۰
plusresetminus
شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۳
معاون مرکز ملی فضای مجازی:

لایحه قضایی مقابله با اخبار جعلی به دولت ارسال شد

ایتنا - معاون مرکز ملی فضای مجازی از ارائه لایحه قضایی مقابله با اخبار جعلی به دولت خبر داد.
لایحه قضایی مقابله با اخبار جعلی به دولت ارسال شد

قاسم خالدی درباره اقدامات اجرایی مرکز ملی فضای مجازی برای سند مقابله با اخبار جعلی گفت: ما در انتهای سال ۹۹ سند مقابله با اخبار جعلی را به تصویب شورای عالی فضای مجازی رساندیم و در ابتدای سال ۱۴۰۰ کارگروه عملیاتی سازی این سند را تشکیل دادیم، اما با مشکلات جدی در اجرای این سند مواجهیم.

وی گفت: بخش خصوصی و سکوهای ما به حوزه اجرای سند مقابله با اخبار جعلی ورود نکرده اند. یکی از دلایل این است که چالش‌هایی را برای تشخیص ماشینی اخبار جعلی براساس گویش‌های مختلف زبان فارسی دارند. این موضوع به بهره گیری از فناوری‌های روز نیاز دارد از این رو در سند مأموریتی به معاونت علمی ریاست جمهوری داده شده که به این حوزه ورود کند.

به گزارش ایتنا از مهر، خالدی گفت: از سوی دیگر در این باره خیلی فرهنگ سازی نشده تا بخش خصوصی موظف شود به این موضوع ورود کند. سواد فضای مجازی نیز آنقدر در این زمینه گسترش پیدا نکرده که ما از سمن‌های مختلفی در این حوزه برخوردار شویم.

وی افزود: مهمترین بخش مشکل و چالش اصلی ما به دستگاه‌های دولتی برمی گردد. ما با این مشکل مواجه هستیم که وقتی خبر جعلی مرتبط با فعالیت این دستگاه‌ها تولید می‌شود، دستگاه‌های اجرایی برای پاسخگویی به آن رغبتی نشان نمی‌دهند، عملاً یا حاضر به پاسخگویی نیستند یا به شدت کند هستند و سرعت عمل پایینی دارند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوای مرکز ملی فضای مجازی اظهار داشت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته زمان طلایی که یک خبر جعلی باور پذیر می‌شود ۵ دقیقه است و ما نیم ساعت فرصت داریم که پاسخی بدهیم که تأثیرگذار باشد. این درحالی است که متوسط پاسخگویی دستگاه‌ها به اخبار جعلی بیش از ۳۰ ساعت است که این بازه زمانی عملاً بی تأثیر است و خود این «تکذیبیه با تأخیر» تشدید کننده خبر جعلی است.

وی گفت: لذا از رئیس جمهور درخواست کردیم تا در این زمینه دستگاه‌ها به ویژه روابط عمومی‌ها را موظف کنند به سرعت به اخبار جعلی پاسخ دهند.

خالدی افزود: همچنین بخش عمده‌ای از اجرای سند مقابله با اخبار جعلی به عهده وزارت ارشاد است که در آنجا ساختار لازم برای این منظور نداریم و تلاش می‌کنیم این ساختار شکل بگیرد.

وی تاکید کرد: در سند مقابله با اخبار جعلی مسئولیتی برای قوه قضائیه در نظر گرفته شده است که لایحه قضائی مقابله با اخبار جعلی را آماده کند و برای دولت و تصویب در مجلس ارسال کند. این لایحه اکنون به دولت ارسال شده است و با تأیید نهایی این لایحه، پشتوانه قضائی خوبی برای مقابله با افرادی که امنیت روانی جامعه را تهدید می‌کنند، ایجاد می‌شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوای مرکز ملی فضای مجازی اظهار داشت: در اتفاقات اخیر چه در بحث مسمومیت‌ها، ارز و … اگر فقط می‌توانستیم با اخبار جعلی این موضوعات مقابله کنیم فارغ از اتفاقات میدانی که رخ داده، با مشکلات کمتری مواجه بودیم.

وی گفت: اهمیت اخبار جعلی و مقابله با آن به گستره کل فضای مجازی است. اگر کشور کل ظرفیتش را پای کار بیاورد کم است.
کد مطلب: 72301
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام