۰
plusresetminus
يکشنبه ۶ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۵۲

مقایسه کامل نرم افزار آنریل انجین و نرم افزار لومیون از نظر معماری

در دنیای معماری استفاده از آنریل انجین حاصل حرفه‌ای‌تری را نسبت به نرم افزار لومیون ارائه می‌دهد و با نگاه به در اختیار قرار دادن ظرفیت‌های متنوع در سایر زمینه‌های طراحی، فراگیری آن حتی با وجود پیچیدگی بیشتر، منطقی‌تر از نرم افزار لومیون به نظر می‌رسد.
مقایسه کامل نرم افزار آنریل انجین و نرم افزار لومیون از نظر معماری
---------------- رپرتاژ آگهی -----------------



آنریل انجین و لومیون دو نرم افزار کاربردی هستند که در دنیای طراحی و به‌خصوص معماری از قابلیت‌ها و امکانات آن‌ها در زمینه شبیه‌سازی سه بعدی استفاده گسترده‌ای می‌شود. به عبارت بهتر هر دو این نرم افزارها امکانات مدل‌سازی را در اختیار طراحان قرار داده و به عنوان موتورهای رندر قدرتمند در زمینه‌های مختلف از جمله ترسیم شمای کلی سازه در معماری، شناخته می‌شوند. شبیه‌سازی طبق واقعیت‌های بصری و امکانات متعدد و کاربردی از مهم‌ترین ویژگی‌های هر دو این نرم افزارهای مورد کاربرد در دنیای طراحی است اما مقایسه  و آموزش آنریل انجین با نرم افزار لومیون با تمرکز ویژه بر کاربردهای مورد نیاز در معماری، کاربران این ابزارها را به شکل هدفمندتری در این خصوص راهنمایی می‌کند و به همین دلیل ارزش بررسی دارد.  
 

شباهت‌های نرم‌افزار آنریل انجین و نرم افزار لومیون


آنریل انجین (Unreal Engine) و همین‌طور لومیون (Lumion) هر دو در دسته نرم افزارهای مستقل رندر گیری قرار می‌گیرند و این شباهت از این نظر که این گزینه‌ها را از انواع افزونه یا پلاگين ویژه رندر گیری تفکیک می‌کند، حائز اهمیت است. همچنین شباهت‌های این دو ابزار رندر گیری بسیاری از جزئیات عملکردی، سازگاری و هم‌خوانی‌ها با سایر نرم افزارهای مرتبط یا افزونه‌های مورد کاربرد و نیز سطح کیفی خروجی قابل ارائه را در بر می‌گیرد که با توجه به برخی از کاربردهای مشترک آن‌ها، اجتناب‌ناپذیر است و طبیعتاً مرور جزءبه‌جزء این موارد بررسی تخصصی‌تری را طلب می‌کند. همین‌طور هیچ کدام از این نرم افزارها را به دلیل نقاط قوت و ضعفی که در هر نرم افزار مورد کاربرد در دنیای ترسیم سه بعدی و معماری وجود دارد و بخش مهمی از ویژگی‌های آن‌ها محسوب می‌شود، نمی‌توان بر دیگر برتری داد و این موضوع از این منظر در دسته شباهت‌های آنریل انجین و لومیون قرار می‌گیرد که این ابزارها را در جایگاه دو ابزار با قابلیت و رقابتی معرفی می‌کند.
 

تفاوت‌های نرم افزار آنریل انجیل و نرم افزار لومیون


اولین تفاوت عمده نرم افزار آنریل انجیل با نرم افزار لومیون را می‌توان با توجه به ماهیت اصلی آن‌ها مورد اشاره قرار داد. در این خصوص می‌توان گفت که ماهیت و کاربری دقیق نرم افزار لومیون مستقیم‌تر از نرم افزار آنریل انجین به معماری مرتبط است. باید توجه کرد که نرم افزار لومیون به‌طور تخصصی برای انیمیشن سازی مدل‌های معماری برنامه‌ریزی شده، درحالی‌که نرم افزار آنریل انجین یک ابزار کاربردی ساخت بازی‌های کامپیوتری است و به عنوان یک موتور گرافیکی قوی، کاربردهای شبیه سازی و ساخت ویدئوهای مورد نیاز در دنیای معماری را هم پوشش می‌دهد. این تفاوت ذاتی بسیاری از تفاوت‌های جزئی‌تر را بین این دو ابزار قدرتمند مشخص می‌کند که به طور دقیق‌تر در قالب مقایسه عملکرد و کاربری آن‌ها قابل بررسی است.
 
 

مقایسه عملکرد نرم افزار آنریل انجین و نرم افزار لومیون

با توجه به ماهیت و کاربرد اصلی نرم افزار آنریل انجیل که مشخص شد به عنوان یک ابزار ساخت بازی‌های کامپیوتری شناخته می‌شود، امکانات گسترده‌تری را می‌توان از این نرم افزار در مقایسه با نرم افزار لومیون انتظار داشت.
 

نرم افزار آنریل انجیل امکانات گسترده‌تری از نرم افزار لومیون دارد


برای مثال قابلیت اجرای ساز و کارهای واقعیت مجازی در نرم افزار آنریل انجین فرآیند ارائه مدل‌های معماری را برای مخاطبان لذت‌بخش‌تر از فرآیند مشابهی می‌کند که از طریق ارائه نمونه‌های تهیه شده در فضای نرم افزار لومیون یا هر ابزار دیگری که قابلیت و امکانات واقعیت مجازی را در اختیار قرار نمی‌دهد، تهیه شده است. البته بدیهی است که بسیاری از این امکانات از نظر معماری بدون کاربرد هستند، در نتیجه این عامل در آنریل انجین نباید به طور تام و تمام همچون یک ویژگی برتر نسبت به لومیون در نظر گرفته شود و می‌بایست با توجه به نیازها و کاربردها در مورد آن قضاوت شود.
 

امکانات نرم افزار لومیون به‌طور تخصصی در معماری کاربرد دارد


برخی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد در Lumion مواردی مانند نورپردازی حجمی، ترسیم پلان‌ها به صورت باز، عکس برگردان‌های سطحی، فازبندی متحرک، کتابخانه کاربردی (نماهای ساختمانی، مناظر، بافت‌های مورد استفاده در طراحی دکوراسیون داخلی و…) و از این دست را در بر می‌گیرد که به طور خاص در مدل سازی معماری کاربرد دارد. برخی از این امکانات در آنریل انجین هم در دسترس است، اما طبق تجربه بیشتر کاربران، فرآیند آن پیچیده‌تر و زمان‌برتر از نرم افزار لومیون است.
 

یادگیری نرم افزار لومیون آسان‌تر از نرم افزار آنریل انجین است


با توجه به قابلیت‌ها و امکانات بیشتر نرم افزار آنریل انجین، برای روند یادگیری و تسلط اجرایی بر آن باید سختی‌های بیشتری نسبت به نرم افزار لومیون متصور شد. در این زمینه نظر غالب کاربران بر روی ساده‌تر بودن فضای کاربردی نرم افزار لومیون همسو است و به همین دلیل نرم افزار محبوب‌تر و البته پرکاربردتری هم از نظر معماری محسوب می‌شود.
 

رندر گیری در لومیون سریع‌تر از آنریل انجین است


یکی از مهم‌ترین دلایل کاربرد وسیع‌تر نرم افزار لومیون در معماری، سریع‌تر بودن فرآیند رندر گیری در آن است. در این زمینه در خصوص نرم افزار آنریل انجین قابل ذکر است که فرآیند رندر گیری به این دلیل وقت گیرتر از خروجی لومیون می‌شود که خروجی حجیم‌تر و در نتیجه آن حاصل باکیفیت‌تری به کاربران تحویل می‌دهد. البته این عامل تا اندازه زیادی به قدرت پردازنده و کارت گرافیک سخت افزار و سیستم‌های مورد استفاده کاربران هم بستگی دارد و سرعت بالاتر نرم افزار لومیون در رندر گیری ممکن است توسط نرم افزار آنریل انجین و با استفاده یک سخت افزار قدرتمندتر، جبران شود.  
 

وابستگی نرم افزار لومیون به سخت افزار کم‌تر از نرم افزار آنریل انجین است


طبق یک قاعده کلی سخت افزار مورد نیاز برای استفاده از موتورهای رندر گیری لومیون و آنریل انجین مشابه است اما با توجه به امکانات گسترده‌تر آنریل انجین، کاربران تنها در صورتی می‌توانند از این ابزار استفاده مطلوبی داشته باشند که پیش‌نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری نسبتاً بالایی برای آن فراهم باشد. اگر پیش‌نیازهای عادی برای استفاده از لومیون مواردی مانند ویندوز ۱۰ ۶۴ بیت، رم ۸، پردازنده ۴ هسته‌ای و… باشد، ممکن است این سخت افزار هنگام کار با آنریل انجین چندان مطلوب عمل نکند و نیاز به امکانات قوی‌تر را به کاربران گوشزد کند.
 

فراگیری آنریل انجین یا لومیون؟


در انتها و با توجه به امکانات وسیع‌تر نرم افزار آنریل انجین، درک این نکته برای کاربران مشکل نخواهد بود که در دنیای معماری استفاده از آنریل انجین حاصل حرفه‌ای‌تری را نسبت به نرم افزار لومیون ارائه می‌دهد و با نگاه به در اختیار قرار دادن ظرفیت‌های متنوع در سایر زمینه‌های طراحی، فراگیری آن حتی با وجود پیچیدگی بیشتر، منطقی‌تر از نرم افزار لومیون به نظر می‌رسد. این در حالی است که برای کاربران با تمرکز کاری بر روی معماری، آموزش لومیون مناسب‌تر است، چراکه کاربران را به شکل مستقیم‌تری به اهداف مورد نیاز می‌رساند.
 
کد مطلب: 72368
برچسب ها: رپرتاژ
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام