض، عمدتاً برای تشویق مشارکت در پروژه یا پلتفرم و تسهیل تبادل ارزش در اکوسیستم آن استفاده می‌شوند.
به‌عنوان مثال، ETH توکن ابزار بومی بلاک‌چین اتریوم است و برای پرداخت تراکنش‌ها و خدمات درون شبکه، مانند اجرای قراردادهای هوشمند یا ایجاد توکن‌های جدید استفاده می‌شود. مشابه آن، نماد اولیه (BAT) در اکوسیستم مرورگر Brave برای تشویق کاربران به مشاهده تبلیغات و پرداخت هزینه به سازندگان محتوا برای مشارکت آنها استفاده می‌شود.
توکن‌های کاربردی را می‌توان در صرافی‌های ارزهای دیجیتال معامله کرد و ارزش آنها معمولاً با عرضه و تقاضا در اکوسیستم و همچنین نیروهای بازار گسترده‌تر تعیین می‌شود. با این حال، ارزش آنها همچنین می‌تواند تحت تأثیر اقدامات نظارتی، احساسات بازار، و موفقیت یا شکست پروژه یا پلتفرم اساسی قرار گیرد.
 

توکن‌های امنیتی


توکن‌های امنیتی، توکن‌های دیجیتالی هستند که نشان‌دهنده مالکیت یک دارایی، مانند املاک، سهام شرکت یا بدهی هستند. آنها توسط قوانین اوراق بهادار تنظیم می‌شوند و مشمول همان الزامات نظارتی مانند اوراق بهادار سنتی مانند سهام، اوراق قرضه و مشتقات هستند.
برخلاف توکن‌های ابزار، توکن‌های امنیتی حقوق مالی مانند سود سهام، سهم درآمد و حق رای را برای دارندگان توکن ایجاد می‌کنند. ارزش این توکن‌ها بر اساس عرضه و تقاضا و همچنین ارزش و عملکرد دارایی اساسی تعیین می‌شود.
توکن‌های امنیتی مزایای متعددی نسبت به اوراق بهادار سنتی دارند، از جمله زمان تسویه سریع‌تر، کاهش هزینه‌ها و افزایش نقدینگی. از مزایای این توکن‌ها فراهم کردن مشارکت در درصدی از دارایی‌ها برای سرمایه‌گذاری است.
 

استیبل کوین‌ها


شاید برای شما هم این سوال مطرح شده باشد که استیبل کوین چیست؟
 

این سکه‌ها که برای حفظ ارزش پایدار طراحی شده‌اند، اغلب به ارزهای ثابت مانند دلار آمریکا یا کالاهایی مثل طلا و نقره متصل هستند تا ثبات و نوسانات را در بازار ارزهای دیجیتال کاهش دهند. این ویژگی می‌تواند برای سرمایه‌گذاران و کاربرانی که می‌خواهند از نوسانات قیمت مرتبط با سایر ارزهای دیجیتال اجتناب کنند جذاب باشد. به‌عنوان مثال می‌توان به (USDT) تتر ، USD Coin (USDC) و (Dai) دای اشاره کرد.
انواع مختلفی از استیبل کوین وجود دارد. تضمین در استیبل کوین‌ها متفاوت است برخی با ارز فیات و گروهی دارای وثیقه کالا هستند. گروهی دیگر وثیقه‌های ارز دیجیتال دارند و دسته‌ای نیز غیر وثیقه‌ای هستند و پشتیبانی ندارند اما از الگوریتم‌های دیگری برای حفظ ارزش پایدار استفاده می‌کنند.
استیبل کوین‌ها را می‌توان برای اهداف مختلفی استفاده کرد، مانند ذخیره ارزش، وسیله مبادله یا واحد حساب. این سکه‌ها در صرافی‌های ارز دیجیتال قابل معامله هستند و برای خرید سایر ارزهای دیجیتال یا کالاها و خدمات استفاده می‌شوند.
 

سکه‌های حفظ حریم خصوصی


نوعی از ارزهای دیجیتال هستند که از تکنیک‌های رمزنگاری پیشرفته برای خصوصی و ناشناس نگه‌داشتن تراکنش‌ها استفاده می‌کنند. هدف آنها ارائه سطح بالایی از حریم خصوصی و امنیت با پنهان کردن هویت فرستنده و گیرنده تراکنش‌ها و همچنین میزان ارز دیجیتال در حال انتقال است.
سکه‌های حریم خصوصی از طریق روش‌های مختلفی مانند امضای حلقه، آدرس‌های مخفیانه و تراکنش‌های محرمانه مقاصد امنیتی را اجرا می‌کنند. این روش‌ها امکان ارسال و دریافت تراکنش‌ها را بدون افشای هویت فرستنده یا مبلغ تراکنش برای ناظران خارجی فراهم می‌کند.
نمونه‌هایی از سکه‌های حریم خصوصی عبارتند از Monero (XMR)، Zcash (ZEC) و Dash (DASH). این سکه‌ها در میان کاربرانی که به حریم خصوصی و امنیت در تراکنش‌های مالی خود اهمیت می‌دهند و همچنین کسانی که نگران نظارت دولت، سرقت هویت یا سایر اشکال کلاهبرداری مالی هستند، محبوبیت پیدا کرده‌اند.
سکه‌های حفظ حریم خصوصی به دلیل نگرانی‌هایی در مورد استفاده در فعالیت‌های غیر قانونی مثل پولشویی، تامین مالی تروریسم و یا سایر فعالیت‌های مجرمانه مورد توجه قانون‌گذاران قرار گرفته‌ است. به همین دلیل برخی از حوزه‌های قضایی حتی استفاده از سکه‌های حریم خصوصی را ممنوع یا محدود کرده‌اند.
 

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)


توکن‌های منحصربه‌فردی هستند که نشان‌دهنده مالکیت دارایی منحصربه‌فردی مانند یک اثر هنری دیجیتال، موسیقی، ویدیو یا کارهای خلاقانه دیگر است. برخلاف توکن‌هایی مانند بیت‌کوین یا سایر ارزهای دیجیتال، که قابل تعویض هستند و ارزش یکسانی دارند، هر NFT منحصربه‌فرد است و نمی‌توان آن را با NFT دیگری با همان ارزش مبادله کرد.
NFT ها از فناوری بلاک چین برای ارائه اثبات مالکیت و اصالت دارایی‌های دیجیتال استفاده می‌کنند. این امکان را برای سازندگان فراهم می‌کند که آثار اصلی خود را بدون نیاز به واسطه‌هایی مانند حراجی‌ها یا گالری‌ها، مستقیماً به مجموعه‌داران بفروشند. NFTها در بازارهای مبتنی بر بلاک چین، مانند OpenSea، SuperRare و Nifty Gateway خرید و فروش می‌شوند.
NFTها در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند، به‌ویژه در دنیای هنر از آنها برای فروش آثار هنری دیجیتال به قیمت میلیون‌ها دلار استفاده می‌شود. همچنین در صنعت موسیقی، یادگاری‌های ورزشی و سایر زمینه‌هایی که دارایی‌های دیجیتال منحصربه‌فرد ارزش دارند، استفاده شده‌اند.
در حالی که NFTها این پتانسیل را دارند که روش خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال را متحول کنند، اما به‌دلیل تاثیرات زیست محیطی آنها نیز مورد انتقاد قرار گرفته‌اند، زیرا مصرف انرژی مرتبط با فناوری بلاک چین مورد استفاده برای ایجاد و تجارت NFTها نگرانی‌هایی را در مورد پایداری آنها ایجاد کرده است. علاوه‌بر این، قیمت‌های بالای مرتبط با برخی از فروش‌های NFT باعث شده است که برخی ارزش دارایی‌های دیجیتال را در مقایسه با دارایی‌های فیزیکی زیر سوال ببرند.
 

فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال نیازمند کسب دانش مداوم است. کسب اطلاعات در مورد ارزهای دیجیتال می‌تواند با آشنایی با انواع ارزها آغاز شود. پاسخ به سوالاتی مانند " انواع ارزهای دیجیتال کدامند؟، تاثیر NFTها بر بازارهای مالی چیست؟ استیبل کوین چیست؟ بهترین استیبل کوین‌ها کدامند؟ و سوالاتی از این قبیل می‌تواند کمک خوبی برای شناسایی بازار هدف در فعالیت‌های مالی باشد. در این مطلب برخی از رایج‌ترین انواع سکه‌ها در بازار ارزهای دیجیتال را معرفی کرده و آشنایی مختصری در مورد این سکه‌ها کسب کردیم. این نکته مهم است که کسب دانش و اطلاعات در دنیای نامتناهی ارزهای دیجیتال زمان و تلاش بسیاری نیاز دارد، پس هیچ وقت از یادگیری دست نکشید.
 


کد مطلب: 72374

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/72374/انواع-مختلف-ارزهای-دیجیتال-کاربرد-آن-ها-آشنا-شوید

ايتنا
  https://www.itna.ir