۰
plusresetminus
سه شنبه ۱ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۷

ناسا برای از بین بردن ایستگاه فضایی بین‌المللی یدک‌کش فضایی می‌سازد

ایتنا - سازمان فضایی آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که امیدوار است تا سال ۲۰۳۰ ایستگاه فضایی بین‌المللی را بازنشسته کند.
ناسا برای از بین بردن ایستگاه فضایی بین‌المللی یدک‌کش فضایی می‌سازد

مقام‌های ناسا آشکار کرده‌اند که برنامه این سازمان استفاده از حدود ۱۸۰ میلیون دلار از بودجه سال ۲۰۲۴ برای «شروع ساخت» یک «یدک‌کش فضایی» به منظور خارج کردن ایستگاه فضایی بین‌المللی از مدار و نابودی آن تا سال ۲۰۳۰ است.

به گزارش ایتنا از ایندیپندنت، سازمان فضایی آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که امیدوار است تا سال ۲۰۳۰ ایستگاه فضایی بین‌المللی را بازنشسته کند.

از رده خارج کردن این آزمایشگاه در مدار با سقوط مهیج آن در میان اقیانوس آرام‌ــ مکانی به نام نقطه نموــ که به عنوان «قبرستان فضاپیماها» نیز شناخته می‌شود، به پایان خود می‌رسد.

مقام‌های ناسا روز دوشنبه در نشستی مطبوعاتی فاش کردند که ناسا برای سال ۲۰۲۴ بودجه ۲۷.۲ میلیارد دلاری درخواست کرده که تقریبا دو میلیارد دلار بیشتر از سال جاری است و این سازمان به دنبال استفاده از حدود ۱۸۰ میلیون دلار از این مبلغ برای از رده خارج کردن ایستگاه فضایی بین‌المللی است.

نشانه‌های این طرح مقدماتی در بودجه درخواستی ناسا برای سال آینده که نخستین بار کاخ سفید آن را منتشر شد، ظاهر شد.

گزارش کاخ سفید اشاره کرده که طرح ناسا «شامل بودجه اولیه برای یک یدک‌کش فضایی است که اتکا به روسیه را کاهش می‌دهد و به آماده شدن برای عصر جدیدی از ایستگاه‌های فضایی تجاری ساخت ایالات متحده کمک می‌کند».

این بودجه همچنین ۳۹ میلیون دلار به منظور شناخت بهتر زباله‌های فضایی دوروبر مدار ایستگاه فضایی و کاوش در شیوه‌هایی برای اطمینان از دسترسی ایمن به فضا فراهم می‌کند.

طرح فعلی استفاده از «پروگرس»، فضاپیمای موجود روسیه، به منظور ساخت یک یدک‌کش فضایی است‌ــ فضاپیمایی که به عنوان یک فضاپیمای باری قابل‌جایگزین که حفظ یا نگهداری آن چندان مهم نیست برای تدارکات ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده می‌شود.
 



به گزارش اسپیس‌دات‌کام، کتی لودرز، مدیر بخش پروازهای فضایی سرنشین‌دار ناسا، گفت: «ما به همکاری با همتایان روسی خود در مورد چگونگی خروج ایمن از مدار به کمک فضاپیمای پروگرس ادامه می‌دهیم.»

بنا بر گزارش‌ها، ایالات متحده می‌خواهد «قابلیت‌های از مدار خارج کردن» مختص به خود را بنا کند تا برنامه‌های از کار انداختن چیزهای غیرضروری را داشته باشد.

این در حالی است که روابط دیپلماتیک میان ایالات متحده و روسیه پس از حمله مسکو به اوکراین بدتر شده است.

روسکوسموس، سازمان فضایی روسیه، پیش از این اعلام کرده بود که پس از سال ۲۰۲۴ از ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج خواهد شد و اضافه کرده بود که قصد دارد ایستگاه فضایی خود را بسازد.

یوری باریسوف، مدیر روسکوسموس، سال گذشته گفت: «تصمیم برای ترک ایستگاه برای پس از سال ۲۰۲۴ گرفته شده است.»

افزون بر این، هم کپسول سرنشین‌دار سایوز روسیه در ایستگاه فضایی بین‌المللی و هم فضاپیمای آن، پروگرس، در گذشته دچار مشکل نشتی شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، لودرز روز دوشنبه گفت که دور ریختن چیزهای غیرضروری هم برای ناسا و هم برای شرکای آن «بسیار مهم» است.
کد مطلب: 72331
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام