۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۱۱

طبقه‌ بندی تیپ‌ های آزمون رغبت سنج شغلی هالند

تست هالند یکی از راه حل های بسیار مفید و کاربردی، برای یافتن مهارت‌ها و استعدادهای شغلی افراد مختلف است. در این مقاله ضمن معرفی تست شخصیت شناسی هالند، به معرفی تیپ های شخصیتی موجود در این آزمون می پردازیم. به شکلی که با شناسایی و یادگیری مهارت های مرتبط با تیپ شخصیتی خود، می‌توانید به‌راحتی در مشاغل مرتبط با استعدادها و علاقه مندی های ذاتی خود مشغول به کار شوید.
طبقه‌ بندی تیپ‌ های آزمون رغبت سنج شغلی هالند
---------------- رپرتاژ آگهی -----------------



بسیاری از دانش آموزان، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و حتی نیروهای کاری فعال در بازار کار، نمی‌توانند علایق و استعدادهای ذاتی خود را برای انتخاب یک مسیر شغلی مناسب به‌درستی شناسایی کنند. دراین‌بین استفاده از تست‌های معتبر برای پی بردن به علایق و استعدادهای کاری، موردتوجه بسیاری از افراد و کارشناسان قرار گرفته است. یکی از مهم‌ترین تست‌های کاربردی برای شناسایی رغبت شغلی، تست هالند است.
بر اساس مدل تئوری جان هالند، امکان تعیین مشاغل مرتبط با علایق و تمایلات شغلی، بر اساس 6 تیپ شخصیتی مختلف وجود دارد. در این مقاله ضمن معرفی تست هالندholland ، این ۶ تیپ شخصیتی مختلف را موردبررسی قرار خواهیم داد.
 

چرا باید از تست هالند استفاده کنیم؟


بدون تردید همه ما تمایل داریم در رشته تحصیلی موردعلاقه خود ادامه تحصیل داده و در مسیر شغلی دلخواه خود، قدم برداریم. کار کردن در شغل موردعلاقه، می‌تواند مزایای متعددی را برای فرد، جامعه و خانواده‌ وی به همراه داشته باشد.
دستیابی به پیشرفت شغلی زودهنگام، کسب درآمد بیشتر، داشتن بازدهی بیشتر در محیط های کاری و دستیابی به رضایت شغلی، ازجمله مهم‌ترین مزایای فعالیت در مشاغل متناسب با علایق و استعدادهای فردی است.
شکی نیست که افراد از کار کردن در مسیر شغلی موردنظر خود لذت می‌برند. همین موضوع می‌تواند منجر به انجام درست وظایف و مسئولیت‌ها در محیط های کاری مختلف شود. بااین‌حال بسیاری از افراد نمی‌توانند مشاغل متناسب با مهارت‌ها و استعدادهای ذاتی خود را به‌راحتی پیدا کنند. همین موضوع می‌تواند به تغییر دادن مداوم شغل و محیط های کاری منجر شود.
این در حالی است که تغییرات شغلی پی‌درپی، یکی از مهم‌ترین دلایل موجود برای ایجاد دوران بیکاری در زندگی افراد است. به همین دلیل پیدا کردن علایق و استعدادهای شغلی، می‌تواند به ارتقای کیفیت کاری و زندگی افراد کمک فراوانی نماید.
همین موضوع موجب شده است تا برخی از متخصصان حوزه روانشناسی، به دنبال ایجاد مدل‌های واقع گرا برای شخصیت شناسی افراد مختلف باشند. به شکلی که بتوان بر اساس یک نرم افزار یا تعداد سوالات مشخص، رغبت شغلی و علاقه ‌مندی‌ های فرد را به شکل دقیقی مشخص نمود.
یکی از راه حل های موجود در این زمینه، استفاده از تست هالند است. تست رغبت سنج شغلی هالند holland دارای مزایای متعددی است که در ادامه، به برخی از مهم‌ترین این مزایا اشاره شده است:
   - شناسایی دقیق علایق و تمایلات شغلی
   - پیدا کردن مسیر شغلی مناسب
   - افزایش رضایت شغلی (Job Satisfaction)
   - ارائه پیشنهادات شغلی بر اساس تیپ های شخصیتی
   - مدیریت منابع انسانی در حوزه جذب و استخدام نیروهای جدید
 

معرفی تست رغبت سنج شغلی هالند


در دهه 1970 میلادی روانشناس آمریکایی جان هالند، یکی از محبوب ترین مدل‌های شخصیت شناسی را ارائه داد. این آزمون با عنوان کدهای هالند holland (Holland Codes) یا تست هالند شناخته می‌شود. آزمون رغبت سنج شغلی هالند holland یا کدهای هالند (Holland Codes)، سیستمی برای طبقه‌بندی فرصت‌های شغلی مختلف بر اساس شخصیت‌ها و علاقه ‌مندی‌ های شغلی است.
خوب است بدانید که این مدل رغبت سنج شغلی، یکی از راه حل های معتبر در حوزه شخصیت شناسی است. به شکلی که هم‌اکنون اداره استخدام و آموزش وزارت کار ایالات‌متحده آمریکا، تست هالند را توسعه داده و آن را به‌روزرسانی کرده است.
در سیستم کدهای هالند فرد با پاسخ دادن به تعداد سوالات مشخص، در یکی از تیپ های شخصیتی تعریف‌شده در این آزمون قرار خواهد گرفت. مدل رغبت سنج شغلی هالند دارای 6 تیپ شخصیتی مختلف است. این ۶ تیپ شخصیتی عبارت‌اند از:
   - واقع گرا Realistic یا تیپ R
   - جستجوگر Investigative یا تیپ I
   - هنری (Artistic) یا تیپ A
   - اجتماعی Social یا تیپ S
   - مدیر (Enterprising) یا تیپ E
   - قاعده‌مند (Conventional) یا تیپ C
تست شخصیت شناسی هالند دارای 60 پرسش مختلف بوده و مدت‌زمان پاسخ‌گویی به سوالات موجود در این آزمون، در حدود 15 دقیقه خواهد بود. درنتیجه استفاده از سیستم کدهای هالند (Holland Code) برای تعیین مسیر شغلی مناسب، زمان زیادی را از شرکت‌کنندگان در این آزمون نخواهد گرفت.
همچنین استفاده از تست هالند holland بسیار راحت بوده و امکان دریافت سریع نتایج، وجود خواهد داشت. در ادامه، به معرفی هریک از 6 تیپ شخصیتی موجود در تست هالند خواهیم پرداخت.
 

تیپ شخصیتی واقع گرا


افراد دارای تیپ شخصیتی واقع گرا realistic، از کار با اشیا، ابزارها و ماشین آلات لذت می برند. افراد واقع گرا معمولا استعداد خوبی در انجام کارهای فنی و ورزشی دارند. به همین دلیل معمولا ساخت و تولید محصولات مختلف، جزء علایق شغلی و فردی در این تیپ شخصیتی است.
این در حالی است که افراد با این تیپ شخصیتی در تست هالند، معمولا از شرکت در فعالیت‌های اجتماعی social خودداری می‌کنند. برای افراد واقع گرا، مواردی مانند پول، قدرت و موقعیت اجتماعی، دارای ارزش و جایگاه بالایی است.
همچنین افراد واقع گرا ترجیح می‌دهند به‌جای بحث و گفتگو درباره یک موضوع خاص، نسبت به انجام کارهای عملی اقدام کنند. از مشاغل متناسب با این تیپ شخصیتی، می‌توان به مشاغل مرتبط با نجاری، باغبانی و کشاورزی اشاره کرد.
 

تیپ شخصیتی جستجوگر


افراد با تیپ شخصیتی جستجوگر Investigative، اهل فکر کردن و مشاهده هستند و تمایل کمتری برای انجام کارهای عملی دارند. معمولا افرادی که در این تیپ شخصیتی قرار می‌گیرند، به انجام کارهای انفرادی تمایل بیشتری دارند.
همچنین یک فرد جستجوگر Investigative، ترجیح می‌دهد با داده و اطلاعات مختلف سروکار داشته باشد. درنتیجه می‌توان کارهایی را که نیاز به تحلیل داده و پژوهش فراوان دارند، جزء مشاغل متناسب با استعدادهای یک فرد جستجوگر Investigative دانست.
 

تیپ شخصیتی هنری


اگر فردی خلاق، احساسی و مبتکر هستید، احتمالا تیپ شخصیتی شما از نوع تیپ شخصیتی هنری در تست هالند است. این افراد معمولا علاقه چندانی به پیروی از ساختارها و قوانین وضع‌شده ندارند. همچنین افرادی با تیپ شخصیتی هنری، بیشتر از سایرین احساسات خود را به نمایش خواهند گذاشت.
این افراد از انجام فعالیت‌هایی مانند نویسندگی، طراحی، نقاشی، بازیگری، نوازندگی و آهنگ‌سازی لذت می برند. در حالت کلی به نظر می‌رسد مشاغلی که نیاز به خلاقیت فراوان دارند، جزء مشاغل مناسب برای افراد دارای تیپ شخصیت هنری باشند.
 

تیپ شخصیتی اجتماعی در تست هالند


یکی دیگر از تیپ های شخصیتی در سیستم کدهای هالند، تیپ شخصیتی اجتماعی social است. از علاقه مندی های فرد دارای این تیپ شخصیتی، می‌توان به ایجاد شبکه های اجتماعی پایدار و کمک کردن به دیگران اشاره کرد.
همچنین افراد با تیپ شخصیتی اجتماعی، افرادی آرمان‌گرا هستند. این افراد را می‌توان اشخاصی دلسوز دانست که همواره در فکر ایجاد رفاه و شرایط مناسب برای دیگران هستند.
افرادی با تیپ شخصیتی اجتماعی social، از کار کردن با مردم لذت می برند. درنتیجه فعالیت‌هایی مانند تدریس، مشاوره و مددکاری اجتماعی، می‌تواند جزء کارهای مناسب برای افراد دارای این تیپ شخصیتی در آزمون کدهای هالند holland باشد.
 

مدیر


سخنوری، یکی از ویژگی‌های افراد دارای تیپ شخصیتی مدیر در تست هالند است. افراد با تیپ شخصیتی مدیر از توانایی سخنوری و رهبری خود، برای مدیریت افراد و محیط کاری استفاده می‌کنند. این افراد را می‌توان اشخاصی کارآفرین، پرانرژی، ماجراجو و دارای اعتمادبه‌نفس دانست.
فعالیت‌هایی مانند فروش که به متقاعد کردن دیگران نیاز دارد، معمولا جزء کارهای موردعلاقه افراد با تیپ شخصیتی مدیر در آزمون رغبت سنج شغلی هالند است. همچنین تجارت و مدیریت پروژه‌های مختلف، می‌تواند کارهای مناسبی برای افراد دارای تیپ شخصیتی مدیر باشد.
 

قاعده‌مند


آخرین تیپ شخصیتی در تست هالند، تیپ شخصیتی قاعده‌مند است. این افراد به قوانین و مقررات احترام گذاشته و اشخاص وظیفه‌شناس و قابل‌اعتمادی هستند. افراد قاعده‌مند در سیستم کدهای هالند (holland code)، انجام کارهای منظم مطابق با دستورالعمل‌های از پیش تعیین‌شده را به انجام کارهای مدیریتی و رهبری ترجیح می‌دهند. این افراد ساختار و نظم را دوست دارند.
در حقیقت افراد قاعده‌مند، به دنبال ایجاد چالش یا ریسک در فضای کاری خود نیستند. از علاقه مندی های افراد قاعده‌مند، داشتن شرایط پایدار و باثبات در محیط های شغلی است. درنتیجه انجام اموری مانند کارهای اداری، نگهداری از داده‌ها و سازمان‌دهی برنامه‌ها، می‌تواند به‌عنوان فعالیت‌هایی مناسب برای افراد دارای این تیپ شخصیتی در تست هالند holland معرفی شود.
 

جمع‌بندی


انتخاب یک شغل دلخواه و فعالیت در یک مسیر شغلی مناسب، می‌تواند با مزایای متعددی همراه باشد. با‌این‌حال بسیاری از افراد به دلیل عدم شناخت کافی از استعدادها و علاقه مندی های خود، نمی‌توانند مسیر شغلی مناسب خود را پیدا کنند.
تست هالند یکی از راه حل های بسیار مفید و کاربردی، برای یافتن مهارت‌ها و استعدادهای شغلی افراد مختلف است. در این مقاله ضمن معرفی تست شخصیت شناسی هالند، به معرفی تیپ های شخصیتی موجود در این آزمون پرداختیم. به شکلی که با شناسایی و یادگیری مهارت های مرتبط با تیپ شخصیتی خود، می‌توانید به‌راحتی در مشاغل مرتبط با استعدادها و علاقه مندی های ذاتی خود مشغول به کار شوید.
 
کد مطلب: 72306
برچسب ها: رپرتاژ
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام