۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۱۳

قهوه خطر ابتلا به چاقی و دیابت را کاهش می‌دهد

ایتنا - کافئین امکان سوزاندن چربی بیشتر در بدن فراهم می‌کند و باعث می‌شود افراد حس سیری بیشتری داشته باشند.
قهوه خطر ابتلا به چاقی و دیابت را کاهش می‌دهد

نوشیدن قهوه می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به چاقی و دیابت نوع ۲ موثر باشد و قرار دادن قهوه در برنامه روزانه می‌تواند برای سلامتی مفید باشد.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، طبق مطالعه جدیدی که در نشریه پزشکی بی‌ام‌جی (BMJ Medicine) منتشر شده است، نوشیدن منظم قهوه می‌تواند چربی بدن را کاهش دهد و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کم کند.

به گزارش نیویورک پست، محققان می‌خواستند ببینند قهوه‌نوشان به‌دلیل مصرف کافئین از ابتلا به دیابت نوع ۲ در امان‌اند یا به علت‌های دیگری مانند این‌که جزو قشر متوسط محسوب می‌شوند و توانایی مالی داشتن سبک زندگی سالم‌تر را دارند.

حدود ۱۰ هزار نفر با خصوصیات ژنتیکی نظیر ژن‌های سی‌وای‌پی ۱‌ای ۲ (CYP1A2) و ای‌اچ‌آر (AHR) که بر واکنش بدن به مصرف کافئین اثر دارند در این مطالعه بررسی شدند. محققان از روش آماری موسوم به تصادفی‌سازی مندلی که ابزاری برای پیدا کردن رابطه بین هر ویژگی و هر پیامد است استفاده کردند.

به گزارش نیویورک پست، حاصل این شد که کافئین با سرعت کمتری در بدن افراد واجد این متغیرهای ژنتیکی هضم و جذب می‌شود و این افراد قهوه کمتری می‌نوشند، اما میزان کافئین خونشان بیشتر است.

همچنین مشاهده شد همان گروه افراد شاخص توده بدنی و جرم چربی کمتری دارند و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ نیز برای آن‌ها کمتر است و ظاهرا کافئین علت این امر است.

 


خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در حدود نیمی از افراد همان گروه به این علت کمتر بود که شاخص توده بدنی کمتری داشتند.

برخی شواهد نشان می‌دهد کافئین امکان سوزاندن چربی بیشتر در بدن فراهم می‌کند و باعث می‌شود افراد حس سیری بیشتری داشته باشند، در نتیجه کمتر بخورند و لاغرتر بودن هم خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد.

به گزارش نیویورک پست، بر اساس اعلام مرکز مهار بیماری‌ها، از هر ۱۰ آمریکایی حدود یک نفر دیابت دارد که حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد آنان دیابت نوع ۲ دارند. عمدتا افراد بالای ۴۵ سال به دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شوند.

دکتر دیپندر گیل، نویسنده اول این مقاله از امپریال کالج لندن، گفت: «این نتایج نشان می‌دهد مصرف کافئین ممکن است با داشتن شاخص توده بدنی کمتر و چربی کمتر در بدن ربط داشته باشد و احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد. همچنین ممکن است سوخت‌وساز بدن را بهبود بخشد، گرچه این بدان معنا نیست که افراد باید بروند مقدار زیادی نوشیدنی‌های کافئین‌دار پرکالری مانند چای لته بنوشند.»

به گزارش نیویورک پست، یک فنجان متوسط قهوه حاوی ۷۰ تا ۱۵۰ میلی‌گرم کافئین است و شواهد نشان می‌دهد ۱۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز می‌تواند مصرف انرژی را تا حدود ۱۰۰ کالری در روز افزایش دهد، اما قهوه علاوه بر این، مواد شیمیایی دیگری نظیر دی‌ترپین‌ها نیز دارد که می‌توانند برای سوخت‌وساز بدن بسیار مضر باشند.
کد مطلب: 72341
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام